Hjernegymnastik og tidsfordriv

Spil: More Brain TrainingTouchmasterPicross DSSim CityBrain Training sælger stort på smart markedsføring: Din hjerne kommer i bedre form af at spille det. Fri tester den nye hjernevrider og tre andre tidsfordrivere til Nintendo DS.

Nintendo DS er en nuttet, lille håndholdt spillemaskine, der sælger stort herhjemme og i resten af verden. Det er forståeligt nok. Maskinen er med sine to skærme, hvoraf den nederste er trykfølsom, nyskabende, og mange af spillene holder et så højt niveau, at selv de dobbelt så dyre stationære konsoller i stuerne ofte må give fortabt. Specielt egner DS'en sig godt til små anderledes oplevelser, der på hyggelig vis fordriver tiden. Fold sammen
Læs mere

Det første spil, vi kigger på, er Sim City. Ja, Nintendo og EA har i samarbejde genoplivet den gamle 80er-klassiker, så man kan bygge millionbyer, mens man kører i tog eller venter på flyveren i lufthavnen. Idéen er sublim, og udførelsen er ved første øjekast okay. Men efterhånden som ens by vokser, og man forsøger at holde borgerne glade ved at anlægge parker, bygge skoler og sætte masser af politi på gaden, så finder man ud af, at spillet efter dagens normer er alt for simpelt. Det føles simpelthen ikke interaktivt nok, og selv om EA har programmeret en række rådgivere til at hjælpe én, så udebliver responsen fra byens borgere ofte.

Det tog os 30 minutter at finde en metode, hvor vi kunne skabe enorm vækst inden for både bebyggelse, forretningslivet og industrien i byen. Sværhedsgraden er med andre ord utrolig lav, og vi ville i bund og grund hellere have set en konvertering af klassikerens overlegne efterfølgere: Sim City 2000 eller Sim City 3000.

Med denne konstatering af at nostalgi ikke er, hvad det har været, bevæger vi os videre til More Brain Training. En substantiel del af Nintendos millionsalg af DSen skyldes ikke mindst det første Brain Training-spil, der sammen med hundesimulatoren Nintendogs hittede stort. Brain Training-konceptet er enkelt: Spil 10 minutter om dagen, og hold på den måde din hjerne i gang. I dette korte interval prøver man en række minispil, blandt andet små matematikprøver, simpelt klaverspil og sten-saks-papir. Man får dag for dag statistikker for, hvordan ens hjerne »forbedrer« sig. Ved spillets indledende prøver fik undertegnede at vide, at hjernen arbejder i samme tempo som en 56-årigs. Dette var ikke helt tilfredsstillende, da denne anmelder end ikke er fyldt det halve. Efter tre uger med spillet kom hjernens »alder« ned i 20rne. Selv om det nærmere er et udtryk for, at spilleren lærer minispillene at kende og bliver god til dem, snarere end at hjernen er i topform, så er de 10 daglige minutter i selskab med Brain Training fremragende underholdning.

Tredje spil giver også hjernemusklerne en ordentlig omgang massage. Her snakker vi om puslespillet Picross. Det kan bedst betegnes som en afart af det populære Sudoku, hvor man skal få antallet af bokse til at passe sammen på kryds og tværs. Påægte Nintendo-maner tegner man små, søde dyr samtidig med, at man løser opgaverne, og af en eller anden grund af spillet belastende svært at slukke for, når man først har startet det. Klart anbefalet.

Det prædikat kan vi til gengæld ikke give Touchmaster, der er det fjerde og sidste DS-spil, vi har kigget på i denne uge. Spilæsken lover 23 minispil, der blot viser sig at være diverse kabaler, vendespil og simple brætspil i forklædning. Grafikken er så gyselig, at det grænser til det overnaturlige, og oftest kan man slet ikke se, hvad der foregår på skærmen. Vi anbefaler at holde sig selv og DSen på behørig afstand af dette spil. Men tag endelig et nærmere kig på de andre titler og specielt More Brain Training og Picross. Måske trænger din hjerne også til at komme i form, mens du fordriver tiden med hyggespil på den håndholdte.