I skarp træning som  musicalstjerner

Syv unge drenge skal til januar spille nogle af historiens mest udfordrende børneroller i musicalen »Billy Elliot«. Vi var med i prøvesalen, hvor drengene bliver trænet i alt fra ballet og step til sang og skuespil.

Det Ny Teater, seks unge drenge under forberedelse til at spille rollerne Billy og Michael i musicalen Billy Elliot, som skal opføres i 2015. Danserundervisning i bl.a. ballet og step-dans ledes af Hayley Franks Høier. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Intet mindre end 500 drenge mellem 9 og 13 år sendte i november en ansøgning til Det Ny Teater. De ville gerne til audition på to børneroller i musicalen »Billy Elliot«. For teatret var opgaven så omfattende, at den nærmest lød umulig at løse. Nu er syv drenge udvalgt til at dele de to roller som balletdrengen Billy og hans ven Michael - og de skal beherske lidt mere end ballet, når de går på scenen i begyndelsen af 2015.

Især hovedrollen som Billy er udfordrende, måske er den endda en af musicalhistoriens sværeste børneroller. Derfor er de syv drenge allerede nu under skarp træning i ballet, jazz, street dance, step, akrobatik, skuespil og sang.

Mange meter over jorden, i prøvesalen helt oppe under Det Ny Teaters tag, er de syv drenge samlet tre gange om ugen efter skoletid i en ’Billy-skole’. Musicalen har spillet flere steder i verden, blandt andet i London og på Broadway, og erfaringer herfra har lært teatret, at det mindst kræver et år at træne børnene til de yderst krævende roller.

En ganske almindelig torsdag aften står Det Ny Teaters assisterende koreograf Hayley Franks Høier foran det store vægspejl i teatrets prøvesal. Bag hende står seks ud af de syv drenge - den ene har desværre meldt afbud. Drengene er ved at repetere en balletrutine, og de koncentrerer sig dybt for at træde så præcist som muligt.

»Det er så spændende at se, hvordan de bliver bedre og bedre,« fortæller Hayley Franks Høier. »På en måde er det virkelig godt, at de er så unge, for når man er ældre, har man dårlige vaner, som er svære at komme af med. Men selvfølgelig skal jeg være meget opmærksom på drengenes kroppe, så de ikke laver farlige bevægelser og kommer til skade.«

Efter balletundervisningen skifter drengene balletskoene ud med stepsko, for nu er det de klikkende og teknisk udfordrende steptrin, der skal øves.

»Jeg har så meget energi i dag!« udbryder 11-årige Magnus Sterling Borchert, mens han galopperer salen rundt i de temmelig larmende stepsko.

»Det er fedt, at de har så meget energi,« siger Hayley Franks Høier. »Det giver noget. Selvom man er nødt til at være lidt sur på dem, når de ikke hører efter. De larmer jo bare fordi, de er spændte og gerne vil gøre tingene rigtig godt.«

Musicalen »Billy Elliot« bygger på filmen af samme navn fra år 2000, instrueret af engelske Stephen David Daldry, som siden har instrueret store film som »The Hours«, »The Reader« og »Extremely Loud and Incredibly Close«. Siden premieren i Londons West End i 2005 er musicalen, med musik af Elton John, blevet historiens mest prisvindende - og samtidig har den holdt filmens oprindelige handling intakt.

Unge Billy Elliot bor i en af 1980ernes engelske forstæder, og store dele af den mandlige befolkning beskæftiger sig som minearbejdere. Billys mor er død, og Billys far og storebror er som minearbejdere ramt af en strejke. Billy går til boksning, som hans far har beordret ham til - for det gør alle andre drenge jo. Ved et tilfælde havner Billy på et ballethold og forelsker sig i dansen, som han viser sig at have et stort talent for.

Billy betror sig udelukkende til sin bedste ven Michael, som til gengæld betror Billy, at han er homoseksuel. Men hemmelighederne holder ikke for evigt, og Billys far, som bliver mere og mere frustreret over minestrejken, finder ud af, at Billy har skippet boksningen og danser ballet.

Hayley Franks Høier er selv oprindeligt fra England, og for ikke længe siden oplevede hun musicalen »Billy Elliot« i London, hvor den stadig spiller - og hvor de har lidt andre forudsætninger, end holdet har herhjemme.

»I London har de fire Billy’er. De fleste af dem begyndte at danse, da de var fire år. Det gjorde jeg også selv. Nu er de 11, så de har haft basistræning i syv år. Og så har de gået i Billy-skole i to år. Vi har et år, og det er helt fra bunden. Ballet fra bunden, step fra bunden. Men jeg er ret imponeret over, hvor langt de allerede er kommet.«

Selvom drengene er nået langt på det første halve år, er det ikke helt ufarligt at lade drenge i lige præcis dén alder besætte de bærende roller. Lige pludselig kan det gå stærkt, og de kan pludselig vokse Billy- og Michael-rollerne over hovedet. Eller endnu værre:

»Hvis din stemme går i overgang, er du ude,« fortæller teaterdirektør Niels-Bo Valbro. »Elton John har skrevet sangene i forestillingen til drengestemmer, der ikke er gået i overgang.«

Men den bekymring ser det ikke ud til, drengene grubler meget over.

Efter steptræningen smider drengene stepskoene og holder en kort pause. Hayley Franks Høier afløses af akrobatikunderviser Flemming Skaalum Johansen, som beder drengene om at lave opvarmningsøvelser på en lang måtte.

»Jeg er vant til at arbejde med gymnaster i den alder, men der er rimelig meget gang i de her,« griner Flemming Skaalum Johansen. »Det er i hvert fald nogle drenge, som er meget udadvendte. Men de er supersjove at arbejde med.«

Med tungen lige i munden begynder drengene at træne vejrmøller, araberspring og kraftspring på måtten. I akrobatikundervisningen er energien mere løssluppen - og det er helt bevidst, fortæller Flemming Skaalum Johansen.

»Jeg tror, det er et spørgsmål om at se dem, hvor de er, og anerkende dem for, at de er nogle drenge med krudt i røven. Hvis jeg hele tiden skulle gå i opposition mod det, kunne jeg næsten ikke lave andet. Jeg tager det lidt med godt humør og prøver at bruge deres energi i undervisningen.«

Til sidst bliver drengene bedt om at lave nogle styrketræningsøvelser. Aftenens sidste energi bliver brugt på mavebøjninger, som drengene tilsyneladende synes er det hårdeste i hele verden. Men under mindre protester lykkes det alligevel drengene at gennemføre træningen. Og selvom de klager, især de sidste minutter, er der ingen tvivl om, at de synes, det er sjovt at gå i Billy-skole.

Hvis Flemming Skaalum Johansen skulle give dem ét råd, ville det være at nyde det, mens de har muligheden for det.

»Det er jo superfedt at være med til sådan noget her. Det allervigtigste er at være i det, mens man er der.«

Musicalen »Billy Elliot« har premiere på Det Ny Teater 22. januar 2015.