Ildsjæle bærer operaen

Som så meget andet i kunsten og kulturens verden er det ildsjæle, der er bærere af operasuccesen, skriver Berlingskes kulturredaktør, Jesper Beinov.

Forestillingen »Leaves« har sange fra de sidste overlevende efter armageddon. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Opera opført på cykel er et nyt fænomen, og falder hovedpersonen i »La Traviata«, den norske sopran Lina Johnson, på cyklen, giver det i bogstaveligste forstand ny betydning til Verdis opera om den faldne kvinde. I hvert fald åbner Copenhagen Opera Festival søndag på Israels Plads med Verdi og indvarsler den næste tids klassiske musik, som også omfatter det konkurrerende Opera Hedelands pragtopsætning af Mozarts »Cosi fan tutte«.

Hovedstaden har endnu ikke en operafestival som i Glyndebourne, Salzburg og München, men ambitionen fejler ikke noget hos direktøren Michael Bojesen. Ambitionen er en ca. fordobling i publikumstallet i form af 8.000 solgte billetter og 20.-25.000, der overværer noget af det, festivalen bringer. Og der sker løbende udbygninger. Det Kongelige Teater har før været stærkt tilbageholdende, men bidrager i år med Maskarade. Malmö Operaen kommer også i form af Tjajkovskijs »Eugen Onegin«. Og DR K livetransmitterer to koncerter.

Som så meget andet i kunsten og kulturens verden er det ildsjæle, der er bærere af operasuccesen. Sådan en er den energiske dirigent og komponist Michael Bojesen, der samtidig er festivalens gennemgående figur.

Det er dog ikke kun i hjertet af København, at der sker ting og sager i disse dage. I Taastrup huserer en anden ildsjæl, nemlig Claus Lynge, direktøren for det roste Opera Hedeland. Lynge, der både er magister i teatervidenskab og ferm til fundraising til spektakulære produktioner, har banket Hedeland op med det klare mål, at forestillingen er værd at rejse efter fra udlandet. Skåninger kommer allerede i rigt mål.

Lynge har fået lukket luftrummet over området i spilleperioden. Der samarbejdes med Irma, og i år lanceres en app, så man via smartphone får danske tekster. Alt er dermed sat ind på at give de anslået 7.500 gæster en oplevelse, når Mozarts komiske firkant om utroskab, forførelse og tilgivelse kan opleves med et dansk sangercast ved Danmarks største udendørsscene. Hovedparten af gæsterne er fra hovedstadsområdet, og årets Hedeland plejer at trække i omfang som en er Dokøens store produktioner.

Der skal produktudvikles, hvis operagenren skal række ud over skaren af allerede frelste. At der er fælles morgensang, at operaen fysisk kommer ud i byens kroge, videreføres i år, mens der er børneopera og musikalsk masterclass for dem, der vil synge selv.

Vejen frem synes dog at være kunstnerisk innovation i kombination med det kendte. Den del får festivalpublikummet en forsmag på med den moderne gyseropera »Leaves«, om de sidste overlevende efter en global katastrofe, der uropføres i atomkælderen under kommunehospitalet. Det er knapt så folkeligt som operabingo med Keld og Hilda eller operettebåden med altmodisch skønsang. Ind imellem de to yderpunkter er der mere velkendt stof som Wagner og Carl Nielsen, så alle kræfter er sat ind på, at sangen får vinger ved denne syvende operafestival.