Hovedstaden får et nyt musicalpalads

Når Falconer på Frederiksberg bygges om, kommer hotelkomplekset til at huse Danmarks største musicalteater. Scandic Hotels A/S og musicalproducenten Jesper Winge Leisner står fra 2018 klar med at tilbyde publikum, at de ikke bare kan se teater, men også parkere, spise, sove og feste under samme tag.

Jesper Winge Leisner i den tomme sal, der efter ombygningen skal kunne rumme 2.150 musicalgæster. Foto: Asger Ladefoged Fold sammen
Læs mere

Bilen stiller teatergængerne i parkeringskælderen. Oppe på værelset ligger brevet klar: »Vi håber, du får et godt ophold.« Måske er teaterprogrammet til aftenens forestilling lagt frem sammen med billetterne.

Oplevelsen begynder nemlig allerede her, hvor man også præsenteres for en tidsoversigt med anvisning på hvor og hvornår, man får sin drink i baren, og i hvilken restaurant, man kan spise sin middag.

Er man VIP-kunde, venter der eventuelt en goodiebag, samt besked om hvor i huset, man skal til opvarmningsarrangement inden aftenens forestilling, eller til afterparty når den sidste klapsalve er døet hen. Og er man i tvivl om noget, kan man bare komme ned i receptionen og spørge.

Hele oplevelsen er nemlig samlet under samme tag.

I 2018 får København et nyt musical- og underholdningspalads, der som det første af sin art tilrettelægger hele teateroplevelsen fra start til slut for sit publikum, hvis man har brug for det.

Scandic Hotels A/S har overtaget Falconer på Frederiksberg, og med ATP-penge i ryggen står hele hotelkomplekset foran en gennemgribende ombygning i millionklassen, som bl.a. omfatter helt nye restauranter og barer, ligesom der lægges cirka 300 værelser til de eksisterende.

Også Falconer Salen bygges om til et topprofessionelt fleksibelt teater, som kan fungere som konferencesal og koncertsted som hidtil, men som først og fremmest bliver hovedstadens nye producerende musicalteater, landets største med 2.150 pladser udbudt hver aften.

Scandic Hotels A/S har nemlig indgået en flerårig aftale med Jesper Winge Leisner og hans teaterselskab The One and Only Company. Den succesrige teaterproducent er med til at tilrettelægge den helt rigtige ramme for den totaloplevelse, man håber på at kunne tilbyde gæsterne.

 

»Det kan regne, det kan sne. Det hele foregår under samme tag. Man skal bare læne sig tilbage. Der er taget hånd om det hele,« forklarer Jesper Winge Leisner, som Berlingske for en kort stund har revet væk fra optakten til musicalen »Dirty Dancing«, der har repremiere på Operaen på fredag.

»Nogle kan synes, at det forekommer amerikansk og lige lovlig tilrettelagt,« medgiver han.

Kender sit publikum

Men der er et stort publikum, som gerne vil have hele teateroplevelsen varetaget. Og det hjælper Jesper Winge Leisner dem gerne med. Bevidstheden om vigtigheden af publikums velbefindende henter han fra sin egen fortid:

»Jeg kommer fra landet. Mine forældre var landbrugere, men min far var operatosset, og min mor fulgte pænt med. Når vi sad i bilen nede fra Køge og var på vej ind til København, var der mange bekymringer. Hvor skulle man stille bilen? Hvor skulle man spise? Hvor langt var man fra teatret? Havde man nu fået de rigtige pladser? Hvornår var det slut? Og når det var slut, skulle man så noget bagefter? Det er en sitrende bekymring, som alle teatergængere kender til.«

Jesper Winge Leisner er nemlig fuldt bevidst om, hvem hans publikum er:

»Vi laver teater for folk, som ikke normalt går i teatret. Vi vil gerne skabe noget af høj kvalitet for et publikum, som er interesseret i fællesskabsprægede live-oplevelser. De behøver ikke at være optaget af kunst. Når det lykkes, er musicals noget af det mest fantastiske. Men det er en meget folkelig genre, og alle kan og skal kunne være med.«

Hans publikum er fortrinsvis kvinder i alderen 30-70, som han ser det som sin opgave at forsyne med svar på alle de argumenter, deres måske vrangvillige mænd kan finde på for ikke at gå i teatret. Der skal ikke være nogen undskyldninger for at blive hjemme.

»Jeg overværer mange af mine egne forestillingers opførelser, måske 75 procent af dem. Og jeg ser mange af dem med ryggen til scenen, for det på scenen har jeg set. I stedet iagttager jeg publikum, og jeg tvinger de mennesker, der arbejder for mig, og som har en eller anden form for ledelsesansvar, til at gøre det samme. De skal elske, at publikum er tilfredse. Der er så meget energi, gevinst og tilfredsstillelse i at lægge mærke til, hvad der sker i sådan en stor, uhomogen masse af mennesker, der er samlet i to-tre timer for at se noget ske. Jo, de klappede, og de stod op bagefter. Men man skal også have blik for de øjeblikke, hvor folk lige lægger en hånd på armen af hinanden. Den diskrete, kropslige tilkendegivelse af, at »hvor var det godt, at vi tog herind.««

Kæmpe ansvar

Beslutter man sig for, at man vil sørge for, at den tilkendegivelse indtræffer oftere, bliver man involveret i det, man laver, på en helt anden måde end før, mener Jesper Winge Leisner.

»Når man skal give mellem 300 og 1.000 kr. for en musicalbillet, har vi, der laver forestillingerne, et kæmpe ansvar for, at de synes, de har brugt pengene godt.«

Ti procent af de mennesker, der i den kommende tid har løst billet til »Dirty Dancing« på Operaen, kommer fra Jylland. De fleste som individuelle tilrejsende.

»Vi har rigtigt mange, som henvender sig til os om, hvor de skal bo. Det bliver nemt for os i fremtiden. Du skal bo oven på musicalen.«

Bortset fra nogle år i Tivoli, hvor The One and Only Company producerede musicals som »Grease« og »Dirty Dancing« i samarbejde med forlystelsesparken, har selskabet ført et »nomadeliv« og spillet så skiftende steder som Østre Gasværk Teater, Forum, Operaen og landets musikhuse.

Jesper Winge Leisner er særdeles tilfreds med nu at »få fred«:

»Det har budt på mange udfordringer at flytte sit telt rundt hele tiden,« siger han og refererer til, at det både har været tidskrævende og dyrt konstant at skulle finde en ny egnet sal i København til selskabets musicalproduktioner.

I samarbejde med Scandic Hotels har Jesper Winge Leisner kunnet byde ind med ideer til, hvordan man tilrettelægger et fleksibelt underholdningshus.

»Næsten ved et tryk på en knap kan man ved 17-18-tiden folde en stor sceneopbygning ud, man trækker tæppet fra, og så lukker vi 2.150 festklædte musicalgæster ind. Det er sjovt at være en del af en maskine, der kan det. Og der er ingen tvivl om, at vi og Scandic Hotels er meget ambitiøse med, at huset skal kunne mange ting. Det tænkes der over i løbet af de næste mange måneder.«

Størrelsen på 2.150 udbudte sæder pr. aften er den helt rigtige i forhold til at drive et musicalteater, mener Jesper Winge Leisner.

»Lige nu ville jeg ønske, at Operaen havde haft 500 billetter mere, vi kunne sælge pr. aften. »Dirty Dancing« har været udsolgt siden 16. december. Det er næsten den mest frustrerende situation, du kan være i som producent. Folk skriver og skriver, og der er intet, man kan stille op.«

Det er et af de problemer, han nu kan løse. I det hele taget bliver planlægningshorisonten en anden på den nye adresse.

»Vi har en plan for, hvad vi skal spille to gange om året frem til 2022. Forestillinger, vi har spillet før, og som kommer op igen. Men også nye, originale danske musicals og internationale danmarkspremierer, som vi har sikret os rettigheder til. Vi har været så heldige, at det meste af det, vi har produceret, er gået godt, og derfor har vi et godt samarbejde med forlagene, der udbyder rettighederne. De tror på, vi kan løfte opgaven.«

En musical skal have »et kendt element«

Jesper Winge Leisner vil endnu ikke røbe repertoiret for det nye musicalteater, men holder fast i, at en forestilling helst skal have et »kendt element« som afsæt som for eksempel en elsket filmtitel eller en serie populære 1980er-hits i ryggen.

»Jeg ville være urolig for at lave noget helt nyt, medmindre der var tale om en meget kendt historie. Vi skal jo også kunne leve af det og har ikke lyst til at holde op. Derfor er vi nødt til at tænke meget på, hvad publikum vil have,« siger teaterproducenten, der medgiver, at hans selskab nu er så godt polstret, at det ville kunne klare en reel fiasko, hvor ingen dukkede op.

Omsætningen på »Dirty Dancing« er indtil videre på den pæne side af 100 mio. kr.

»Men vi kan selvfølgelig ikke klare en fiasko til evig tid. Derfor er vi nødt til at være forsigtige.«

Foreløbig får Jesper Winge Leisner mulighed for at prøve Falconer af inden den ombygning, der skal gøre teatret til byens mest moderne musicalscene. The One and Only Companys musicalversion af »Saturday Night Fever« har premiere til marts næste år med Silas Holst i John Travoltas gamle rolle.