Ikke et ord om Carl Nielsen

Det er 150-året for Carl Nielsens fødselsdag – men denne artikel har ikke meget at gøre med den store danske komponist. Det er derimod historien om Carl Nielsens hustru, der var kunstner i sin egen ret. Og nu genstand for en udstilling i Den Hirschsprungske Samling

Den Hirschsprungske Samling viser udstiller Anne Marie Carl Nielsens dyrestudier fra 25. september til 28. marts. Fold sammen
Læs mere
Foto: Den Hirschsprungske Samling
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dyrene var blandt Anne Marie Carl Nielsens mest hyppige motiver - og motivet er også i centrum i Den Hirschsprungske Samlings udstilling om kunstnere, der får titlen »Dyrestudier«.

Derved kommer udstillingen til at pege på en mere upåagtet side af Anne Marie Carl Nielsen, for på trods af kunstnerens tilbagevendende optagethed af motivet, er hun formodentlig mest kendt for nogle af sine skulpturer til det offentlige rum.

På Christiansborg Ridebane står således hendes rytterstatue forestillende Christian IX, som hun arbejdede på i 20 år. Og på Grønningen - ligeledes i København - finder man hendes statue opstillet til minde om Carl Nielsen. Helt uden om ham kommer vi ikke.

Skulpturen forestiller en ung mand med en panfløjte på en hest, og der står også »Rejse for Carl Nielsen« på granitsoklens ene side.

Men symbolsk kan hesten også opfattes som Pegasus, selv om vingerne blev fjernet i den endelige udgave, og ynglingen som Pan, der i græsk mytologi repræsenterede henholdsvis digtningens musikkens inspiration og dermed en overordnet fortælling om kunstneren. Pan og hesten er da også standset, som vejrer de begge efter den inspiration, der - er der nogle, der tror - kommer fra oven.

Blandt landets største legater

Beliggenheden kunne næsten også være symbolsk. Statuen er opstillet i 1939 ganske tæt ved Den Frie Udstillings Bygning, som er blevet rejse af den sammenslutning, Anne Marie Carl Nielsen var medlem af næsten fra sammenslutningens grundlæggelse i 1891 og næsten til sin egen bortgang i 1944.

Af midlerne fra boet indstiftede parrets døtre et legat, der med sine 600.000 kr. pr modtager (to til fire) er blandt Danmarks allerstørste. Hvert andet år uddeles det til komponister og hvert andet år til en billedkunstner.

Også rækken af modtagere har været med til at højne legatets status som et af landets fineste, og i de senere omgange er uddelingerne ledsaget af en udstilling med modtagerne på Den Frie.

Dyr som motiv havde Anne Marie Carl Nielsen (1863-1945) med sig hjemmefra. Hun voksede op på landet og iagttog fra ganske lille dyrene og deres bevægelser. Som helt ung begyndte hun at modellere.

Hun modtog undervisning fra flere sider og går i slutningen af 1890erne på Kunstakademiets skole for kvinder. Det var en særlig afdeling, der var blevet oprettet nogle år tidligere, for de mandlige kunstnere så helst ikke, at der var kvinder på Akademiet. Udover som modeller. Og der skulle vel også være nogle stykker til at rydde op og gøre rent efter dem.

Det var faktisk et politisk flertal, der gennemtvang forestillingen om, at også kvinder kunne blive uddannet som kunstnere fra et rigtigt akademi.

Ægteskabet

Anne Marie Carl Nielsen foretog adskillige rejser for at hente inspiration. I 1889 og ’90 var hun i Paris og årets efter foretog hun en længere rejse i Italien.

Det var i øvrigt i Paris, hun mødte Carl Nielsen, som hun giftede sig med i 1891. De foretog også rejser sammen, men når hun gjorde det alene, skete det, at hun var nødt til at skynde sig hjem.

Det er ikke bare selve livet, Carl Nielsen hyldede med sin storslåede fjerde symfoni, »Det uudslukkelige«. Noget tilsvarende kunne siges om komponistens erotiske kapacitet.

Carl havde simpelthen vanskeligt ved at holde fingrene fra Anne Maries veninder og sine egne, kvindelige elever, og mere end én gang, er de to dramatiske kunstnertemperamenter ved at blive skilt.

I manglen på ægteskabelig lykke fokuserede Anne Marie Carl Nielsen på sit arbejde og fik flere markante opgaver.

Rytterstatuen er nævnt - og til Ribe har hun både skabt en skulptur forestillende Dronning Dagmar, der står i en skibsstævn og stirrer ind mod Ribe. Også til Ribe skabte hun de rigt udsmykkede bronzedøre til Domkirken.

Kvinde i mandsdomineret kunst

Det er alt sammen pænt store ting, det ville være noget vanskeligt at få transporteret til de kønne stuer i Den Hirschsprungske Samling i Stockholmsgade.

Centrale museer og fonde i det dansk kunst- og kulturliv er baseret på generationers lyster og laster - øl og tobak - og museet, der ligger i Østre Anlæg er ingen undtagelse. Dets glade giver, Heinrich Hirschsprung, var cigarfabrikant, og han testamenterede sin fine kunstsamling til samfundet.

I 1911 kunne museet åbne, og det har placeret sit interesseområde i den frugtbare periode i dansk kunst fra slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af det 20. århundrede.

Hertil passer Anne Marie Carl Nielsen fint, så meget desto mere, som Den Hirschsprungske Samling på det senere har forsøgt at rette opmærksomheden på nogle af de kvindelige kunstnere, der havde meget vanskeligt ved at slå igennem i datidens mandsdominerede, danske kunstliv.

Den Hirschsprungske Samling viser udstillingen med Anne Marie Carl Nielsens dyrestudier fra 25. september til 28. marts.