Hvor blev virkeligheden af?

TV-kanalerne pumper en tsunami af »reality«, som aldrig er set magen, ud i TV-stuerne. Seneste eksempel er det genopståede Big Brother på Kanal 5. Men hvor er »virkeligheden« blevet af, spørger kritikere.

Foto fra sidste års udgave af Paradise Hotel. Fold sammen
Læs mere
Foto: Esben Salling
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Virkeligheden er mere populær end nogensinde før. I hvert fald hvis man lader pegefingeren glide ned over TV-programmet her i avisen og ser, hvor mange såkaldte »reality-programmer«, der optræder. X-Factor, Voice, Paradise Hotel og senest Big Brother, som nu er vendt tilbage til Danmark i sin sjette udgave.

Men spørgsmålet er, om programmerne lever op til navnet »reality?«

Ifølge den erfarne TV-kritiker, forfatter og lektor ved Institut for Kultur og Identitet på Roskilde Universitet, Henrik Jensen, er svaret et klokkeklart nej.

- Der er tale om falsk varebetegnelse, fastslår han, og forklarer, at reality-TV har fjernet sig så meget fra virkeligheden, at det ikke længere giver mening, at tale om egentlig reality.

- Alle kan se, at det er arrangeret, instrueret fjernsyn, siger han.

Anne Jerslev, ph.d i filmvidenskab og professor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet, er enig. Big Brother er ikke længere et socialrealistisk laboratorium, hvor deltagerne kan gøre, hvad de vil, og hvor det handler om at skildre »virkelige« mennesker, forklarer hun til Berlingske. I stedet er programmet i langt højere grad styret fra producenternes side.

Henrik Jensen tror dog ikke, at seerne føler sig snydt. Og hvis de gør, gør de det i hvert fald med stort velbehag. Aldrig har så mange fulgt med i reality-programmerne, som har haft deres indtog på nærmest alle platforme fra radioen, over internettet til mobiltelefonen. En kvart million danskere så med, da Kanal 5 viste første afsnit af Big Brother i denne uge - en rekord i sig selv.

Den korte forklaring er, at seerne og teknologien er blevet klar til formatet, forklarer Jesper Jürgensen, informationschef hos SBS TV, som ejer Kanal 5. Han afviser, at Big Brother er en redigeret udgave af virkeligheden:

- Programmet er virkeligt på den måde, at man kan følge med 24 timer i døgnet. Vi aner ikke, hvad der sker i morgen, og vi redigerer ikke begivenhederne, som andre programmer gør det, siger han, og henviser til Paradise Hotel, hvor programmerne først bliver sendt længe efter, de er blevet optaget i Mexico og klippet sammen hos produktionsselskabet.

Jesper Jürgensen erkender dog, at selve rammen omkring programmet ikke er naturlig:

- Det er ikke en dokumentarudsendelse, vi laver. I Big Brother har vi skabt den ramme, som deltagerne bliver sat ind i, så på den måde er det kunstigt, medgiver han.

»Christian vasker sig grundigt«

På Kanal 5s hjemmeside kan man mod betaling følge med 24 timer i døgnet. Og har man ikke tid, bliver selv de mest banale hverdagsbegivenheder dækket, som var det finanslovsforhandlinger på Christiansborg.

»Christian vasker sig grundigt«, »Kanin-Nicolai er gået omkuld« og »Pigerne i badet« er bare nogle af de overskrifter, som Kanal 5s redaktion har vredet ud af Big Brother-husets evige båndsløjfe.

DR er også med på reality-vognen. Fredag aften bliver det for eksempel afgjort hvem, der går videre til de monstrøse liveprogrammer i sangkonkurrencen X Factor. »Nervøsitet, uvished og dramatik er dagens nøgleord,« skriver DR. På TV 2 er sangkonkurrencen Voice kørt i stilling, og på TV 3 flyver Paradise Hotel over skærmen - i denne omgang med gæsteoptræden fra den barmfagre Linse Kessler og hendes datter, Stephanie.

Reality fylder »kolossalt meget,« siger Henrik Jensen helt opgivende.

- Jeg synes, det er pinligt at se på. Det er idiotfjernsyn. Der er for lidt udfordring i det. For lidt originalitet. Det er fjernsyn lavet efter laveste fællesnævner. Det er bare for dumt.