Jagten går ind på teaterchef

Det Kgl. Teater søger en ny administrator med erfaring i virksomhedsledelse som efterfølger for Michael Christiansen. Teaterfolk er uenige i prioriteringen. De ønsker en kunstnerisk visionær chef til at genskabe en moderne nationalscene.

Det Kgl. Teaters chef <br>Michael Christiansen - hvem skal afløse ham?<br>Arkivfoto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere

Det er ikke kunstneriske visioner, der bliver lagt vægt på, når Det kgl. Teater skal vælge sin ny øverste chef, der skal tegne landets største og mest magtfulde kulturinstitution i en ny epoke, hvor balletten, skuespillet og operaen splittes op i hver sit majestætiske hus efter 250 års sameksistens.

Teatret vil have en ny administrativ boss i samme kaliber som Michael Christiansen, der afleverede sin opsigelse sidste mandag og går af til juni næste år efter 16 år på posten.

»Dokumenterede lederevner« har førsteprioritet i stillingsannoncen, som teatrets bestyrelse stykkede sammen i går og bringer i danske, norske og svenske medier den 19. august.

»Erfaring fra virksomhedsledelse«, »forretningsmæssige principper« og »ledelsesmæssige udfordringer« nævnes længere nede i teksten sammen med forståelse for kunstnere med en kort lunte.

Den ny chef skal kort og godt have politisk og økonomisk tæft til at kunne tackle en nationalscene, der er større end nogensinde, har et budget i omegnen af 700 mio. og henved 1.000 ansatte, hvoraf de fleste bærer kostumer, nogle trikot og andre træsværd.

Der står intet i opslaget om kunstneriske visioner, og det er helt galt, ifølge instruktøren og tidligere Dr. Dante-chef Nikolaj Cederholm:

»Kun en kunstnerisk stærk chef kan flytte en institution, der er så tung som Det kgl. Teater,« siger Nikolaj Cederhiolm, der ikke selv er fristet, »af et job langt væk fra kødgryderne«.

Kan du nævne et oplagt navn?

»Nej.«

Professor i dramaturgi ved Aarhus Universitet Jørn Langsted er ikke overrasket over stillingsopslaget, men heller ikke begejstret: »Det vil være det rigtige for kunstens skyld at finde en teaterchef med kunstneriske visioner nu, hvor der er bygget et operahus og skuespilhus, og man ikke længere kan bygge sig ud af problemerne. Teatret må have en chef, der kan genskabe en moderne nationalscenes rolle og udstikke en fælles kurs, også internationalt, som kan gøre indtryk på både offentligheden og politikerne,«

Det er de tre afgående medlemmer af teatrets bestyrelse, der skal træffe valget i et ansættelsesudvalg: Formanden Mads Øvlisen, komponisten Karl Aage Rasmussen og den tidligere kirke- og kommunikationsminister Torben Rechendorff.

»Jeg vil hellere eksperimentere med visioner gennem de kunstneriske chefer end med det administrative. Vi udelukker ikke kunstneriske sjæle. Men med teatrets kompleksitet og til dels nye kunstneriske chefer er det vigtigt at have en robust person med ledelseserfaring for bordenden,« siger Mads Øvlisen.

Hvorfor er den kommende bestyrelsesformand Lars Pallesen ikke med til at udpege chefen?

»Det er han også. Ikke formelt, men på sidelinjen, hvor han vil blive informeret om vores overvejelser og kan sige til og fra. Alt andet ville være forkert.«

Udnævnelsen vil ske i løbet af efteråret, så den ny chef kan køre parløb et halvt års tid med Michael Christiansen, der allerede bebudede sin afgang sidste år og fratræder næste sommer efter indvielsen af det ny skuespilhus.

Så har han været chef i 16 år, der kun overgås af Henning Brøndsteds 19 år på posten, og vil til at skrive bøger bl.a. om sværdslagene på Det Kongelige, hvor ingen kendte ham, da han blev udnævnt i 1992 under Ministeriet Schlüter.

Politikerne ville have orden i økonomien og ro på Kgs. Nytorv hvor kunstarterne konkurrerede indædt om den trange plads og hentede den magtfulde departementschef i Forsvarsministeriet til posten. Efter 11 dage erklærede Michael Christiansen sit urokkelige mål: At få bygget et nyt skuespilhus og holde kunstarterne samlet under ét tag.

Det sidste lykkedes ikke.

Men skuespilhuset, som der aldrig har været politisk flertal for, indvies den 16. februar uden at skride en centimeter i hverken tidsplan eller budget.

Succeskriteriet for en kommende ny teaterchef bliver at kunne fylde skuespilhuset og få bygget en bro, som Københavns politikere tøver med at realisere, mellem teaterhusene på hver sin side af havnen plus Gamle Scene, hvor balletten har sit hjem, på Kgs. Nytorv.

»Hvis det lykkes, vil Det Kgl. Teater blive fuldendt på et niveau, der næppe har sit lige noget sted i verden,« skriver ledelsen i teatrets årsberetning.