Hun bruger sin egen voldtægt som inspiration til popsange. Og verden elsker det

Kvindelige kunstnere bliver ikke længere reduceret til at være receptionskongernes velduftende accessories​. De omfavner smerten og destillerer alt det skæve, det skrøbelige og det sårbare ind i kunsten. Byd velkommen til Fiona Apple, der skriver sine sange i frivillig isolation, men til gengæld er i gang med at bryde ud af alle de andre bure, hun er blevet sat ind i.

Fiona Apple viser det hele frem. Depressionerne, hendes affærer og de giftige opgør med skoletidens veninder på sit nyeste album »Fetch the Bolt Cutters«, der får topkarakter på det toneangivende musiksite Pitchfork. Det er ikke sket de sidste 10 år (Chad Batka/The New York Times) Chad Batka

Det er svært at forstå, når man ser, hvordan sangerinder som Lizzo, Billie Eilish og Lady Gaga dominerer tidens hitlisterne som selvstændige og stærke sangskrivere, men det er faktisk ikke så lang tid siden, at kvindelige popstjerner, der sagde deres mening, blev latterliggjort.

Det skete for Sinead O'Conner, da hun gæstede »Saturday Night Live« i 1992. Den kronragede sangerinde valgte at tale om seksuelle overgreb i den katolske kirke, og verden var enige om, at hun var alt for alvorlig, for vred. Latterlig. To år senere vakte Madonna massiv forargelse i Letterman ved at nægte at svare på spørgsmål om sit sexliv – og i øvrigt sige »fuck« 14 gange.