Hübbe- og Kølpin-dans er en tur til Bellevue værd

Der er et drømmehold af dansere på Kølpins Sommerballet 2013 med blandt andre Bubenicek-brødrene, Nikolaj Hübbe og Alexander Kølpin selv på scenen.

»Elefantmanden« er en helt ny kreation med bl.a. Nikolaj Hübbe (tv.) som Dr. Treves og Alexander Kølpin (i midten) i titelrollen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Modet til at tage chancer og søsætte nye projekter har aldrig manglet hos Alexander Kølpin som kunstnerisk leder af Sommerballet. Efter sidste års ret uhomogene version er det glædeligt, at det i år virkelig er lykkedes at skabe et ambitiøst, originalt og helstøbt program med skønne og karismatiske dansere på scenen.

Fantastisk er først gensynet med de eminente tjekkiske tvillingebrødre Jiri og Otto Bubenicek, der er solodansere i henholdsvis Dresden og Hamburg og tidligere har gæstet sommerballetten.

De har også deres eget turnékompagni, og det var hertil de i 2011 skabte den fine, ekspressive koreografi, »The Picture of Dorian Gray«, over Oscar Wildes roman af samme navn. En moderne Faust- og Narcissus-fortælling om at sælge sin sjæl for evig ungdom, hvor brødrene oplagt udnytter, at de er tvillinger, til at vise, at de mandlige personer og portrætbilledet i baggrunden – der gradvist deformeres, efterhånden som sjælen korrumperes – er spejlinger af én og samme person.

Flot, kraftfuldt og spændstigt folder de sig ud i dramatiske duoer til Keith Jarretts klavermusik, og fortryllende smuk er Dorian Grays blide og ømme kærlighedsduo med den uskyldsrene Sybil Vane alias den dejlige spanske danser Raquél Martinéz. Det er dans på højt niveau.

Stærk karakterdans

Mere danseteater er der over aftenens andet værk og splinternye kreation, »Elefantmanden«, hvis historie ligesom »The Picture of Dorian Gray« har rødder i Victoria-tidens England. Her er stærk karakterdans med Alexander Kølpin i titelrollen som den kropsligt deformerede Joseph Merrick, der optræder i freakshow, inden lægen Dr. Treves alias Nikolaj Hübbe tager ham under sine vinger.

Følsom og rørende er Kølpins gestaltning af den kejtede og længselsfulde Elefantmand med det smertefulde sjæleliv, og elegant og karismatisk er Hübbe som lægen, der med afmålte skridt nysgerrigt og let distanceret, men også selvreflekterende, nærmer sig den sensationelle Elefantmand.

Frygtindgydende farlig er Edhem Jesenkovic i sit fremragende spil som den barske freakshow-direktør Ross, der hele tiden spøger i Elefantmandens liv, mens Mette Bødtcher er den strålende skønhed som skuespilleren Mrs. Kendal, der åbner for Elefantmandens følelsesliv og drifter, og i engelske Cathy Marsons koreografi samtidig også bliver Elefantmandens moderskikkelse.

Enkelt og flot er hele værket iscenesat i Helle Damgårds sceneografi med Raphael Frisenvænge Solholms effektfulde lysdesign, hvor vi starter ved freakshowets karrusel og ender på hospitalsstuen. Meget levende er vi også med Elefantmanden og Dr. Treves i teatret, hvor danserne Gergia Usborne og Raphaël Kastling fint diverterer. Og forestillingen igennem er Louise Alenius’ billedskabende og melankolsk klingende nykomponerede musik yderst velfungerende.

Det er bestemt værd at tage en tur til Sommerballet i Bellevue Teatret i år.

Hvad: Sommerballet 2013.
Hvem: Koreografier af Jiri & Otto Bubenicek samt Cathy Martson.
Hvor: Bellevue Teatret, sidste dag 24. august.