Hun gør alt for at være kvindelig. Nu anklager de hende for at gå for langt

Den transkønnede influencer Dylan Mulvaney har ti millioner følgere på TikTok. Nu deler hun internettet med sin nye sang »Days of girlhood«. Mulvaney tegner et sexistisk og stereotypt billede af kvinder, lyder kritikken. 

Amerikanske Dylan Mulvaney har mere end ti millioner følgere på det sociale medie TikTok. Det var især hendes oplevelser med at transitionerne til kvinde – gå fra at være en mand til en kvinde – som har givet hende en stor følgerskare. Nu hagler kritikken ned over hende.  Jordan Strauss/AP/Ritzau Scanpix

Hvad vil det sige at være kvinde anno 2024? 

At flirte med mænd for at få gratis drinks i byen? 

At overtrække dankortet for at købe nyt dyrt tøj? 

Eller er det at gå »walk of shame«, altså når man går hjem dagen derpå efter et engangsknald? 

Sådan vil de færreste moderne kvinder betegne deres kvindelighed – men det gør amerikanske Dylan Mulvaney i sin nye sang.

Den 27-årige influencer og tiktokker med mere end 10 millioner følgere på TikTok udgav for få dage siden sin første sang »Days of Girlhood«, hvori hun beskriver sit nye liv som kvinde. 

Dylan Mulvaney er nemlig åben transkønnet. Men nu anklages hun for at tegne sexistiske stereotyper af kvinder med sin musik. 

Vi kan ikke vise dig dette indhold, som stammer fra en tredjepart, da du ikke har samtykket til alle relevante statistik- og/eller markedsføringscookies. Du kan ændre dit samtykke og dine cookieindstillinger her.

Alternativt kan du se indholdet på youtube

I sangen og musikvideoen lukker Mulvaney dørene op til en hyperfeminin verden, hvor farven pink, makeup og kvindelige venskaber spiller hovedrollen. 

Her drikkes der champagne, shoppes alt for dyrt tøj, og som overnævnt, flirtes med mænd for at få gratis drinks i byen. 

Alt sammen akkompagneret af dans ved swimmingpoolen og boblebade med veninderne – som i øvrigt spilles af kendte influencere, herunder Gigi Gorgeous Getty, en anden transkønnet influencer.

Særligt på TikTok er kritikken af Mulvaney flydt over.

Flere brugere hæfter sig ved, at de »ikke kan genkende det billede af kvinder«, som Mulvaney maler med sin sang, eller udtrykker deres skuffelse over, at Dylan Mulvaney »er med til at tegne et sexistisk og stereotypt billede« af kvinder.

En af kritikerne er tiktok-brugeren Haley Jo Klein som i en videorespons til Mulvaney fremhæver, at sangen ikke adskiller sig meget i synet på kvinder, som vært ved Golden Globes, Joe Koy fremsatte – og siden blev kritiseret for – da han omtalte Barbie-filmen som »en film om en dukke med meget store bryster«.

»Hvordan gik vi fra »What was I made for« til det her?,« spørger en anden tiktok-bruger og referer til Billie Eilishs hitsang, som verden over er blevet rost for at beskrive de roller, som mange kvinder oplever at skulle passe ind i. 

Vi kan ikke vise dig dette indhold, som stammer fra en tredjepart, da du ikke har samtykket til alle relevante statistik- og/eller markedsføringscookies. Du kan ændre dit samtykke og dine cookieindstillinger her.

Alternativt kan du se indholdet på tiktok

Det er ikke første gang, influenceren anklages for at være sexistisk.

I sin serie på TikTok »Days of girlhood«, som sangtitlen også referer til, dokumenterer Dylan Mulvaney dag for dag, hvordan hendes liv har ændret sig, siden hun transitionerede til kvinde.

Serien har fået en stor følgeskare, men har også fået flere følgere til at kritisere Mulvaney for netop at tegne sexistiske stereotyper af kvinder. 

Allerede på dag to af hendes transition forklarede Mulvaney at hun »følte sig mere sensitiv og har haft lyst til at shoppe mere.«

Som respons til den store mængde af kritik, lagde Mulvaney søndag i den forgangne uge en video ud på TikTok. Her adresserede hun, at sangen »var ment som en fejring af de første dage af hendes liv som kvinde«. 

I videoen anerkender hun også, at sangteksten »er dum«, men at hun samtidig mener, at »vi bør have lov til at nyde de her ting«.

Vi kan ikke vise dig dette indhold, som stammer fra en tredjepart, da du ikke har samtykket til alle relevante statistik- og/eller markedsføringscookies. Du kan ændre dit samtykke og dine cookieindstillinger her.

Alternativt kan du se indholdet på tiktok

Som respons til kritikken fremhæver Mulvaney samtidig, at hvis en ciskønnet popmusiker, udgav en lignende sang, ville det nok ikke have skabt lige så negativ respons,« men at folk i stedet nok bare »ville have sagt, at det var en virkelig dårlig sang«. 

En holdning til sangen, hun i øvrigt selv medgiver, der er noget om. 

Dylan Mulvaney har dog ikke stået helt alene i kampens hede.

Den verdenskendte amerikansk fodboldspiller, Travis Kelce, kommenterede et Instagram-opslag til Mulvaney med, at »være dig selv er det mest prisværdige et menneske kan gøre«, og fortalte hende samtidig, at hun skal »blive ved med det fantastiske arbejde.«

Dylan Mulvaney har ad flere omgange oplevet stort online had. I 2023 blev hun det amerikanske ølmærke Bud Lights reklamesøjle – en beslutning som skabte både boykot af mærket fra konservative kendisser og gjorde, at ølmærket mistede pladsen som den bedstsælgende øl i USA.

Også i anledning af kvindernes kampdag måtte sangstjernen Lady Gaga i et langt Instagram-opslag komme Dylan Mulvaney til forsvar. 

Det skete da den transkønnede influencer oplevede stort online had, fordi hun havde delt et billede med sig selv og Lady Gaga og ønsket sine følgere »Glædelig international kvindernes kampdag!«.

En dag, kritikere af Mulvaney kun mente var forbeholdt til kvinder, der er født som kvinder. I sin støtte til Dylan Mulvaney, kaldte Lady Gaga hadet for »vitriolsk« og opfordrede til fortsat at støtte op om kampen for transkønnede.