Det har været otte år undervejs, og »det har været en kamp på alle fronter«, fortæller Jane Mylenberg, der har stået i spidsen for museet, de færreste troede på.
Efter flere års forsinkelser – og et håndklæde, der flere gange var ved at blive kastet i ringen – åbnede ENIGMA langt om længe i februar.
Nu meddeler Jane Mylenberg på Facebook, at hun fratræder som direktør.
Udmeldingen kommer blot fire måneder efter, at ENIGMA slog dørene op for gæster første gang, og det kommer formentlig bag på mange – for hvorfor nu, hvor det hele lykkes?
Folk strømmede til for at se det omtalte kommunikationsmuseum, så snart det åbnede, og det har de gjort lige siden. Anmeldelserne har været positive, og selv har Jane Mylenberg udtrykt, at det er blevet alt det, hun håbede på. Og mere til.
Men nu er det sjove overstået, fortæller hun.
»Jeg vidste fra start, at det ville være udfordrende at fastholde motivationen, så snart vi åbnede,« siger Jane Mylenberg og tilføjer:
»Jeg er god til at løbe op ad et bjerg, som mange tænker er lidt for stejlt, men når jeg er på toppen, er jeg virkelig dårlig til at blive der.«
»Folk rystede på hovedet«
Det nødvendige museum.
Det var det første, som Jane Mylenberg skrev på en seddel, da hun for ni år siden blev spurgt, om hun ville stå i spidsen for et nyt museum, der ikke havde en eneste krone i offentlig støtte.
Sedlen blev hængt op på væggen som motivation. Og kort tid efter opsagde hun sin stilling som administrerende direktør for Arkitektforeningen til fordel for et museum, som ingen helt vidste, hvad skulle blive til, og uden nogen penge at gøre godt med.
»Jeg husker stadig, hvordan jeg blev mødt med hovedrysten, når jeg fortalte, at jeg havde besluttet at forlade mit gode job,« siger Jane Mylenberg.
Selv var hun ikke i tvivl.
»Det skulle være et sted, som folk efterspurgte. Et sted, som var vigtigt for at forstå nogle bevægelser i vores samfund,« siger hun.
Det krævede en masse fonde, som hun flere gange troede, hun ikke ville få, en ny adresse, ombygning af lokaler og udvikling af nye udstillinger.
Efter otte år var ENIGMA klar til at åbne i februar. Nu på Østerbro.
»Jeg vil være rigtig dårlig til at drive det videre«
Det nyåbnede kommunikationsmuseum er efterfølgeren til det tidligere Post- og Telegrafmuseum på Købmagergade i Indre By.
I sin tid kunne man høre fortællinger om den brave postmand, der kæmpede sig gennem sne og slud for at bringe posten ud i landdistrikterne.
I dag er det noget andet, som danner rammerne for museet. Det er emner som svigtende tillid til medier, børns omgang med digitale medier, og dét at være borgere i en verden, hvor private data er blevet en global handelsvare, der bliver formidlet på forskellig vis.
»Og for fanden hvor er det vigtigt,« siger Jane Mylenberg.
Alligevel er hun ikke i tvivl om, at det er den rigtige beslutning, hun har truffet. Hun skal ikke fortsætte som museumsdirektør.
»Jeg vil være en rigtig dårlig kraft til at drive det videre. Det vidste jeg allerede, da jeg startede,« siger hun og tilføjer:
»Det er det at skabe noget nyt, som er min motivation. Jeg kan godt lide at være i hajfyldt farvande. Jeg arbejder godt under pres.

Nu går ENIGMA ind i en mere driftspræget fase, og »det er ikke lige hende«, fortæller hun.
»Når tingene bliver lidt mere smooth, så ved jeg, at det er en anden, der skal til at tage over.«
Men hvorfor ikke bare nyde succesen efter otte år?
»Der er mange, der har spurgt, hvorfor jeg ikke bare læner mig tilbage, får løn og høster frugterne for mit arbejde. Men der må jeg bare sande, at jeg er sagsdreven. Hvis jeg skal have noget at stå op til hver morgen, så skal jeg have en sag at løfte.«
Hvad skal der så ske nu?
»Først skal jeg afslutte mine opgaver på ENIGMA, og så skal jeg forhåbentlig ende med et arbejdsliv, der gør mig glad, nysgerrig, udfordrer mig og igen får mig på tæerne.«
Hvad kunne det være?
»Jeg er både uddannet kunsthistoriker og journalist, så jeg vil gerne blive ved med at arbejde med nogle af de emner, jeg ved noget om. Selvom vi kigger ind i en medievirkelighed, der er voldsomt under pres, så har det min interesse. Public service er noget af det vigtigste i verden, synes jeg.«
Vil du gå efter en direktørpost igen?
»Det er ikke afgørende. Det er sagen, der er afgørende. Jeg kunne lige så godt være nummer syv eller otte, hvis det er i en virksomhed eller NGO, hvor vi alle står op hver dag og løfter noget vigtigt. Ledelsesrollen i sig selv driver mig ikke.«
Jane Mylenberg understreger, at hendes opsigelse ikke har noget at gøre med, at hun for nyligt blev opereret for brystkræft.
»Min opsigelse faldt, inden jeg vidste, jeg var syg,« siger hun.
Hun afslutter sine opgaver hos ENIGMA-museet ved udgangen af november 2023. Det er uvist, hvem der kommer til at overtage direktørposten.