Hvad laver fem Audier i Odysséen på Det Kongelige Teater?

Et stort kommercielt samarbejde mellem nationalscenen og den tyske bilfabrikant betyder blandt andet, at en kommende opsætning af »Odysséen« sætter flere Audier på scenen. Det får kritik, men ifølge brandingsekspert er det naivt at tro, at kunsten kan klare sig uden erhvervslivet

Audi har indgået et samarbejde med Det Kongelige Teater, der blandt andet betyder, at flere af deres biler er med i en kommende opsætning af Odysseen. LIge præcis denne bil skal man dog tage til Frankfurt Motor Show for at se Fold sammen
Læs mere
Foto: RALPH ORLOWSKI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fem Audier på scenen under Homers »Odysseen« samt 12 podcasts om husets forestillinger. Sådan lyder indholdet i et nyt, kommercielt samarbejde mellem Det Kongelige Teater og det kendte bilfirma, der tidligere har lanceret en ny biltype fra Skuespilhusets Store Scene.

Aftalen er den hidtil største af sin art, men det er langt fra den eneste. Hvert år henter Det Kongelige Teater kommer mellem 50 og 60 millioner kroner fra kommercielle samarbejder. Alligevel går denne aftale for langt. Det mener den erfarne teateranmelder Gregers Dirckinck-Holmfeld.
»Jeg bryder mig virkelig ikke om det,« siger Gregers Dirckinck-Holmfeld, der forklarer, at hans modvilje handler om, at Det Kongelige Teater modtager statslig støtte.

»Når vi som borgere er med til at støtte kulturlivet, vil jeg ikke have, at de penge samtidig går til noget, der direkte profilerer særlige firmaer,« udtaler han.

Andre er mere positive.

»Det er naivt at forestille sig en verden, hvor kunsten ikke er afhængig af erhvervslivet,« siger brandingekspert Nikolaj Stagis, der forventer, at vi vil se endnu flere kommercielle samarbejder mellem det statstøttede kulturliv og erhvervslivet fremover.
»I det nuværende politiske klima, hvor man skærer på kunststøtten, er det en naturlig konsekvens, at kunsten finder andre måder at finansiere sig selv på. Hvis ikke vi accepterer de kommercielle samarbejder, afvikler vi jo kulturen,« siger Nikolaj Stagis.

Aftalen mellem Audi og Det Kongelige Teater begyndte med teatrets ønske om at udvikle en række Podcast, hvori man kunne fortælle om baggrunden for forestillingerne. Det ville Audi gerne involveres i, og resultatet er udsendelserne »Anekdote«, som løbende udgives henover sæsonen.

Men samarbejdet kan også ses på scenen, når der er premiere på en moderne fortolkning af »Odysséen« til oktober. Forestillingen er lavet af dansekompagniet Corpus.

»I dette tilfælde har vi en scenograf og en instruktør. der siger: »Det er afgørende for vores forestilling, at scenografien er udgjort af rigtige biler«. Det siger sig selv, at vi, med vores forholdsvis små budgetter, ikke har råd til at købe en hel vognpark, så derfor spurgte vi Audi, som vi allerede var i dialog med. Det virkede naturligt, og det er ikke anderledes, end hvis vi skulle ud og låne en masse dyre møbler til lave et hjem i en herskabsvilla,« siger teatrets kommunikationschef, Magnus Restofte.

Han understreger, at det ikke er noget fordækt i aftalen.
»Folk bliver naturligvis bange for, om man nu kan købe sig adgang til scenografien, men det er ikke tilfældet. Det lyder måske hult, når vi nu har nogle Audier stående på scenen, men det er på ingen måde nyt, at vi finder samarbejdspartnere, når det understøtter de kunstneriske behov«. Restofte kan godt forstå, hvis samarbejdet kan virke som direkte product placement, men han understreger, at alt fungerer på kunstens præmisser. Og hvis nationalscenen senere vil bruge en folkevogn i en anden forestilling, kan de sagtens det.

»Selvfølgelig. Der er ikke lagt restriktioner eller dikteret kompromiser for kunsten«.
Restofte understreger i øvrigt, at det tydeligt fremgår - af forestillingens program samt på hjemmesiden - at Audi støtter teatret.

Det formidler dog ikke Gregers Dirckinck-Holmfeld:
»Jeg synes, at man skal overlade den slags til de teatre, der skal klare sig uden de store tilskud. Hvis Det Ny Teater pludselig havde indgået en aftale med Audi, ville jeg ikke råbe op«.

Forbrugerombudsmanden vil ikke forholde sig til den aktuelle sag, men udtaler, at det netop er den tydelige varedeklaration, der afgør, om et kommercielt arbejde er tilladt eller ej.