Instruktør i pengenød sætter guldpalme til salg

Instruktørs nye film er stoppet af banken. Nu ryger hans fire år gamle guldpalme på auktion.

Foto: GUILLAUME HORCAJUELO. Abdellatif Kechiche i midten med skuespillerne Adele Exarchopoulos og Lea Seydoux  - og den gyldne palme. Den er nu røget på auktion.
Læs mere
Fold sammen

Filmfolk, der altid har drømt om at have Den Gyldne Palme fra Cannes Filmfestivalen stående, får nu en ekstra mulighed. Nemlig ved at købe den.

Det er den tunesiske filminstruktør Abdellatif Kechiche, der er kommet så meget i pengenød, at han nu sætter sin Guldpalme til salg til højestbydende, skriver The Hollywood Reporter.

Kechiche fik prisen i 2013 for den franske film »Adeles liv«, der vakte opsigt for sine meget lange og eksplicitte lesbiske sex-scener. Sammen med palmerne kan man også købe de oliemalerier, som indgår i filmen, hvor den ene hovedperson, Lea Seydoux, spiller en kunstmaler med eget galleri - på engelsk fik filmen titlen »Blue Is the Warmest Color«.

 

Årsagen til palme-auktionen er, at Abdellatif Kechiches kommende film, »Mektoub, My Love«, er røget ind i et limbo, efter at banken har stoppet al videre kredit til filmen.

»Mekhtoub, my love« er i to dele, og handler om en ung manuskriptforfatter i dilemmaet mellem sin jagt på lidenskab og karrieremuligheder. Filmen har de unge franske skuespillere Lou Luttiau, Shain Boumediene og Ophelie Bau i hovedrollerne, og optagelserne var færdige og postproduktionen i gang, da banken Cofiloisirs stoppede for pengestrømmen.

»For at skaffe de nødvendige midler til at færdiggøre filmen uden yderligere forsinkelser, bortauktionerer det franske produktions- og distributions-selskab Quat'Sous film-memorabilia fra Kechiches arbejde,« lød det i en erklæring fra selskabet bag filmen - deriblandt altså guldpalmen.

Hvor mange penge det handler om, og hvorfor banken - der er vant til at arbejde med fransk film - har trukket sig, ønsker ingen af parterne at udtale sig om.

Abdellatif Kechiche er ikke uvant med at gå ind i kontroverser. Dels i indholdet i hans film, men også i forholdet til sine skuespillere, hvor han havde et helt Lars von Trier-agtigt opgør med den franske skuespiller Lea Seydoux efter »Adeles Liv«.

Filmen sendte hende op blandt stjernerne, men forinden var gået et helt års opslidende samarbejde med instruktøren, som hun efterfølgende erklærede, at hun aldrig ville arbejde sammen med igen. Kechice svarede tilbage i et åbent brev til Seydoux, hvor han kaldte skuespillerinden for »et arrogant, forkælet barn«.