Hvis blot én person på dette medie har dit telefonnummer, er dine oplysninger allerede i hænderne på kinesiske interessenter

Det hastigt voksende sociale medie Clubhouse inviterer til samtaler om alverden for de indviede. Men app'en anklages for at være på kant med loven om databeskyttelse, for at videregive persondata til lande udenfor EU og for lemfældig omgang med persondata. Berlingske har bedt en ekspert om at kortlægge mediets faldgruber.

Fremgangsmåden på Clubhouse på kant med lovgivningen, mener GDPR-formidler Thorleif Gotved. Han er især bekymret over den manglende gennemsigtighed og Clubhouses lemfældige omgang med brugernes data. Thiago Prudencio/DAX/Ritzau Scanpix

Clubhouse er et nyt hypet, eksklusivt socialt medie baseret på samtale. Hvis man skal oprettes som bruger på platformen, kræver det, at man bliver inviteret ind af en eksisterende bruger.

Det er en proces, der kan synes harmløs, men som ifølge GDPR-formidler og chefkonsulent Thorleif Gotved ikke er det.