Hun er ny chef på Aarhus Teater

Aarhus Teater ansætter teatrets dramaturg, Trine Holm Thomsen, som ny teaterchef.

Den 43-årige Trine Holm Thomsen er netop blevet præsenteret som ny teaterdirektør på Aarhus Teater Fold sammen
Læs mere
Foto: Axel Schütt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man må sige, at hun kender Aarhus Teater indefra. Den jyske landsdelscene har ansat teatrets dramaturg gennem de sidste 15 år, Trine Holm Thomsen, 43, som ny direktør for teatret.

Hun sætter sig i chefstolen allerede 1. juli, men har sådan set siddet i den flere gange før. Trine Holm Thomsen har nemlig ikke bare været vekslende teaterchefers højre hånd, når det handler om at lægge repertoiret. Hun har også i flere omgange holdt sædet varmt for en kommende teaterchef som konstitueret teaterdirektør, senest siden 21. april, hvor teaterchef Mick Gordon forlod teatret.

Efter to udenlandske chefer, som begge er gået af i utide, svenske Stefan Larsson og irske Mick Gordon, havde teatrets bestyrelse i forvejen signaleret, at man denne gang ønskede en dansker på posten. Bl.a. hed det i stillingsopslaget, at en kommende chef skulle have ”kendskab til dansk sprog, teatertradition og et stort netværk i dansk teater«.

I en pressemeddelelse begrunder bestyrelsesformand Peter Parbo da også valget med, at Trine Holm Thomsen »nyder stor tillid hos skuespillerne og de andre medarbejdergrupper« ud over, at hun også opfylder de andre kriterier, man har lagt vægt på i ansættelsesprocessen:
»Med Trine Holm Thomsen får vi en teaterdirektør, som virkelig brænder for teater - og for Aarhus Teater i særdeleshed. Trine er vidende, begavet og handlekraftig og har et indgående kendskab til teaterverdenen i ind- og udland.«

Selv glæder Trine Holm Thomsen sig til at tage fat.  Der er mange fordele ved at have haft sin faste gang på teatret gennem en årrække, mener hun.
»Jeg har en historik på teatret. Jeg kender vores skuespillerstab og det, vi har spillet. Jeg ved, hvad der har været svagheder og styrker ved repertoiret gennem tiden, for jeg har været med til at tilrettelægge repertoiret som chefdramaturg og konstitueret chef gennem mange år.«

Blandt de områder, den ny teaterchef genre vil styrke og udvikle er netop teatrets faste skuespillerstab:
»Det tager tid at opbygge et ensemble, for der er tale om mennesker med mange slags evner og erfaringer, der skal passe sammen. Jeg har fulgt teatrets skuespillere meget, så jeg synes, jeg kan se, hvordan vi kan styrke, udnytte og udvikle vores stab. Det er vejen frem for teatret. På sigt vil jeg rigtig gerne forøge gruppen i takt med repertoireplanlægningen. Det giver nogle helt andre muligheder for at udvikle nye kunstneriske former, hvis man har et fast ensemble. Og vi kan også indbygge en meget større fleksibilitet i repertoiret. Vi kan bedre tage ting af plakaten eller sætte succeser op igen.«

Trine Holm Thomsen vil desuden gerne styrke Aarhus Teaters  profil som et teater, der tager den nye danske dramatik alvorligt.
»Teatret er oplagt som et sted, der er kendt for sin danske dramatik. Dels i kraft af dramatikeruddannelsen, der er tilknyttet teatret, og dels på grund af teatrets husdramatikerordning, som jeg gerne vil fortsætte. Den ny dramatik er afgørende for dansk teaters fremtid. Og jeg oplever også, at publikum er moden til dansk dramatik. Man vil gerne have historier fra vores egen samtid.«

Foreløbig er Trine Holm Thomsen ansat for en fireårig periode. Hvis man spørger den nye teaterchef, hvad hun gerne vil have, man kender den østjyske landsdelsscene for, når perioden udløber, har hun tænkt over det.
»Man skal gerne til den tid kunne sige om Aarhus Teater, at det står stærkt i danskernes bevidsthed. Og står stærkt kunstnerisk på hver enkelt forestillings præmisser. Blandt publikum, anmeldere og i teaterbranchen. Det vil være fantastisk, hvis man kan se tilbage på teatret som et sted, der har haft i hvert fald én stor, international succes. Og som et teater, der har udviklet ensemblet stærkt med profiler, folk kender.«

Endelig nævner hun, at hun håber, teatret vil have spillet 12 nye stykker dansk dramatik, også gerne på de store scener. Ligesom hun ønsker, at teatret skal have markeret sig flot i forbindelse med Aarhus’ status som kulturby i 2017.

Selv mener teaterchefen, at de sidste sæsoners overskud for landsdelsscenen giver hende et godt udgangspunkt:
»Teatret står hviler på et solidt økonomisk og organisatorisk fundament lige nu, så der er gode muligheder for at tage kunsten alle mulige, nye steder hen. For at udvikle ensemblet og ånden på stedet. Nu handler det om at få den kunstneriske planlægning til at stå stærkt i balancen mellem nyt og de store musikforestillinger, som jeg kan se, publikum gerne vil have.«

Når næste sæson er overstået, vil teatergængere kunne opleve Trine Holm Thomsens eget repertoire som chef. Den langsigtede planlægningshorisont, teatret er underkastet, nævner hun som en af sine udfordringer i det nye job:
»Jeg vil jo helst vise alle mine ideer nu og her.«

Aarhus Teater er dansk teaters næststørste teater bevillingsmæssigt med et årligt statsligt tilskud på ca. 70 mio. kr. Ansvaret for teatrets drift skal Trine Holm Thomsen dele med Henning Kjærsgaard, der fortsætter som økonomidirektør, en post, der er sideordnet med den kunstneriske chefs.