Hvem skal være ny chef for Det kgl. Teater? Her er fem bud

Morten Hesseldahl forlader Det Kgl. Teater til fordel for chefstillingen på forlaget Gyldendal. En ny chef for teatret skal findes og navnegætteriet er gået igang. Berlingske bidrager med vore egne gæt.

Instruktør Kasper Holten. Fold sammen
Læs mere

Udnævnelsen af Morten Hesseldahl som ny leder af forlaget Gyldendal betyder, at der skal findes en ny leder af Det Kgl. Teater. Men hvad skal en ny leder af den kongelige scene kunne? Lektor i kunst og kulturvidenskab ved Københavns Universitet Stig Jarl peger på, at Det Kgl. Teater er en stor virksomhed med mange afdelinger, personalegrupper og kunstneriske udtryksformer, og at det derfor kræver et stort talent at få alle ansatte til at føle, at de hører sammen:

»Lederen af Det Kgl. Teater er ikke blot kunstnerisk leder, men han/hun skal kunne dele sol og vind lige mellem de kunstneriske chefer og deres personale, hvilket er en svær opgave.« Stig Jarl peger desuden på, at lederen også skal have politisk tæft, så politikere og offentligheden kan føle, at det er en leder, man kan stole på og som kan forvalte kulturarven og den visionære kunst. Stig Jarl advarer om, at der kan være ballade på vej:

»Det Kgl. Teater er øretævernes holdeplads. Undersøgelser viser, at befolkningens respekt og villighed til at betale er mindre end tidligere, så det skal være en leder, der over for offentligheden kan overbevise om teatrets legitimitet og nytte i en tid, hvor folk nok er mere troløse end tidligere. Det er ikke noget let job.«

Stig Jarl peger på, at den tidligere leder af Det Kgl. Teater før Morten Hesseldahl, Michael Christiansen, kom til teatret fra et job som departementschef i Forsvarsministeriet: »Jeg havde egentlig ikke givet Michael Christiansen mere end et halvt år på posten, for jeg syntes, at han havde den forkerte profil, men han formåede at overbevise om sit værd og samle teatret. Morten Hesseldahl er der det at sige, at han ikke var nogen vanvittig synlig leder, og jeg havde altid fornemmelsen af, at han var på vej til et andet job. Så det overrasker mig ikke, at han nu er gået til Gyldendal.«

Stig Jarl har ikke selv en ny oplagt kandidat til posten som leder af Nationalscenen, og da Berlingske foreslår Kasper Holten, svarer han, at det da er en mulighed, men at Kasper Holten sikkert vil prioritere sit kunstneriske virke højt, selv om netop Kasper Holten har de personlige og menneskelige egenskaber, der gør ham oplagt.

Kasper Holten

er født i 1973. Han var 2000-2011 operachef på Det Kgl. Teater, og i 2011 blev Holten operachef på Royal Opera House, Covent Garden Operaen i London. Holten har opsat flere end 50 operaer, skuespil og musicals i Danmark, Norge, Sverige, Østrig, Frankrig, Rusland, USA, Island og Letland. I årene 2003-2006 var han instruktør på den første opsætning af Richard Wagners »Nibelungens Ring« siden 1912 på Det Kgl. Teater.

Kasper Holten har været chef for Aarhus Sommeropera og medlem af Statens Musikråd. Som opera- og teaterinstruktør har han vundet flere Reumert-priser, senest i 2006 for »Nibelungens Ring«. Han har også vovet sig ind i filmverdenen, idet han lavede filmen »Juan«, der er en biografversion af Mozarts opera »Don Giovanni«. Han har senest opsat »The Book of Mormon« på Det ny Teater, som nyder har fået stor succes.

Ulla Tofte. Fold sammen
Læs mere

Ulla Tofte

er født i 1968 og er leder af det succesrige søfartsmuseum i Helsingør »M/S Museet for Søfart« og har en fortid som bl.a. leder af kulturfestivalen Golden Days i København. Hun har desuden siddet i bestyrelsen for Det Kgl. Teater og udviklet koncepter for historiske festivaler og kulturbegivenheder. Hun er aktiv i offentlige debatter, ikke mindst om historie og kultur, og hun blandede sig i balladen om DRs historiske serie »Historien om Danmark«, hvor hun ikke mente, at afsnittet var politisk ude af balance, og at DR ikke havde et problem.

Trine Holm Thomsen Fold sammen
Læs mere

Trine Holm Thomsen

er født i 1975 og er kunstnerisk leder af landets næststørste teater, Aarhus Teater. Trine Holm Thomsen har opholdt sig en del i udlandet og læste dramaturgi i Storbritannien, senere i Aarhus, og hun blev i 2000 ansat som dramaturg på Aarhus Teater. I 2004 blev hun chefdramaturg samme sted, men hun har desuden været dramaturg ved flere svenske scener. Hun har formået at få aarhusianerne til at strømme til teatret som f.eks. til Christian Lollikes moderne fortolkning af Holbergs »Erasmus Montanus«.

 

Kitte Wagner Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard.

Kitte Wagner

er født i 1968 og uddannet i kommunikation og dramaturgi fra Roskilde Universitetscenter. Hun blev i 1996 ansat på Betty Nansen Teatret, hvor hun ud over at være instruktør Peter Langdals højre hånd fungerede som manuskriptudvikler på en lang række forestillinger.

I 2007 tiltrådte hun som direktør for Nørrebros Teater sammen med Jonatan Spang, hvor de ville udvikle det moderne, underholdende teater med særlig fokus på standup, komedie og musikteater. I 2009 overtog hun ledelsen helt, men stoppede i 2014 som direktør for i stedet at fortsætte sin ledelseskarriere inden for den sociale fond Askovfonden. I oktober 2016 blev hun ny administrerende direktør og kunstnerisk leder for Malmö Stadsteater.

 

Michael Bojesen Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen.

Michael Bojesen

er født i 1960 og er dansk korleder, dirigent, komponist og arrangør. Efter uddannelse ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium var han 1984-2001 lektor ved Sankt Annæ Gymnasium og 1991-2001 leder af Sankt Annæ Gymnasiekor. 1994-2003 virkede han tillige som docent ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. I perioden 1989-2006 var Michael Bojesen dirigent for kammerkoret Camerata, 2001-10 desuden chefdirigent for DR PigeKoret. I tiden 2012-16 var han direktør for Copenhagen Opera Festival og fra 2017 leder af Malmö Opera. Kulturminister Mette Bock (LA) udnævnte i 2017 Michael Bojesen til formand for Statens Kunstfond.