»Jeg vil savne lige at kunne gå backstage og få en snak med musikerne«

Portræt. Efter 45 års pædagogisk arbejde med unge musikalske talenter – heraf de seneste 12 år som rektor for Det Kongelige Danske Musikkonservatorium – går Bertel Krarup på pension. Han efterlader en institution med muskler i international topklasse, men er bekymret over, at stadigt færre børn og unge møder den klassiske musik.

Bertel Krarup vil helt sikkert ofte være at finde i Konservatoriets store, smukke koncertsal - også efter at han fra 1. juni har forladt rektorposten. Her er han fotograferet på scenen, hvor flyglet er gjort klar til en studieoptagelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Bertel Krarup er en mand, som har svært ved at holde begejstringen indenbords, når han taler om det, der har optaget ham størstedelen af hans voksne liv, nemlig musikken og arbejdet med talentfulde unge musikere.

Særlig svært bliver det, når talen falder på de seneste 12 år, hvor han som rektor for Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København har stået i spidsen for den rivende udvikling, institutionen har været igennem – især efter at man i august 2008 flyttede ind i de fornemme lokaliteter i det tidligere radiohus i Rosenørns Allé.

»Det har betydet sindssygt meget. Vi har kunnet åbne os som aldrig før, fordi vi pludselig fik nogle helt andre muligheder for at holde koncerter – kammerkoncerter, solokoncerter, orkesterkoncerter – ofte flere på samme tid. Det har givet os et stort, trofast publikum på 25.000 besøgende årligt, som elsker at komme her,« fortæller han.

Selv nyder han dagligt at færdes i den smukke bygning, tegnet af arkitekten Vilhelm Lauritzen, hvoraf hovedparten, godt 17.000 kvadratmeter, er som skræddersyet til konservatoriet.

Men nu er det slut. I en alder af 72 år har Bertel Krarup besluttet at gå på pension. Fredag 31. maj er hans sidste arbejdsdag, og 1. august tager Uffe Savery, nuværende chef for symfoniorkestret Copenhagen Phil, over som rektor for DKDM.

»Vist er det da vemodigt, men jeg tror, tidspunktet er det rigtige,« siger Bertel Krarup.

»Og jeg kommer ikke til at gå fra 100 procent til nul fra den ene dag til den anden. Jeg er blevet opfordret til at skrive en bog om komponisten Niels Viggo Bentzon til den nye serie, »Danske komponister«, som forlaget Multivers udgiver med støtte fra Balzers Fond. Og det arbejde glæder jeg mig meget til at gå i gang med.«

»Det kræver nogle institutionelle muskler at åbne døre i New York eller Beijing, og de muskler har DKDM«


Han vil helt sikkert fortsat være en hyppig gæst i den store koncertsal.

»Men jeg kommer selvfølgelig til at savne lige at kunne gå backstage og få en snak med musikerne før og efter koncerten,« siger han.

Institution med muskler

Bertel Krarup voksede op i en familie, hvor der blev spillet meget musik. Både hans mor og hans faster er uddannet fra DKDM – moderen på violin, fasteren på cello. Selv var han som ung en aktiv jazzpianist – på amatørplan – men valgte musikteori og -historie, da han skulle i gang med at uddanne sig.

Som nyuddannet musikpædagog underviste han både på Københavns Universitet og på Det Fynske Musikkonservatorium, hvis rektor han blev fra 1989 og frem til 2007, hvor han vendte tilbage til København som rektor for DKDM.

»At komme til DKDM var en kæmpe glæde og inspiration. I Odense havde jeg været meget engageret i at fremme musikkulturen, jeg var bl.a. formand for en ny musikfestival i byen, Musikhøst, og vært for flere store internationale komponister. Jeg var også en periode formand for et stort rektornetværk fra landene omkring Østersøen. Men da jeg kom herover til København, måtte jeg bare konstatere, at det åbner altså nogle andre døre, når man kommer fra landets hovedstad,« siger han.

»Det kræver nogle institutionelle muskler at åbne døre i New York eller Beijing, og de muskler har DKDM. Det havde vi allerede, da jeg blev ansat i 2007, og de muskler er ikke blevet mindre, efter at vi flyttede ind i Radiohuset året efter.«

»Hvis børn og unge overhovedet ikke møder klassisk musik, får de så interesse for det senere hen? Det er udfordringen,« siger Bertel Krarup, afgående rektor for Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Flytningen til Radiohuset gav – ud over stærkt forbedrede vilkår for undervisning og koncerter – stødet til en række frugtbare samarbejder, især med Copenhagen Phil, men også med DR SymfoniOrkestret og Concerto Copenhagen.

»Med Copenhagen Phil har vi tre gange årligt en stor fælles produktion, hvor mindst 40 af vores studerende, nogle gange helt op til 50, får lejlighed til at afprøve sig i et virkelig professionelt setup. Vi har også et fint samarbejde med Concerto Copenhagen om den tidlige musik og med DRSO, som arrangerer årlige stunt-auditions, hvor vores studerende kan opleve, hvordan det er at gå til prøvespil (hvor man konkurrerer om en plads i et orkester, red.) på helt professionelle vilkår.«

Også i det internationale samarbejde er DKDM rykket op i en ny liga, understreger Bertel Krarup.

»Efter indførelsen af den nye studiestruktur med bachelor- og kandidatuddannelser har vore studerende nogle unikke muligheder for at komme ud i verden, på udveksling eller for at videreuddanne sig og opbygge netværk. Det er guld værd,« siger han.

»Samtidig får vi flere internationale studerende. I dag er ca. halvdelen af vores studerende udenlandske – også fra lande uden for Europa, f.eks. USA og Kina, som skal betale for at gå her. Det giver os selvsagt nogle indtægter, men nok så vigtigt er det, at det bidrager til et meget kreativt og inspirerende studiemiljø.«

Færre børn spiller klassisk

Men er der da slet ingen sten i skoen i en tid, hvor det ellers ikke skorter på klager fra såvel kulturliv som uddannelsesinstitutioner?

Og jo, selvfølgelig er der store udfordringer, erkender Bertel Krarup. Ligesom andre statslige læreanstalter har DKDM våndet sig under regeringens årlige to procents omprioriteringsbidrag, der bl.a. har gjort det nødvendigt at revidere studieordningen og beskære undervisningen med 15 procent.

En alvorlig udfordring er også, at hele rekrutteringsgrundlaget på det klassiske område – ikke bare for DKDM, men i hele landet – skrumper i disse år.

»Der er simpelthen færre danske børn, der spiller klassiske instrumenter, end der har været,« siger Bertel Krarup.

»Det hænger bl.a. sammen med den stærkt reducerede musikundervisning i folkeskolen. Derfor er vi gået sammen med en række andre aktører om initiativer, der skal inspirere børn og unge til at dyrke musik. F.eks. Sangens Dag sammen med DR og Musiklærerforeningen. Desuden afholder vi hvert år i samarbejde med Rytmisk Musikkonservatorium og musikskolerne en stor musikpædagogisk konference for musikskolelærere fra hele Sjælland. Sådanne tiltag er vigtige. Men der skal meget mere til, hvis det virkelig skal batte.«

»Da jeg var ung, var det også et overvejende gråhåret publikum, der kom til de klassiske koncerter«


Til gengæld deler han ikke bekymringen over, at det klassiske publikum skulle være en uddøende race.

»De seneste 15-20 år har vi i København fået langt flere faciliteter til klassiske koncerter, og jeg oplever slet ikke, at der spilles for tomme sale. Tværtimod,« siger han.

»Da jeg var ung, var det også et overvejende gråhåret publikum, der kom til de klassiske koncerter. Men det er klart, at hvis børn og unge overhovedet ikke møder klassisk musik, får de så interesse for det senere hen? Det er udfordringen.«

Bertel Krarup glæder sig dagligt over de smukke rammer, Konservatoriet fik, da man i 2008 flyttede ind i det gamle radiohus i Rosenørns Allé, hvor DR havde holdt til siden 1945. Her på den imponerende trappe i publikumsfoyeren, hvor han forventer stadig være en hyppig gæst, også efter pensioneringen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.