Hvem skal styre DRs bogprogram?

»Alt for ofte er bogprogrammer endt som en smiskende omgang livsstilshygge. Skrækeksemplet er »Cecilies bogshow«, der kørte på TV2 Charlie for et par år siden. Bare navnet siger det hele,« skriver litteraturredaktør Jeppe Bangsgaard. Foto: Asger Ladefoged og Erik Refner. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forleden kunne man i den bedste sendetid se et timelangt program om Louisiana Literature. Ikke på dansk TV, selvfølgelig, herhjemme har vi ikke haft et bogprogram i flere år.

Men svenske SVTs »Babel« havde dedikeret hele fladen til litteraturfestivalen og sendte fra kunstmuseet i Humlebæk. Søndag aften kl. 20! »Dér hvor forfatterne er, er »Babel« også,« som værten Jessika Gedin sagde.

Det understreger blot, endnu engang, hvor fattigt det er, at vi i Danmark ikke har et bogprogram. Og hvor fabelagtigt det er, at DR netop har lovet, at vi får et.

Det er dog langt fra første gang, man prøver herhjemme. Der har været masser af forsøg bare de seneste år. Men ofte er koncepterne gået i sig selv efter kortere eller længere tid. Derfor her fem råd til DRs nye litteraturprogram:

1) Drop sofasniksnakken

Alt for ofte er bogprogrammer endt som en smiskende omgang livsstilshygge. Skrækeksemplet er »Cecilies bogshow«, der kørte på TV2 Charlie for et par år siden. Bare navnet siger det hele. Vægten var på showet, og journalisten Cecilie Frøkjær var helt oppe på skødet af de gæster, hun også konsekvent var på fornavn med.

Bøgerne, der var figenbladet for programmet, måtte forfatterne sjældent tale om. Når det da overhovedet var forfattere, hun talte med. Lige så ofte var det typer som Ole Henriksen, Mette Blomsterberg, Christine Feldthaus og andre livsstilsguruer, der kom på visit og udvekslede almindeligheder.

2) Sæt ild til det litterære krudt

Forfattere er i sagens natur velartikulerede og reflekterede sprogmennesker. Udnyt det og lad dem tale om noget, der ligger dem på sinde. Det, de skriver om, var da et godt sted at begynde.

Der er masser af krudt i litteratur. Masser af gode historier, vigtige debatter, erkendelser, almenmenneskelige erfaringer. Brug det. Uden selvfølgelig at reducere forfatterne til debattører, der partout skal forholde sig til flygtningestrømmen eller på anden måde spændes for en samfundsrelevant vogn.

3) Find en vært med vægt

Det er en fornøjelse at se Jessika Gedin, den goth-udseende vært på »Babel«, interviewe. Man kan mærke, hun har læst bøgerne, kan sætte dem i relevante sammenhænge og brænder for litteraturen.

Det samme gælder hendes forgænger, Daniel Sjölin, og for den sags skyld Hans Olav Brenner, værten på den norske pendant, Bokprogrammet. Kunsten er at kombinere tyngden med det letflydende. At være vidende uden at docere og på den måde komme til at stå i vejen for forfatterne. At kunne gøre stoffet tilgængeligt uden at banalisere det. Mere Thomas Bredsdorff, mindre Adrian Lloyd Hughes som værtstype, tak.

4) Smid penge efter programmet

Ofte er litteraturprogrammer blevet hensat til kiksede kulisser med tilfældige bestsellere på reolerne. Det er en skam, for det er helt anderledes interessant at møde forfatterne i det miljø, de skriver i og om.

Som nu da Bokprogrammet for nogle år siden tog med Per Petterson til det Nordjylland, hans mor kommmer fra, og som er centralt i mange af hans bøger. Det koster penge, men det er også med til at gøre det bredt appellerende.

5) Giv tid

Litteraturprogrammer har ofte været prøveballoner, som gassen er gået af, så snart nyhedens interesse har fortaget sig, og seerne svigter. Men der er brug for en helt anden stamina.

Det tager tid at vænne danskerne til, at kulturstof i den bedste sendetid kan være andet end »X Factor« og »Vild med dans«. I vores nabolande har de for længst forstået det.