Hvorfor er det kun de gråhårede og velhavendes operabilletter, der skal støttes med skattekroner?

Regeringen har fremlagt sit udspil til finansloven. På kulturområdet er det præget af status quo. Berlingske har bedt fem kulturpersonligheder om at tænke højt og komme med deres bud på nyt til kulturens finanslov.

Slayer spiller på Copenhell 2017, lørdag den 24. juni 2017.. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix 2017) Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

»Kulturlivet har svigtet ungdommen. Den statsstøttede del af kulturlivet tilgodeser Politiken Plus-segmentet og gråhårede med stor pensionsopsparing,« siger teaterchef Jon Stephensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Jon Stephensen, teaterchef

1. Giv alle unge et klippekort på 2.000 kr.

»Kulturlivet har svigtet ungdommen. Den statsstøttede del af kulturlivet tilgodeser Politiken Plus-segmentet og gråhårede med stor pensionsopsparing. Derfor skal de 18 til 26-årige hvert år have et klippekort til kulturoplevelser.«

2. Flere midler til skolernes kulturforbrug

»Skolerne har meget begrænsede midler til kulturoplevelser. Skolerne er vigtige, fordi de inkluderer alle børn – også dem, der ikke kommer fra et hjem med klaver. Børn har brug for kultur for at lære at perspektivere, reflektere, analysere og finde deres egen kerne.«

3. Lav kulturhuse til unge

»Vi sætter snart »Skam« op (på Aveny-T, red.). Vi har solgt 10.000 billetter – 9.000 af dem til unge under 26 år. Unge mennesker vil gerne i teatret, men kulturlivet er domineret af tilbud til det voksne publikum. Det skal der laves om på, og derfor skal de unge have deres egne kulturhuse, der skaber indhold på de unges præmisser.«

»Jeg ville gerne lave en forsimpling af kunststøtten til glæde for alle. Jeg ville give de udvalgte kunstnere ti eller femten års legater, som de kan leve af. Det skal være på niveau med det treårige legat i dag,« siger forfatter Merete Pryds Helle. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Merete Pryds Helle, forfatter

1. Revolutionér kunststøtten

»Jeg ville gerne lave en forsimpling af kunststøtten til glæde for alle. Det er de bedste kunstnere, der modtager støtte, og derfor får man ofte støtte i mange år med en masse besværlig administration til følge. Jeg ville give de udvalgte kunstnere ti eller femten års legater, som de kan leve af. Det skal være på niveau med det treårige legat i dag. Til gengæld skal kunstnerne stå til rådighed omkring 25 dage om året til vederlagsfrie besøg på biblioteker, skoler og lignende. På den måde sparer man en masse administration, kunstnerne får en stabil økonomi, der giver overskud til at koncentrere sig om det kunstneriske, og befolkningen får også noget for pengene.«

2. Støt e-bogen

»Det danske sprog er vigtigt. Støt udbredelsen af e-bogen. Det kommer mange i udkanten og ældre mennesker, der har svært ved at bevæge sig rundt, til gode.«

3. Genopliv Fools-festivalen og sæt den på finansloven

»Kan I huske Fools-festivalen? Den ligesom gennemtrængte København med gadeteater, teater og glæde. Tilbage med den. Der tales så meget om outreach, men det kan ofte blive så fladt. Jeg elskede festivalen, fordi den viste teaterkunst på et højt professionelt niveau til en meget bred gruppe mennesker – eksempelvis i form af et kunstfyrværkeri over København og klokkeringning med moderne musik fra alle klokketårne 1. januar, så den tomme tømmermændsramte by blev fyld af klokkemusik.«

»I dag er det i grove træk de ældre og de velbjergedes kulturforbrug, der bliver støttet,« siger filmmand Peter Aalbæk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Peter Aalbæk, filmmand

1. Støt de unges og de ikke-velhavendes kulturforbrug

»I dag er det i grove træk de ældre og de velbjergedes kulturforbrug, der bliver støttet. Mekanikereleven skal selv betale sin rockkoncertbillet, mens grossererfruen fra Ordrup får hundredevis af kroner i tilskud til sin operabillet. Det er en kæmpe skrævvridning, som der bør gøres noget ved.«

2. Drop følsomheden og nedlæg nogle institutioner

»Hver eneste gang der bliver talt om at nedlægge et museum, egnsteater eller symfoniorkester, er det, som om Tredie Verdenskrig bryder ud. Tilsyneladende må intet laves om – men så stivner kulturlivet.«

3. Giv flere penge til aktørerne – og færre til paladser af glas

»Rigtig mange penge går i dag til det administrative lag og bygninger. Flere bør gå til dem, der laver kunsten. Se bare på Det Danske Filminstitut og alle de mennesker, som de har ansat. Alene i kommunikationsafdelingen er der otte ansatte. Otte! Det er 64 timers arbejde om dagen.«

»Danmark skal leve af det kreative i fremtiden, og derfor foreslår jeg, at man opretter en pulje til store filmproduktioner på engelsk til det internationale marked,« filmproducent Ronnie Fridthjof. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe.

Ronnie Fridthjof, filmproducent

1. Dansk film skal konkurrere med Hollywood

»Danmark skal leve af det kreative i fremtiden, og derfor foreslår jeg, at man opretter en pulje til store filmproduktioner på engelsk til det internationale marked. Vi skal konkurrere med Hollywood. Vi har talentet til det, men ikke pengene, så talenterne rejser til udlandet for at få lov at arbejde på de store budgetter, hvor de i stedet kunne give milliardindtægter til Danmark.«

2. Udvalg for oplevelsesøkonomi

»Vi skal have nedsat et folketingsudvalg til oplevelsesøkonomi. Nye teknologier som virtual reality er i rivende udvikling og kræver et eget udvalg til at sikre, at Danmark kan bruge teknologierne til ny vækst.«

3. Nyt skolefag: Oplevelsesformidling.

»Hvor man lærer at fortælle historier uanset medie- og udtryksform, og man også lærer, hvordan dette modtages og opfattes hos publikum. Det skal være fra 0. klasse, for hvis Danmark i fremtiden skal leve af oplevelsesindustrien, skal børnene lære det tidligt via leg.«

»Samfundet bliver mere og mere alle mod alle, og det er ikke at tilgodese menneskenes bedste,« siger forfatter Jacob Skyggebjerg. Fold sammen
Læs mere

Jacob Skyggebjerg, forfatter

1. Skuespillerskolen Ophelia på Vesterbro i København

»Fordi der skal uddannes andre typer skuespillere end dem fra Statens skuespillerskole. Ophelia er drevet af idealister, og det giver et andet ambitionsniveau og nogen bedre spillere.«

2. Kultur skal styrke fællesskabet

»Det er der stærkt behov for. Samfundet bliver mere og mere alle mod alle, og det er ikke at tilgodese menneskenes bedste. Føler man, at man er en del af fællesskabet, så vil du se, at problemerne forsvinder.«

3. Uvildig og streng borgerkontrol af det, der foregår i og omkring Christiansborg

»Der er alt for meget rav i den inde på Christiansborg. Det ser i hvert fald sådan ud for de mennesker, det handler om. Så hvis man vil have et godt forhold styringen og folk imellem, så skal man kunne stole på hinanden og stole på, at vi er der for hinanden.«

Læs nyheden om finanslovens aftryk på kulturområdet her.