House of Cards-stjerne: Trump har stjålet alle vores ideer

Netflix klar til Cannes-debut, konkurrencefilm vender det døve øre til, og securityen har sine problemer.

Foto: ANNE-CHRISTINE POUJOULAT. House of Cards-stjernen Robin Wright er i Cannes for at promovere en ny sæson af den populære Netflix-serie, og var blandt andet trækplaster ved et særligt Netflix-arrangement.  AFP PHOTO / Anne-Christine POUJOULAT
Læs mere
Fold sammen

Netflix er kommet til Cannes, og de er kommet for at lave ballade. Sådan cirka er den almindelige forståelse af Netflix’ rolle i forbindelse med årets filmfestival, hvor streaming-giganten har lagt sig ud med biografer og distributører ved at holde fast i at smide filmen direkte på nettet.

Fredag får den første Netflix-film, “Okja”, så premiere, men streaming-folkene har forberedt sig. Dels landede torsdag de første billeder, at »Okja«s egentlige hovedperson - et forfulgt og overdimensioneret uhyre af den rare slags, sådan en slags krydsning mellem en flodhest og en kæmpegris - så Netflix kunne få overskrifter for andet end balladen. Og dels var journalisterne i aftes inviteret til et mindre garden-party med rigeligt med drinks og pindemadder, så man kunne få sig en hyggelig sludder, inden de kritiske spørgsmål, som en PR-repræsentant for Netflix forklarede Berlingskes udsendte. Der selvfølgelig gik kort efter.

En af Netflix’ store succeser er serien “House of Cards”, og herfra kunne man i Cannes møde Robin Wright, der både spiller hustruen Claire Underwood og har instrueret flere afsnit. Hun var i filmbyen i anledning af en konference om »Women in motion« - »Kvinder i film«.

House of Cards-stjernen Robin Wright er i Cannes for at promovere en ny sæson af den populære serie, men var også trækplaster for streamingtjenesten, der er belvet meget udskældt under festivalens første dage.

Der kommer snart en femte sæson af »House of Cards«, men Robin Wright mente, at det blev svært at finde fikitive handlinger til den sjette sæson - sådan som USAs nuværende præsident opfører sig for tiden:

»Trump har stjålet alle vores ideer for sæson 6,« sagde hun ifølge filmbladet Variety. Og lagde ikke skjul på, hvem hun kunne tænke sig som den næste i spidsen for USA: »Jeg vil have Michelle Obama derop. Hun ville være en fremragende kvindelig præsident.«

En anden, ganske ung, men allerede imponerende, kvinde, er den 13-årige hørehandicappede Millicent Simmonds, der har den ene hovedrolle i Todd Haynes børnefilm “Wonderstruck”.

Selvom filmpressen gav filmen en småkølig modtagelse, vandt Simmonds manges hjerter, da hun på pressekonferencen i et respektfuldt musestille rum viste på tegnsprog, hvordan hun havde levet sig ind i rollen.

- Hver morgen begyndte jeg at forberede mig på optagelserne ved at læse scenen i manuskriptet. Men manuskriptet var så spændende at jeg aldrig kunne holde op med at læse det. Jeg prøvede at fokusere på den scene jeg skulle lave, men endte med at læse manuskriptet om og om igen, sagde Millicent Simmonds via tegnsprogstolk.

Todd Haynes var ikke selv i tvivl, da han første gang så en videooptagelse, som Simmonds selv havde sendt ham i håb om at få rollen.

- Jeg rystede nærmest af bevægelse, og fik svært ved at trække vejret, da jeg så hende. En fantastisk udstråling, hvilket jo også fremgår af filmen, sagde Todd Haynes.

Todd Haynes der ellers er kendt for at lave særdeles voksne film - den forrige var “Carol”, en filmatisering af et lesbisk kærlighedsdrama - har med “Wonderstruck” lavet en børnefilm, men han ønskede fra starten at det skulle være en film der “respekterede børns evne til at forstå film på et højt plan”.

Selvom filmen ikke i sidste ende leverede det fulde følelsesudtræk som Haynes plejer at levere, demonstrerede den en bred palette af filmiske virkemidler. Halvdelen af filmens handling der foregår i 1920erne, er filmet som stumfilm, mens den anden halvdel der foregår i 1970erne er inspireret af Hollywoods sidste storhedsperiode i 1970erne, med farver, kostumer og miljøer som dem man ser i “French Connection”. Endelig slutter filmen af med en sekvens der er lavet med stop-motion-dukker.

Filmen fik en uheldig start, da Cannes festivalens kraftigt forøgede sikkerhedsberedskab betød at filmens start blev forsinket på grund af omstændelig kontrol af publikum..

Ikke alle er lige tilfredse med måden de øgede sikkerhedsforanstaltninger skrider af her i starten af festivalen. De mange stærkt bevæbnede politifolk og sikkerhedsstyrker ser meget selvsikre ud, men det kniber mere med afviklingen af de mange, tætte og klumpede køer, der altid præger billedet før filmvisningerne - også pressevisningerne tidligt om morgenen.

Her har man i år valgt, at alle skal kropsvisiteres og have deres tasker gennemsøgt to gange - med  cirka 100 meters mellemrum, hvor man i øvrigt er overvåget af vagter hele vejen. Visdommen er ikke helt gennemskuelig, og i hvert fald betyder det store klumper inden filmvisningen og forsinkelser samtidig.

Samtidig gav det rod i det fintmaskede hierarkiske system inden for adgangskortene - der er et hav af farver, og alle rutinerede Cannes-gæster ved, hvilke der er finere end andre. Men Security-kaoset betød, at mange af de finere lyserøde kort kom langt bag efter de tarvelige gule og blå, og det bliver der ikke set med milde øjne på på disse kanter. Så der blev ligefrem buhet, da “Wonderstruck” begyndte. Men sikre - det var vi alle.