Hun sagde teatret farvel – og er lykkelig for, hun gjorde det

Ann-Mari Max Hansen var i 30 år på scenen næsten hver aften. Nu er hun lykkelig for at have valgt en anden vej i livet.

Det er meget muligt, Ann-Mari Max Hansen har sagt skuespillerkarrieren farvel. Men karismaen kan man ikke tage fra hende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Johansen Linda

»Vejen ind – ser du, den træder let man på. Vejen ud – lille ven den er tung at gå.«

Sådan lyder det i Kai Normann Andersen-visen »Pige træd varsomt«, der handler om teaterlivets tillokkelser og faldgruber.

Hvornår ved man, at det er rigtigt at forlade rampelyset? Den overvejelse har skuespilleren Ann-Mari Max Hansen haft tæt inde på livet. Og hun traf et valg.

»Jeg forlod teatret for 16 år siden. Jeg var mættet og havde lyst til at beskæftige mig med noget andet. Til sidst føltes det som en meget tung frakke, jeg skulle tage på hver aften, når jeg gik på scenen,« fortalte hun til bladet Alt for Damerne for halvandet år siden.

Ann-Mari Max Hansen til Alt for damerne

»Til sidst føltes det som en meget tung frakke, jeg skulle tage på hver aften, når jeg gik på scenen«


»Da jeg forlod teatret, føltes det, som om jeg smed en håndgranat ind i mit liv. Jeg havde aldrig prøvet andet end at være skuespiller. Hvem var jeg overhovedet, hvis jeg ikke var skuespiller? Kunne jeg være mig selv 24/7 uden hver aften at være en anden? Da beslutningen var taget, var jeg både bekymret og meget lettet. Jeg smækkede ikke med døren, men lukkede den meget fast bag mig, og jeg har ikke fortrudt på noget tidspunkt.«

30 år på scenen

På det tidspunkt havde hun stået på scenen næsten hver eneste aften i 30 år. Til trods for, at hun ingen scenekunstuddannelse havde, var hun længe et af dansk teaters mest brugte navne. Teatermiljøet var hun født ind i med den folkekære sanger og entertainer Max Hansen som far.

Allerede som 11-årig blev hun lanceret som et vidunderbarn i forestillingen om den døvstumme Helen Kellers liv, fulgt op et par år senere af endnu en hovedrolle som Anne Frank. Men også som voksen skuespiller blev hun med sit uomtvistelige talent og sin mørke, fremmedartede skønhed hurtigt et navn i dansk teater og film. Hun var en del af hele nøgenbevægelsen på teatret i forestillinger som »Hair« og »Oh! Calcutta!«, men kom hurtigt til at spille et stort og varieret repertoire. Ind i alle stuer kom hun som heltinden i krimiserien »Smuglerne« på TV.

Glimrende sangstemme

En overgang i 1970erne var hun tilknyttet Aalborg Teater, ligesom hun 1975-79 var en del af ensemblet på Det Kongelige Teater, hvor hun blandt andet var Agnès i »Fruentimmerskolen«. Men ellers er det overvejende på de øvrige københavnske scener, hun har spillet stort set alt med respektindgydende alsidighed – lystspil, kabaret, moderne drama.

Som Eisabeth Munk i »Elverhøj« på Det Kongelige Teater i selskab med Finn Storgaard. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mogens Ladegaard.

Og klassikere – fra Marivaux til Williams, Ibsen og Strindberg. Og så har der selvfølgelig været den glimrende sangstemme, der har givet hende masser af muligheder i musicals og revyer gennem årene, f.eks. i »Cabaret« og som Judy Garland på den hendengange Amager Scenen.

På film fik hun enkelte rigtigt gode muligheder, herunder i Martin A. Hansen-filmatiseringen »Løgneren«. Og ikke mindst i samarbejde med filminstruktøren Astrid Henning-Jensen, dels i den smukke præstation som den gravide hovedperson i filmudgaven af Dea Trier Mørch-romanen »Vinterbørn«, dels som den kræftramte kvinde i den bevægende »Øjeblikket«.

Beundrer på afstand

Da hun lukkede teaterdøren efter sig, tog hun i stedet en uddannelse som gestalterapeut og har siden arbejdet med både individuel konsultation, undervisning og som konsulent inden for områder som lederudvikling, supervision og teambuilding. En arbejdsfelt, hun absolut ikke forestiller sig at pensionere sig fra foreløbig.

Fra filmlærredet huskes Ann-Mari Max Hansen nok bedst for »Vinterbørn«, der handlede om skæbner på en fødegang. Her med Lone Kellermann, Pia Ahnfelt-Rønne, Lea Brøgger og Berrit Kvorning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kurt Nielsen.

Hun er lykkelig for, at hun ikke længere er skuespiller, glad for den anonymitet, hun end ikke havde som barn med en berømt far ved hånden. Kollegerne nøjes hun med at beundre på afstand i parkettet.
»Jeg ved godt, hvad det koster at gå ind hver aften og levere det, de gør.«

En lille rest af cirkushesten er der dog tilbage i hende. For tre år siden udkom et jazzalbum med Kai Normann Andersen sange. Og hun tager stadig ud og underholder med dem engang imellem. »Pige træd varsomt«? Den er naturligvis også på repertoiret.

Ann-Mari Max Hansen fylder 70 år mandag 14. januar.