Hvide mennesker med sort makeup har igen sendt antiracister på gaden - helt uden grund

Demonstranter har stoppet opførelsen af antikt drama i Paris på grund af anklager om brug af »blackface«. Også selv om teatret allerede droppede »blackfacing« sidste år.

Plakat fra sidste års opsætning af Aischylos' drama. Kvindens »blackface« er i år afløst af en maske. Demonstranterne er bare vrede alligevel. Foto: Sorbonne Fold sammen
Læs mere

En teatertrup på universitetet Sorbonne i Paris skulle sætte grækeren Aischylos’ klassiske »De bønfaldende« fra omkring år 463 f.Kr. op forrige uge.

Da det franske universitet spillede nøjagtig samme drama sidste år under en festival for antikkens teater, benyttede man sig af skuespillere med sort farve i ansigtet.

Universitetet markedsførte derfor genopsætningen i år med et foto fra sidste års forestilling og hængte altså plakater op over hele byen med en »hvid« skuespillerinde iført sort makeup.

Fænomenet kaldes for blackface og er kendt fra særligt de amerikanske minstrel shows fra begyndelsen af det 20. århundrede - hvorfor det generelt betragtes som nedladende over for mennesker med sort selvopfattelse.

Antiracister fra fire forskellige grupper fik hurtigt organiseret en demonstration med blokade af universitetets hovedindgang og kaldte ifølge dagbladet The Guardian forestillingens arrangører for »racistiske«, »afrofobiske« og »kolonialistiske«.

Helt uforstående

Både lærerne og de studerende på universitetet stiller sig helt uforstående over for protesterne.

Dels fordi mange af aktørerne ifølge France24 selv arbejder for større tolerance og altså ikke nærer nogen racistiske sympatier overhovedet.

Og dels fordi man slet ikke har skuespillere med blackface med i årets udgave af dramaet - kun skuespillere med maske som hos de gamle grækere selv.

»Fænomenet kaldes for blackface og er kendt fra særligt de amerikanske minstrel shows fra begyndelsen af det 20. århundrede - hvorfor det generelt betragtes som nedladende over for mennesker med sort selvopfattelse.«


Flere ministre fra den franske regering har også reageret på særligt den fysiske side af protesterne:

Kulturministeren og uddannelsesministeren kalder i en fælles pressemeddelelse demonstrationerne for »et angreb på ytringsfriheden« og erklærer deres »fulde støtte« til universitetet.

Selv om protesterne mod årets opsætning altså er grundløse - de bygger med instruktøren Philippe Brunets ord på en simpel »misforståelse« - så har debatten mellem parterne de seneste dage kørt videre i en stadig mere ophedet tone.

En fraktion ved navn Le Cran har publiceret hårde udfald på organisationens hjemmeside: Man opfordrer de medvirkende i dramaet til en »fælles refleksion over fænomenet blackface« og tager slet ikke stilling til fraværet af samme i årets forestilling.

Og undervisningsminister Jean-Michel Blanquer har været på radio med et tvetydigt budskab: Han er meget opmærksom på faren for »voksende racisme i landet«, men kritiserer samtidig ventre-ekstremisterne for selv at inspirere til »vold i antiracsimens navn«.