»Hvert år er der folk, der ringer og spørger, hvornår vi viser Nøddebo Præstegård«

Der bliver færre forestillinger med nisser og gran. I stedet satser teatrene på familiefortællinger, der kan vises hele efteråret. Det passer ind i tidsånden. Alligevel er det lidt for tidligt at aflive den traditionelle jul, mener forsker

Teatrene satser på familieforestillinger og moderne historier om julens temaer. Som her »Og her lugter brunt og brændt« fra Mungo Park Kolding. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Emilia Therese

Julen er traditionernes tid. Vi køber de samme gaver, hører de samme julesange og besøger de samme mennesker. For mange mennesker er det også i december, man går i teatret for at finde den rette julestemning.

Men måske er den sidste tradition under pres. På årets repertoire er der kun ganske få traditionelle juleforestilinger for hele familien. I stedet byder man på opsætninger som »Narnia«, »Oliver Twist« og »Rockulven«.

Den ultimative jule-klassiker »Nøddebo Præstegaard« kommer på turné til Fyn og Jylland. Københavnerne må undvære.

»Ja, det skal der nok være nogen, der er kede af,« konstaterer Kasper Wilton, der leder Folketeatret, som med mellemrum har spillet forestillingen om de københavnske studenter siden 1888.

»Hvert år er der nogen, der ringer og spørger, hvornår vi viser Nøddebo igen. Men jeg tror ikke, at det er en god idé at vise den hvert år. Sidste år havde vi »Hodja fra Pjort« og i år forsøger vi med »Peter Pan,« siger Kasper Wilton, der forklarer, at julestykkerne er dyre i drift.

»Der er ofte ret mange folk med, og forestillingerne kan kun køre i en begrænset periode. Nøddebo har 21 medvirkende og den sælger ingen billetter før sidst i november måned, hvor folk opdager, at det også bliver jul det år«.

De teatre, der satser på nisse-dramatik i december, gør det primært i moderne opsætninger, der fortolker julens tema. Det gælder »Og her lufter brunt og brændt« på Mungo Park Kolding samt Teater Vestvolden, der satser på en julevarieté med teaterimpro og stand up.

Den traditionelle jul kan opleves i Tivolis store musical-satsning »Elf«, hvori Pelle Emil Hebsgaard spiller den grønklædte alf, der forsøger at bringe juletroen til København. Tivolis kultur-direktør, Nikolaj Koppel kalder det »en børnefødselsdag gange 8000«, men med et voksent fortælle-spor.

»Forestillingen er næsten skamløst julet med julemand og lys og rødt og grønt. Men hvis ikke Tivoli omfavnede julen for alt, hvad den er, ville det næsten være underligt. Det er en stor højtid for os, og jeg tror, at vi er oppe på en million lyspunkter i haven«.

Nikolaj Koppel understreger, at en god juleforestilling skal tages for det, den er.
»Det er selvfølgelig ikke Shakespeare,« siger han. Og forstår i øvrigt godt, hvis ikke man har lyst til at satse på julestykker.

»Billetterne bliver solgt relativt sent, så man skal have is i maven. Samtidig er der jo kommet mere konkurrence. Hvis du sammenligner med situationen i 2012, er der et sekscifret antal billetter mere til salg i dag«.

Bortset fra økonomiske overvejelser, er der måske også andre grunde til, at de traditionelle julestykker svinder ind. Fremtidsforsker Klaus Æ. Frandsen understreger, at det er for hurtigt at tale om en tendens ud fra et års bevægelser. Til gengæld har han bemærket, at danskernes jul har skiftet fokus. At vi i højere grad dyrker det sanselige som maden og hyggen. Og at TVs julekalender bliver lidt mere kristne og lidt mindre »nissede«.

»Måske er vi faktisk ved at finde tilbage til at fejre julen som en kristen højtid, hvor vi tager lidt afstand fra den forbrugsfest, der gør børnene stressede og fylder vores hjem med ubrugelige genstande,« siger Klas Æ. Frandsen. Hvorvidt det betyder, at der også kommer flere teaterstykker med et mere moralsk eller kristent tema, må tiden vise.

»Men det er vel trods alt begrænset, hvor mange variationer, man kan lave over »Nissebanden« og »Nøddebo Præstegård«.