Hvem dræbte Hae Min Lee?

Hver uge følger millioner af lyttere med i podcast-fænomenet »Serial«, der handler om mordet på teenageren Hae Min Lee i Baltimore. Seriens succes er et udtryk for et skred i vores medieforbrug mod længere fortællinger og on-demand-radiolytning.

En ung Adnan Syed kort før han angiveligt dræbte sin ekskæreste Hae Min Lee i 1999. Foto: Scanpix. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Inden for TV-verdenen er søndag aften ugens højdepunkt. Det er her vi samles om de nyeste afsnit af tidens store dramaserier.

Men de seneste par måneder har torsdag udviklet sig til den nye søndag. I hvert fald hvis man er podcast-lytter. Det er nemlig om torsdagen, at der bliver frigivet nye afsnit af »Serial« – en amerikansk-produceret radiodokumentar, der dykker ned i en 15 år gammel mordsag.

Siden premieren i oktober har serien uge for uge udviklet sig til et decideret fænomen. Allerede i november slog serien alle rekorder, da den passerede fem millioner downloads i iTunes Store. Og det tal er kun vokset siden da, i takt med at flere og flere har fået ørerne op for serien.

Aldrig før er der blevet talt så meget om en podcast. Aldrig er der blevet lyttet så intenst af så mange. Der findes sågar en populær podcast, som udelukkende er dedikeret diskussion af »Serial«. Altså en podcast om en podcast.

Og hvad er det så, folk bliver så begejstrede over uge efter uge? Jo, det er noget så godt gammeldags som en kriminalhistorie fra virkelighedens verden.

I »Serial« følger vi radiojournalisten Sarah Koenigs stædige kamp for at finde ud af, hvem der dræbte den unge high-school-elev Hae Min Lee i Baltimore i 1999. Hae Mins eks-kæreste Adnan Syed blev i sin tid dømt for mordet og sidder stadig indespærret.

Efterhånden som Koenig graver sig ned i de gamle sagsakter og taler med både Adnan, familiemedlemmer, venner og bekendte, bliver der sået mere og mere tvivl: Var det overhovedet den charmerende Adnan, der dræbte Hae Min?

Eller var det måske i virkeligheden hans bedste ven Jay?

Var Adnan i virkeligheden offer for et justitsmord?

Havde juryen, der dømte ham, en etnisk bias mod ham, fordi han var muslim? Gjorde politiets efterforskere deres arbejde godt nok? Det er spørgsmål som disse, der konstant bliver rejst i programmet, og som får lytterne til at komme tilbage uge efter uge.

Man ender uvægerligt med selv at gætte med og lege privatdetektiv, i takt med at sympatier og mistanker skrider fra den ene til den anden i det evigt voksende persongalleri. Og så er det jo radio: Vi har Adnan helt inde i øret, når han oprigtigt bedyrer sin uskyld fra en skrattende telefonlinje i fængslet. Tør vi tro på ham?

En del af opskriften på »Serial«s succes er, at den, på trods af sit udgangspunkt i en sag fra den virkelige verden, rent fortællemæssigt genbruger mange af fiktionens velkendte skabeloner. Der er dels mysteriet om den dræbte teenagepige – et klassisk krimiplot, som vi kender fra TV-serier som »Twin Peaks« og »Forbrydelsen«.

Og har man set »The Wire« er det ligeledes svært ikke at drage visse paralleller, da begge serier udspiller sig i Baltimore, hvor unge etniske minoriteter mases af systemet.

Men er det virkelig hele forklaringen? Podcast-teknologien har eksisteret i ti år efterhånden. Hvorfor er det først nu, at den får sit helt store gennembrud? Hvad er det, der har fået »Serial« til at slå så massivt igennem i forhold til andre podcasts?

»Først og fremmest er det bare en virkelig god historie,« fortæller Tim Hinman, der står bag den respekterede danske podcast »Third Ear«.

»Og så er den ikke mindst ekstremt velfortalt. Både inden for det enkelte afsnit og på tværs af serien. Man bliver ganske enkelt hooked. Afsnittene slutter gerne med en cliff­hanger, så man med det samme får lyst til at høre et afsnit mere. Hvis historien ikke var god, kunne det være ligemeget.«

På trods af den velfortalte historie vurderer Tim Hinman dog, at serien ikke ville have haft samme gennemslagskraft, hvis den var kommet for bare to-tre år siden. Timingen har været helt rigtig.

»Verden er klar til det her nu. Folk blevet mere fortrolige med hele podcast-teknologien. Selv indtil for ganske nylig har folk været lidt nervøse over at indrømme, at de ikke vidste, hvordan det fungerede. Men det er ved at ændre sig i takt med, at platformen er blevet lettere tilgængelig og nemmere at gå til, nu hvor stort set alle har en smart-phone.«

Affotografering af en mindeside om Hae Min Lee i hendes high-schools årbog. Fold sammen
Læs mere

Vi er blevet sultne efter lange historier

Udover at vi er blevet mere fortrolige med teknologien, så kommer »Serial« også på et tidspunkt, hvor seer- og lyttemønstre er i forandring.

»Folk har for alvor fået øjnene op for hele on-demand-tankegangen. Og med den har vi fået mulighed for i langt højere grad at dyrke de meget lange fortællinger. Jeg tror i høj grad, at TV-serier som »Breaking Bad« og »The Wire« har været med til at gøre os sultne efter historier, der pludselig strækker sig over 12 timer frem for 90 minutter. Det er en forholdsvis ny ting,« siger Tim Hinman.

Endelig er »Serial« succes også symptomatisk for et større skred i den måde, vi lytter til radio på, mener Tim Hinman. Rigtig mange har helt droppet den traditionelle flow-radio for i stedet udelukkende at lytte til podcasts. En udvikling, der også foregår på TV-området, hvor flere og flere vælger de traditionelle kanaler fra og i stedet ser on-demand-TV på streamingtjenester som Netflix og HBO Nordic.

På podcast-området foregår on-demand-lytningen bare via smartphone-apps som Instacast og TuneIn Radio.

»Abonnerer man på en god håndfuld af de rigtig gode podcasts som f.eks. »Serial«, »99 % Invincible«, »This American Life« og »Radiolab«, så har man hurtigt 10-12 timers ny radio om ugen på sin mobil. Hvorfor skulle man sidde og vente på, at det kommer i radioen, når man selv kan bestemme, hvornår man vil høre det? Når man selv vælger, kan man også være helt sikker på at få det hele med,« siger Tim Hinman.

»Serial« har altså sejret ved at have både historien, formidlingen og timingen på sin side. I dag bliver afsnit 12 frigivet. Det er det foreløbig sidste. Men man kan sagtens hoppe med på vognen, starte forfra og selv gætte med. For hvem var det egentlig, der dræbte Hae Min Lee?