Hovedpine-fremkaldende serie kan ikke selv se, at den er en kitschet sæbeopera

Den verdensberømte skuespiller Renée Zellweger vil så gerne være forførende femme fatale, men trods lækre stænger er der ikke et gran af troværdighed i den nye Netflix-serie »What/If«.

ddd
Renée Zellweger ligner en farlig femme fatale i sin hvide kjole, men på intet tidspunkt bliver hun skræmmende. Fold sammen
Læs mere

Med regnvådt hår og slet skjult hysteri prøver Lisa Donovan (Jane Levy) at komme ind i en godt bevogtet lejlighed. Det lykkes hende at snyde sig ind, mens hun råber: »Sean – aflys det hele!« Men hvad hun ser, da hun endelig skubber dørene op, skal man vente nogle afsnit på.

Sådan begynder Netflix nye serie »What/If«, og den kæmper hårdt for at holde seerens interesse fanget med den slags gættelege. Men der går ikke længe, før det er kedeligt. Med en samlet spilletid på 10 timer er det virkelig op ad bakke.

Sean (Blake Jenner) er Lisas mand, og denne mørke og stormfulde aften er han sammen med den rige femme fatale Anne Montgomery. Hun er en magtfuld, frygtet og uudgrundelig venturekapitalist, der har givet Lisa og Sean et tilbud om enorm økonomisk støtte til Lisas bioteknologiske firma, hvis hun kan få en fræk aften sammen med Sean.

Sean må ikke fortælle Lisa, hvad de laver, men hvis han overholder det, så får de 20 millioner dollars.

Hybris

Hvis det lyder som en historie, der er hørt før, så er det fordi, det er samme præmis som i »Et frækt tilbud«, bare med omvendt køn. Det påpeger de også kækt i serien, hvor de snakker om »den dér dårlige 90er film« – alligevel tromler den derudaf i samme forudsigelige boldgade.

Sean og Lisa tager imod tilbuddet, og de er nærmest skadefro, mens de bekræfter hinanden i, at netop deres forhold er så stærkt, at det godt kan overleve denne tillidsøvelse.

Det er selvfølgelig ren hybris, og det går grueligt galt for de fleste involverede.

50-årige Renée Zellweger spiller slibrige Anne, hvis motiv for at involvere sig med det unge par afsløres langsomt. Men der er så mange plothuller i hendes knudrede rænkespil, at man får hovedpine af at følge med – hvis hun for eksempel vil være gådefuld, hvorfor har hun så de fysiske nøgler, der er, ja, nøglen til hendes hemmelighed, udstillet i en montre i sin lejlighed, frit til skue for alle?

Det er første gang at Zellweger – der er mest kendt for at spille den charmerende Bridget Jones – for alvor prøver kræfter med at være forførende skurk, og desværre slipper hun ikke godt fra det. Trods lækre stænger og pletfrit designertøj mangler der nuancer i hendes udtryk. At knibe øjnene sammen er ikke nok til at se udspekuleret ud. Men der er ikke én eneste god skuespilpræstation i den her serie, så hun er ikke alene.

Der er ingen kemi mellem seriens ægtepar Sean (Blake Jenner) og Lisa (Jane Levy), der tilmed spiller uden troværdighed. Fold sammen
Læs mere

Kaotisk historie

Efter natten med Anne kommer Sean hjem med hånden smadret til plukfisk. Men han må jo ikke sige noget, for så får parret ikke pengene, og selv om Lisa fortrød allerede på aftenen, så fortsætter de – ellers har det jo været forgæves.

Alt dette sker i første afsnit – hvad skal den bruge de resterende ni på?

Udover at det viser sig, at Sean har en farlig hemmelighed, så myldrer det med bifigurer. Seans bedste venner er Todd (Keith Powers) og Angela (Samantha Marie Ware), som har været gift siden gymnasiet. Hun har en affære med chefkirurgen på det hospital, hvor hun er reservelæge, og da hun finder ud af, at hun er gravid, ved hun ikke, hvem hun skal vælge. Men hendes chef har andre planer.

Lisa blev som barn adopteret af sin barnepige, fordi hendes forældre brændte ihjel, og hendes adoptivbror Marcos (Juan Castano) følger man også. Han er homoseksuel og i et dejligt forhold, hvor der er masser af åbenhed, og da han falder for en stripper, bliver vedkommende inviteret med hjem i soveværelset til en trekant.

Kedelig sæbeopera

Stripperen er i øvrigt også spirituel guide og hiver Marcos ud på en syret indre færd. For alt i den her serie er overdrevet.

Det bliver ufrivilligt komisk, da Anne skyder med bue og pil i sin lejlighed for at vise, hvor magtfuld hun er – og når hun får et hysterisk anfald, fordi hendes tjener Foster antyder, at hun selv er et offer.

Det er som om, serien ikke selv kan se, at den er en sæbeopera. Der er intet i vejen med kitchede og overdramatiske serier i stil med »Dollars« og »Dallas«, men »What/If« tager sig selv alt for seriøst og tror, den er snedig med sine spring i tiden og skakspil med mennesker – og for at køre den pinlige pointe hjem, spiller Anne og Foster skak flere gange, mens de snakker om, hvad trækkene betyder.

Hvor er det ærgerligt, at serien ikke går mere i dybden med Lisas latinamerikanske adoptivfamilie eller Marcos seksualitet – det føles mest af alt, som om de marginaliserede personer er med af hensyn til den politiske korrekthed. Men når det ikke bruges, virker det næsten værre, end hvis der kun havde været hvide, heteroseksuelle mennesker hele vejen igennem.

»What/If«. Netflix. Instruktør: Phillip Noyce m.fl. Medvirkende: Renée Zellweger, Jane Levy, Blake Jenner, Keith Powers, Samantha Marie Ware med flere.