Hypnotiserende film om besættelsestidens bizarre eftermæle

Finsk-dansk-kroatisk film udforsker et af de mest mærkelige forbrydelser i efterkrigstidens Danmark. Men »Skytsenglen« har en achilleshæl, der vil genere et dansk publikum.

Pilou Asbæk og Johannes Lassen som politifolkene der dykker ned i »hypnosemordene«.
Læs mere
Fold sammen

Det er en fascinerende historie, der bliver udfoldet i den finske Arto Halonens »Skytsenglen«, der damper af autentisk 1950er-atmosfære, men lider under at være indspillet på engelsk på trods af, at flertallet af skuespillere er danske, og at handlingen foregår i København.

Filmen bygger på de virkelige, såkaldte »hypnosemord«, hvor to bankfunktionærer blev skudt og dræbt af en tidligere HIPO-mand i Landmandsbanken på Nørrebrogade.

Pilou Asbæk spiller politimanden Anders Olsen, der hurtigt kommer på sporet af gerningsmanden, og sagen synes klar. Bankrøveren Palle Hardrup (spillet af Cyron Melville) har tilstået røveriet og nedskydningen, men snart står det klart, at han tilsyneladende handlede på en andens ordre - og under hypnose.

Politimanden, der i filmens noget komprimerede dramatisering selv slæber rundt på umage bagage fra besættelsestiden, finder ud af, at Palle Hardrup har delt fængselscelle i Horsens med den karismatiske Bjørn Schouw Nielsen (spillet af den amerikanske skuespiller Josh Lucas)., der ligesom ham selv er dømt for landsforræderi.

Her tager handlingen en drejning, som vil overraske alle, der ikke har kendskab til den historiske mordsag. De to udstødte mænd fordyber sig begge i østlig filosofi, yoga og hypnose og i de stærkeste passager af filmens dialog, forsøger de rationelle politifolk at dykke ned i gerningsmændenes indre psykiske landskaber og bizarre motiver. Tænk Hans Scherfigs satire »Idealister«, og man har et ganske godt udgangspunkt for filmens dialog og atmosfære.

Filmens styrke er, at den i modsætningen til politifolkenes chef, tager emnet alvorligt. Det kan godt være, at der ikke er videnskabeligt belæg for gerningsmændenes postnazistiske fantasier om et nordisk himmelrige, skytsengle og sjælevandringer, men derfor kan fantasierne jo godt få dødelige konsekvenser for de levende. Det bliver ikke mindre interessant af, at bagmanden Bjørn Schouw Nielsen formentlig tror på sine egne fantasier, samtidig med han bruger dem til at manipulere sine omgivelser.

Scenerne med de to kronragede mænd, der i fængselscellen synger nazistiske kvad om Østfronten, mens de sidder i lotusstilling, er vidunderligt aparte, og langt fra de arketypiske fortællinger om Besættelsen. Vi har heller ikke i Danmark fortalt den sidste historie om verdenskrigen.

Bag det gedigne manuskript står også den finske instruktør Arto Halonen, mens kroatiske Igor A. Nola er producent. Castet tæller danske, amerikanske og kroatiske skuespillere, der alle er fremragende. Men det er svært at løsrive sig fra, at dette er en film, der skal have et større marked end det danske, hvorfor det danske islæt, som udlandet paradoksalt nok godt kan lide, flades ud. De engelske dialoger har eksempelvis den effekt, at man får en fornemmelse af, at personerne henvender sig til nogen, der ikke er repræsenteret i handlingen, nemlig det internationale publikum, som filmen formodentligt er beregnet til. 

»Skytsenglen«. Af Arto Halonen. Med blandt andre Cyron Melville, Pilou Asbæk og Josh Lucas.