Johnny Cash-teaterkoncert går lige i hjertet

Johnny Cash sættes i spil den minimalistiske og originale teaterkoncert ”American Spirit” på Aveny-T

Kira Skov og Sofia Nolsøe er med til at sørge for amerikansk stemning i Johhny Cash-teaterkoncerten "American Spirit". Foto: Rumle Skafte. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»American Spirit« er den bedste teaterkoncert, jeg har set i lang tid. Måske fordi den ikke genretypisk excellerer i teatermaskinens mange spektakulære virkemidler, men i stedet sætter musikken i centrum. Kåre Bjerkø har arrangeret og står selv i spidsen for et tungt gyngende, ekvilibristisk band, der følges til dørs af et vidunderligt cast af sangere og skuespillere, der nuancerer Johnny Cashs sangskat på fornemste vis.

Ja, hans sangskat er det jo kun til dels, da han er lige så elsket for sine coverversioner af andres sange som for egne kompositioner. Hovedpersonen i »American Spirit« er derfor heller ikke Cash selv, men det Amerika, vi finder i folk-genrer som country, blues og gospel. Det er inderlighed, sød nostalgi og ulykkelige hjerter, men det er også voldsomhed og vrede over tabet af en tid og et frihedsideal, der ikke længere findes.

Trump-land

Trump-land kunne man kalde det i dag, men heldigvis koger »American Spirit«. som nu er overført fra Aarhus Teater til Aveny-T,  ikke unødig suppe på den nutidige parallel, men antyder blot aktualiteten med fakta om økonomi, våben og fængselsindsatte. Temaer, der dengang som nu deler vandene i USA, og som jo også var centrale i den socialt indignerede Cash virke.

Instruktøren Rolf Heim har skabt et originalt, minimalistisk univers, hvor der laves lyde med alskens rekvisitter – som i radioteatret. Kokosnødder laver hestetramp, glasspil skaber uhygge, koks skrabes ildevarslende op igen og igen, mikrofoner flyttes hid og did. I scenerummets tremmekonstruktion, der peger på fængselstemaet, men nok også mere abstrakt på at være fanget i livet, befinder vi os ude på landet i et USA fra 50erne, hvor de seks spillere i en tilbagelænet sydstats-dovenskab skiftevis træder frem alene eller flere og synger deres americana-billede frem.

Nis Pedersen skaber med dyb stemme og hatten på sned Cash-allusionen med bl.a. en helt tyst, indtrængende version af »She Used to Love Me a Lot«. Han suppleres charmerende af de unge sprælske herrer Mathias Flint og Simon Mathew, en autoritativ hæs Kira Skov, en sprudlende Caroline Henderson med bund og ikke mindst den øjesmuttende Sofia Nolsøe, der strækker fra uptempo »Get Rhythm« til dvælende smuk »Sunday Morning Coming Down«.

Kasper Daugbergs tvetydige lyssætning beriger stemningerne, ligesom musikken sidder lige i skabet hver gang med Maria Jagds violinsolo som et af mange højdepunkter.
En del af teksterne er helt eller delvist oversat til dansk uden den indlysende nødvendighed, men det er en lille anke mod en gennemmusikalsk, skarpt iscenesat og uhyre samspillet teaterkoncert, der går lige i hjertet og fødderne og samtidig prikker til eftertanken.

Hvad: »American Spirit«.
Hvem: Iscenesættelse: Rolf Heim. Musikalsk arrangement/Kapelmester: Kåre Bjerkø. Scenografi/Kostumer: Sisse Gerd Jørgensen. Lysdesign: Kasper Daugberg. Lyddesign: Lars Gaarde.Hvor: Aveny-T. Til 26. november.