Hübbe: Vi har brug for forbrødring

Efter et år med store ledelsesmæssige problemer, hvor ikke mindst han selv har været i skudlinjen, appellerer balletmester Nikolaj Hübbe til Den Kongelige Ballets dansere om at løse problemerne i fællesskab.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mere end et år er gået, siden dansk presse sidste sommer nærmest eksploderede med afsløringer af elendigt arbejdsmiljø og massive misbrugsproblemer i Den Kongelige Ballet. Herunder også alvorlig kritik af balletmester Nikolaj Hübbe for dårlig, til tider nærmest kolerisk ledelse.

Afsløringerne stod at læse i en rapport fra ledelsesforsker Helle Hein fra CBS og er senere blevet fulgt op af flere interne trivselsundersøgelser.

Endelig viste en mobbeundersøgelse fra fra april i år, at at 26 ud af 82 ansatte i Den Kongelige Ballet inden for det seneste år har følt sig udsat for mobning eller seksuel chikane fra ledere eller kolleger. Et niveau, der er markant højere end på andre arbejdspladser.

Næppe havde dønningerne lagt sig, før Det Kongelige Teater ved årsskiftet var igennem en voldsom sparerunde, der kostede sammenlagt 82 stillinger, heraf 11 balletdansere. Det bidrog ikke til at styrke dansernes tillid til ledelsen, og de har klaget til Folketingets ombudsmand over syv fyringer, som de mener er foretaget på ulovligt grundlag.

Nu står en ny sæson for døren. I prøvesalen på Gamle Scene på Kongens Nytorv træner den russiske koreograf Alexei Ratmansky med korpset forud for sæsonens første premiere lørdag om en uge på balletten »Den gyldne Hane«. Og i sit kontor to etager højere oppe i bygningen vil balletmester Nikolaj Hübbe sammen med ballettens administrationschef, Marianne Bennetzen, gerne fortælle om, hvad der i det forløbne år er gjort for bekæmpe mobning og skabe bedre arbejdsmiljø og bedre samarbejde mellem medarbejdere og ledelse.

»Jeg tror, at mobning trives alle steder, hvor der er et højt præstationsniveau og en kultur for konkurrence. Når man som danser står foran 2.000 mennesker og skal lave en stor præstation, kan det tit gøre folk korte for hovedet og ti skridt fra livet. Og det kan sagtens gå ud over en kollega eller to,« siger han.

»Selvfølgelig har det givet nogle gnidninger«

Nikolaj Hübbe selv og hans til tider meget kontante og temperamentsfulde ledelsesstil har været et af de centrale punkter i kritikken af ballettens arbejdsmiljø.

Og det er balletmesteren ikke blind for. Han kom til teatret som balletmester i 2007 fra en succesfuld karriere som solodanser ved New York City Ballet og havde mange nye idéer om, hvad Den Kongelige Ballet fremover skulle kunne:

»Der vil altid være folk, der tænder lige med det samme, mens andre ikke bryder sig om den kunstneriske linje. Nogle falder måske ikke i balletmesterens smag, fordi de ikke har det niveau, der kræves. Selvfølgelig har det givet nogle gnidninger,« erkender han og siger ligeud:

»Der tales om en skrækkultur og en frygtkultur på Den Kongelige Ballet. At Nikolaj Hübbe leder med frygt. Men så må jeg jo prøve at overbevise folk om, at jeg er et tillidsvækkende menneske, og at de skal komme ud og verbalisere deres ængstelser, for ellers kan jeg ikke gøre noget ved det.«

Foreløbig er der fra ledelsesside sat en række tiltag i søen: Allerede sidste forår blev erhvervsspykolog Jens Frimodt ansat til at arbejde med det psykiske arbejdsmiljø i balletten. I første omgang med ledelsen, og siden nytår også med danserne.

»Det handler om en langsigtet kulturændrende proces. Balletten er traditionelt den ordløse kunstart, hvor man gør mange ting uden at få sat ord på. Det kan godt opleves som om, at man forholdes information, og på den måde kan man godt sige, at noget af mobningen ligger i kulturen,« siger Marianne Bennetzen.

»Derfor gør vi nu meget ud af øget kommunikation, vi taler meget mere med danserne og sender fast et nyhedsbrev ud, selv om små detaljer. Det har der ikke været tradition for før.«

Ingen trylleformular, men mange udspil

Der har været afholdt orienteringsmøder om misbrugsproblemer, og flere er planlagt i den kommende sæson, ligesom der er lavet retningslinjer for, hvor man kan henvende sig - også uden om ledelsen - hvis man enten selv har et problem eller observerer det hos andre.

Der er nedsat trivselsgrupper for danserne i samarbejde med erhvervspsykolog Jens Frimodt, og efter aftale med Balletforeningen er der lavet en behandlingsplan for dansere, der rammes af sygdom og skader.

Der arbejdes også med planer for, hvordan danserne kan få mere uddannelse i forløbet og dermed være bedre rustet, hvis de ikke kan fortsætte karrieren til pensionsalderen som 40-årige.

Der holdes desuden faste møder hver måned mellem ballettens ledelse og hele Balletforeningens bestyrelse. Og der er indledt såkaldte MUS-samtaler (medarbejderudvikling, red.) med samtlige medarbejdere.

Endelig har balletten netop lanceret projekt »Corpus«, et kompagni i kompagniet, der skal fungere som et kunstnerisk frirum for danserne og bidrage til deres personlige og kunstneriske udvikling.

»Jeg synes, at vi prøver på alle leder og kanter. Men det er et meget langt træk, som vi ikke umiddelbart kan se resultatet af lige nu,« siger Nikolaj Hübbe.

»Der er ingen trylleformular, men hvis vi bliver ved med at italesætte problemerne og erkende, at de findes, så tror jeg også, man hurtigere kan indstille sig på, at de skal løses. Det kræver en større lydhørhed og evne til at give hinanden line. Og det kræver også en vis forbrødring. Vi skal ikke se os som hhv. ledelse og dansere, men som »vi« og »os«. Vi skal løse det her i flok.«

»Bare at høre ordet fyring var rystende«

Hvad angår mobbeproblemerne, mener han, at undersøgelsens resultater også skal ses i lyset af fyringsrunden først på året, hvor syv dansere blev fyret, mens fire valgte at fratræde frivilligt.

»Bare at høre ordet fyring var rystende, fordi man her i huset altid har haft en nærmest tjenestemandslignende ansættelse, der sikrede en, fra man var 25 til man fyldte 40,« siger han. »Derfor var chokket ekstra stort.«

Nikolaj Hübbe er ikke enig i dansernes opfattelse af, at de syv fyringer er ulovlige. Men han »tager hatten af for, at de har valgt at gå til ombudsmanden i stedet for at blive ved med at slås med ledelsen. Det synes jeg er så fint,« siger balletmesteren.

Det Kongelige Teaters bestyrelsesformand, Stine Bosse, siger i en kort kommentar, at hun og bestyrelsen »følger forholdene nøje og bakker op om den igangværende proces.«