»Hvis ikke du kan mærke det, er det ikke TV 2«

Har du lagt mærke til, at TV2 har ændret rigtig meget på sin sendeflade i løbet af de seneste år? Indholdsdirektør Anne Engdal Stig Christensen har brugt tre år på at finde ud af, hvad seerne skal forvente sig af TV2.

Programchef Anne Stig Christensen fortæller om, hvordan et fokus på livsstil og identifikation er vigtigt for TV 2. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Fra bunden af TV 2s store, imponerende glasbygning på Teglholmen i København stræber en trappe mod højderne. Øverst oppe ligger ledelsens kontorer. Det er heroppe, vi finder Anne Engdal Stig Christensen, der har det øverste ansvar for alt, man kan se på alle kanalerne i TV 2-familien. Men 1. januar ændrede hendes titel sig. Før var hun programdirektør. Nu er hun indholdsdirektør. Der sker noget med seerne, som TV 2 – i lighed med alle andre tv-stationer over hele verden – er nødt til at tage alvorligt.

»Brugerne er blevet meget mere troløse. De sidder ikke kun og ser flow-TV. De er ude på alle mulige platforme. Vi er nødt til at geare vores virksomhed til også at lave andre formater og andre typer af indhold, som er lige så attraktive ude på de digitale platforme. Det meste af det, vi i forvejen producerer til skærmen, fungerer jo, men vi er nødt til at tilpasse det.«

Hvis man før var producent på et stort underholdningsprogram, kunne man koncentrere sig om at skabe en god oplevelse, den time, det varede. Nu er det anderledes. Der skal tænkes i sociale medier, i digitalt liv, web-tv-klip, artikler til nettet, stillbilleder og måske også noget »bag om«-materiale. »Hele pakken er simpelt hen blevet udvidet,« som Anne Engdal Stig Christensen siger.

Det handler også om kroner og øre. Hvis TV 2 skal bevare en sund virksomhed, kan man ikke ignorere, at seerne flytter sig. Der skal udvikles nye forretningsmodeller.

»Vi tjener ikke de samme penge digitalt, som vi gør på TV. Man får ikke den samme kontaktflade. Men der er stigende efterspørgsel. Og derfor har jeg et stort ansvar for at være med til at sikre kræfter til det digitale, fordi det er der, fremtidens forbruger er.«

Emotionel public service

Men den oprindelige del af Anne Engdal stig Christensens arbejde er ikke forandret.

»Man kan nemt blive helt rundforvirret af alt det, der foregår: Forsvinder seerne helt fra flow-tv? Men lige meget, hvad: Folk vil stadig efterspørge indhold. Vi skal som virksomhed forsøge at ramme dem der, hvor de er.«

Og efter et stort arbejde ved TV 2 nu, hvilken rolle, man skal spille over for seerne. Anne Engdal Stig Christensen har været med til at dreje stationen. Det var også det, man skulle bruge hende til, da man for tre år siden hentede hende i DR.

TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, fremhævede ved den lejlighed den nye direktør som »et inkarneret TV-menneske med en lang og imponerende erfaring fra alle sider i TV-branchen. I hende kombineres det kommercielle med public service-tankegangen.«

Dengang svigtede seerne TV 2. I dag ser tallene pænere ud. Hver fjerde dansker, som ser TV, og som er mellem 20 og 60, ser i gennemsnit med på hovedkanalen.

»Vi har ret præcist den flade, jeg gerne vil have, på hovedkanalen. Vi i har den rigtige vægtning mellem forskellige områder, men først og fremmest har vi lagt mere vægt på public service, og haft en Kanalchef og en dygtig stab, der har omsat public service meget dygtigt til TV 2 indhold af høj kvalitet som man godt gider bruge tid på.«

Og på TV 2 betyder public service først og fremmest emotionel public service.

»Hvis ikke du kan mærke det, er det ikke TV 2. Vi vil gerne berøre danskerne, betyde noget for dem,« forklarer Anne Engdal Stig Christensen og nævner det, hun kalder »den store dokumentar«, som man har skruet op for.

»Hvad enten den er hårdtslående nyhedspræget eller behandler mere tidløse emner, tager vi hele tiden udgangspunkt i de nære, personlige, følelsesmæssigt engagerende historier, som vi bruger til at fortælle en større historie. Vi vil vække følelser. Og der er en efterspørgsel efter substans – man vil gerne have noget ud af at være i selskab med TV 2.«

I den forbindelse skal TV 2 fremover også udnytte det, indholdsdirektøren kalder »aktualitetsnerven« og samarbejde på tværs af programsøjlerne. Det er det, man i stigende grad oplever, når Nyhederne nu for eksempel lancerer indholdet af en kommende, dagsordensættende dokumentarudsendelse eller følger den op.

»Vi kan aktualisere mange af vores debatter, også selv om de i princippet er mere tidløse.« Og mens nyheder mange andre steder er noget, der går digitalt, har TV 2 lige satset på endnu en stor nyhedsudsendelse kl. 18.

»Der er stadig et behov for at samle folk om store nyheder, og det prøver vi at holde fast i.«

Store menneskelige fortællinger

Hvis man har lagt mærke til det, er livsstils­programmer også kommet til at fylde mere i bedste sendetid.

»Karakterbårne, identificerbare, lystfyldte livsstilsformater, som får følelser frem,« forklarer Anne Engdal Stig Christensen, som bl.a. nævner seermagneten »Kurs mod fjerne kyster«.

»Vi har haft et begreb, der hed, at vi gerne ville lukke mere lys ind på hovedkanalen. Den var blevet lidt mørk.«

Også store events som Knæk Cancer, der skaber identifikation i forhold til danskerne, som giver mening og engagerer, skal tegne hovedkanalen.

Og tv-dramatikken som den aktuelle krimiserie »Dicte« er også kommet for at blive.

»Vi prøver hele tiden at producere mere af det. Det gør vi, fordi det er store menneskelige fortællinger, som passer godt til det, vi vil med hovedkanalen. Men det spiller også ind, at TV-drama går rigtig godt på TV 2 Play – og dermed er det et eksempel på, at vi er nødt til også hele tiden at skæve til, hvad der fungerer digitalt.«

Og endelig er der weekendens underholdningsprogrammer som »Vild med dans«, »Voice Junior« og »Toppen af poppen«.

»Almindelige mennesker med almindelige hverdag er meget TV 2s DNA. Fra mandag til torsdag må det godt handle om noget og være fyldt med flere vitaminer, som optager den moderne danske børnefamilie. I weekenden har vi derimod brug for at slå benene op og være sammen,« siger Anne Engdal Stig Christensen, der selv holder af at se kunne se TV med sin yngste datter på ti.

Hun erkender, at man som TV-station aldrig bliver færdig med at udvikle sig. TV 2 bruger mange kræfter på at kende danskerne. Undersøger deres behov. Sørger for at være til stede i hele landet.

»Hvordan opfører danskerne sig? Hvilke strømninger ser vi i tiden – for eksempel den polarisering, som er en af de store tendenser lige nu. Vi begyndte med at arbejde med relevans. Nu er vi i en fase, der har overskriften »Alt det, vi deler,« og som handler om at finde de emner, der samler os,« siger Anne Engdal Christensen.

Datingprogrammet »Landmand søger kærlighed« rammer for eksempel ned i den kendsgerning, at flere og flere danskere bliver singler, men at de fleste leder efter en partner. Og til efteråret er det vejen til en ordentlig skilsmisse, man kommer til at opleve fjernsyn om.

»Alle bliver skilt«, som Anne Engdal Christensen formulerer det.