Jagten på medieforbrugerne

Kulturverden

Forbrugerne forventer meget af de moderne mediehuse. Foto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere af de traditionelle medier er på vej ind i en langt mere professionel online TV-branche for at forberede sig på, at det gammeldags TV og de digitale medier i langt højere grad end i dag smelter sammen til én enhed. De traditionelle medier – og dertil regnes efterhånden også de gamle digitalt baserede medier som Yahoo og AOL – er begyndt at satse på unikke internetprogrammer på deres hjemmesider i stedet for de billige, korte produktioner, de indtil nu har satset på. Alle medier har i mange år haft videoproduktion som en del af deres hjemmesider. Men den går ikke mere i den primitive form, der har været mediernes svar på video på nettet. Indtil nu har det i heldigste fald være en produktion med et kamera, der ofte understøtter en nyhed, eller en journalist, der interviewer en aktuel person i ti minutter. Alt det er fortid. Der skal satses stort for at kunne erobre et forventet lukrativt annoncemarked, når næste generation af mobile enheder lanceres.

AOL, Yahoo og Wall Street Journal er i gang med en langt dyrere og mere professionelt internetbaseret produktion, hvor man udvikler reelle TV-formater med kendte mennesker som studieværter. Koncepterne er endnu ikke så flerdimensionelle som de bedste af de gamle TV-produktioner. Men et betydeligt mere klart koncept end i dag. Som f.eks. AOL, der har et program med Nicole Richie – der i USA er kendt som modedesigner, skuespiller, og meget andet. Hun opnåede sin berømmelse i et realityshow sammen med Paris Hilton. Nu har hun sit eget program på internetsiden AOL.com, som er skåret efter et koncept, som man tror på i mediebranchen. Et relativt kort program, der har en stor gennemslagskraft ved, at personen er målrettet castet til at fortælle seerne det, de gerne vil vide om deres tanker om f.eks. mode, liv, kultur og meget andet.

Unikke programmer

Programmerne udvikles selvfølgelig ud fra det, mediet står for. Det siger sig selv, at Wall Street Journals unikke programmer ikke ligner andre mediers. Men det er avancerede programmer, der ikke alene udnytter TV-mediets gennemslagskraft i kortere formater, men som også blander det med de sociale medier. Dygtigt og professionelt lavet. Og dyrt.

Yahoo planlægger 11 nye programmer, 14 nye produktioner er undervejs fra AOL og endnu flere fra det digitale magasin Condé Nast, som planlægger op mod 40 nye produktioner. Det er en satsning, men man tror på, at hele mediekulturen endnu en gang vender, og at internet og TV og alle andre medier er smeltet sammen om kort tid. Det er milliarder af dollar i annoncer, kampen står om. Og de, der kommer sidst, bliver også taberne.