Hun er filmstjernernes ledestjerne

Brad Pitt og Jake Gyllenhaal er nogle af de superstjerner, skuespilcoachen Ivana Chubbuck har arbejdet med. Danske stjerner som Thure Lindhardt og Birgitte Hjort Sørensen har også besøgt dramalæreren, der netop har givet masterclass i København.

Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen. Portræt af Ivana Chubbuck. Ivana er acting coach for mange af de helt store skuespillere som Jared Leto, Eva Mendes, Jim Carrey og Beyonce.De senere år har hun hjulpet mange danske skuespillere til at blive klar til den internationale scene.
Læs mere
Fold sammen

Ivana Chubbuck ankommer på slaget 11.30. Med et stort imødekommende smil og kamera-klar makeup.

»Jeg kan godt lide at være præcis,« siger hun. Og det gælder ikke kun tidspunktet, skal det hurtigt vise sig.

Ivana Chubbuck orker ikke smalltalk og forstillelse. Det er livet simpelthen for kort til. Og så er det kedeligt – det er når paraderne falder, at det interessante sker. I skuespil og blandt mennesker ude i det virkelige liv.

»Jeg er vild med det uperfekte. Det er usikkerheden og frygten og neuroserne, der gør folk specielle og interessante og sjove at være i nærheden af. Så jo mere du tillader dig at hvile i alt det ,der er ægte, jo mere interessant bliver du. Og jo mere interessant bliver den karakter, du spiller, hvis du er skuespiller. Perfektion kan man ikke bruge til noget. Hvis du prøver at være perfekt, er du dømt til fiasko, for der vil altid være et skår et sted. Perfektion findes ikke.«

Ivana Chubbucks liv kunne ellers ved et overfladisk blik se ret perfekt ud. Hun er berømt og feteret. Bor i en stor villa i Los Angeles, har sin egen teaterskole, The Ivana Chubbuck Studio i Los Angeles, familie, frihed til at rejse verden rundt og arbejde med præcis de mennesker hun har lyst til – og penge nok til at være ligeglad med, at det ikke er alle hendes jobs, der giver lige så solide honorarer, som når Brad Pitt eller Beyoncé kommer ind ad døren til en enetime.

Alt sammen noget, hun kan takke sin særlige teknik, beskrevet i bestselleren »The Power of the Actor« fra 2004, for.

Modsat Stanislavskijs populære The Method, der handler om at finde sin egen indre smerte og bruge den i sit spil, at være karakterens smerte, så handler Ivana Chubbucks teknik om at finde ind til smerten, analysere, hvad den handler om, og hvad den har betydet for ens eget/karakterens liv og så tage kontrollen over det, der er sket, og vende det til en styrke – og bruge denne styrke til at spille med, i stedet for at stå stille i smerten.

»The Method virker ikke,« konstaterer Ivana Chubbuck tørt. »Den gør for ondt. Og hvorfor gøre noget, der gør så ondt? Det er i hvert fald min livsfilosofi. I min teknik tager jeg udgangspunkt i psykologien, sociologien og ikke mindst den kulturelle antropologi – menneskets historie.«

Det grundlæggende koncept om at vinde over smerten kommer dog fra hendes egen personlige historie.

»Jeg havde en barndom fuld af misbrug og overgreb. Min mor var psykisk syg og ekstrem-samler. Hun havde OCD og var både fysisk og verbalt voldelig – i en grad, så hun ikke altid var klar over det. Hendes øjne ville rulle om bag i hovedet på hende, og så vidste jeg, at der kom til at ske noget voldsomt, jeg vidste bare aldrig hvad. Vi boede med kakerlakker og rotter – det var helt vildt,« fortæller hun. Med en blid selvfølgelighed i stemmen. Hun har fortalt historien mange gange før.

»Jeg er ikke bange for at fortælle om alt det, jeg har gjort, og alt det, der er blevet gjort mod mig. For det er det, der har gjort mig til den person, jeg er i dag. Ikke alene skammer jeg mig ikke over det – længere. Men det at fortælle min egen historie får mig til at føle mig fri. Og hjælper mig med at hjælpe andre mennesker til at se, at de også kan komme ud på den anden side. Jeg ønsker at give folk håb og styrke. Det er den arv, jeg gerne vil efterlade. Håb, styrke og bevidstheden om, at du altid har et valg.«

Selv traf Ivana Chubbuck et afgørende valg, da hun var 17 år. Forud var gået flere år med ekstremt selvdestruktiv adfærd, der nær havde slået hende ihjel.

»Stoffer, sex… hvis det var selvdestruktivt, så gjorde jeg det. Indtil det helt bogstaveligt talt blev et spørgsmål om at ændre kurs eller dø. Jeg døde næsten af et par heroin-overdoser, og det gik op for mig, at jeg var nødt til at ændre den måde, jeg så på min barndom og mit liv på– og se på de ting, der gjorde mig stærk.«

Artiklen fortsætter under billedet

Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen. Portræt af Ivana Chubbuck. Ivana er acting coach for mange af de helt store skuespillere som Jared Leto, Eva Mendes, Jim Carrey og Beyonce.De senere år har hun hjulpet mange danske skuespillere til at blive klar til den internationale scene. Fold sammen
Læs mere

Redningen blev teatret, hvor hun siden hun var 13 havde haft et fristed, og hvor hun følte, at hun for første gang i sit liv kunne kommunikere med andre mennesker. Hun pakkede tasken og drog til Los Angeles med en drøm om at blive skuespiller, og som alle andre håbefulde tog hun en masse dramatimer, men forstod ikke, hvorfor hun altid blev bedt om at søbe rundt i netop den smerte, hun havde forsøgt at lægge bag sig.

»Det virkede så naturstridigt på mig, at jeg begyndte at udvikle mine egne metoder.«

Metoderne delte hun med sine kollegaer, der vendte tilbage efter flere gode råd i en grad, så hun begyndte at tage penge for dem - og fandt ud af, at undervisningen var hendes ægte passion.

»Jeg syntes i virkeligheden, at det var ret kedeligt at være skuespiller. Jeg kiggede utroligt meget på klokken. Men når jeg underviser, så flyver tiden afsted«.

Ivana Chubbuck er drevet af lysten til at inspirere andre: Skuespillere og gennem dem de millioner af mennesker over hele verden, der ser deres film, teaterstykker og TV-serier.

»Jeg prøver at bruge kunsten til at gøre folk stærkere. Ved at vise dem det universelt modige ved at udstille noget, som vi alle sammen bærer inden i os, men som vi er bange for at handle på. Det, publikum reagerer på, er, hvis karakteren går med de samme problemer, de selv oplever hver eneste dag – og gør noget ved dem. Det giver dem en følelse af håb om, at de måske også kan.«

Men skal man så have haft et ondt liv for at kunne blive skuespiller?

»Nej da. Ondskab kan være mange ting, Også de helt små. At knække en negl aftenen før den helt store fest kan føles som en katastrofe. Eller du kan have haft så fantastiske forældre, at de opgav alt for dig, og nu har du skyldfølelse og føler, at du bliver nødt til at give en masse tilbage. Brug hvad du har! Traumer er et fantastisk brændstof, hvis man bruger dem til at vinde. Det letteste i verden er at gå i stykker og give op, men publikum vil ikke betale for at se ofre – dem kan de se i spejlet. De vil se nogen, der har taget den hårde vej og har sagt, at de vil vinde over det, der er sket for dem, og opnå det, de ønsker på trods af – eller måske netop på grund af – det, der er sket. Fordi det har gjort dem klogere. Fordi de er blevet stærkere af at opleve, at de stadig står oprejst og ikke er gået til grunde.«

Beviset for, at Ivana Chubbucks teknik virker, er de mange priser »hendes« skuespillere har vundet. Ved Oscaruddelingen i 2006 havde hun skuespillere repræsenteret i alle fire kategorier, og i Halle Berrys tårevædede takketale for »Monsters Ball«, blev Ivana Chubbuck omtalt direkte; »Jeg havde aldrig fundet ud af, hvem denne her dame var, uden din hjælp.«

Den slags ros glæder selvfølgelig Ivana Chubbuck. Meget. Men selv holder hun sig fra prisfester. Hun elsker at arbejde med sine berømte skuespillere, fordi de er arbejdsomme og dedikerede, men resten af Hollywood-oplevelsen kan hun sagtens undvære.

»Jeg bryder mig ikke om den slags. Jeg er slet ikke til Hollywood-fester. Det, jeg elsker, er det intime rum, jeg skaber med de mennesker, jeg arbejder sammen med.«

Det er dog langtfra kun Hollywoodstjerner, der kan få adgang til Ivana Chubbucks intime rum. For ni år siden blev hun introduceret til Thure Lindhardt af hans danske agent Lene Seested fra Panorama Agency, der også stod bag weekendens seminar. Thure Lindhardt og Ivana Chubbuck har arbejdet sammen lige siden, og siden er navne som Birgitte Hjort Sørensen og Mia Jexen, der begge har fået godt gang i en international karriere, kommet til

Og Ivana Chubbuck er begejstret for de danske skuespillere.

»De er virkelig dygtige og meget bevidste om deres instrumenter som skuespillere, så det er let for mig at bygge ovenpå. Det, jeg kan lære dem, er at tage det virkeligt stærke instrument, som danske skuespillere allerede har, og så sætte det fri. Få dem til at udforske friheden og skubbe til grænserne. Og blive ved med at skubbe. Og være ligeglade med, hvad andre mennesker mener. Censur, uanset om den kommer udefra eller som selvkritik, er noget skidt, for den stopper alle de vidunderlige frie impulser, der var lige ved at indfinde sig. Alt det skøre og interessante. Og så skal skuespillerne bare arbejde virkelig hårdt og træffe modige valg.«

Ligesom Ivana Chubbuck selv, der alene i de seneste syv måneder har afholdt masterclasses i otte lande. Foruden arbejdet i LA. Og som ikke har planer om at skrue ned for arbejdspresset lige foreløbig, selv om hun sagtens ville kunne leve det søde liv resten af sine dage med et fåtal af velbetalende stjerneklienter.

»Men hvad skulle jeg så lave – jeg hader at holde ferie. Når jeg gør, keder jeg mig så meget, at jeg ender med at coache over telefonen. Jeg kalder det »at optjene retten til min tequila« – for jeg holder som regel ferie i Mexico. Det er kun to timer fra LA – så kan jeg hurtigt komme hjem igen.«

lks@berlingske.dk