»Jeg måtte bevise, at jeg kunne kommunikere noget og bruges til noget, uden at folk skulle fokusere på mit udseende«

På teaterskolen fik han at vide, at hans koreanske udseende kunne blive et problem. Alligevel lykkedes det Thomas Hwan at arbejde sig frem som både førsteelsker og fabriksejer i dansk teater. Barndommen på det koreanske børnehjem har dog ikke helt sluppet sit tag. »Inspirationen til en uendelig smerte er der altid,« siger han.

»Det asiatiske er lidt mærkeligt. Det er enormt svært at placere for folk, der har en idé til især TV,« siger Thomas Hwan, der har arbejdet sig frem til at spille helt andre roller, end han blev varslet under sin uddannelse. Nu er han aktuel i Betty Nansen Teatrets Strindberg-opsætning »Leg med ild«. Thomas Lekfeldt

Allerede på teaterskolen blev han advaret.

Han fik at vide, at en mand med hans udseende ikke skulle regne med at få lov til at spille de bærende roller i klassisk teater. At der er grænser for publikums fantasi, når det handler om at se en fabriksejer, en kontorist eller Romeo med sort hår og smalle øjne.