Hjælp! Det er jul!

Hvad gør man, når inspirationen mangler, og julen nærmer sig med faretruende hastige skridt? Man kunne f.eks. konsultere gaverobotten FindEnGave.dk.

Det er endnu engang blevet den tid pååret, hvor man udover at fare forvildet rundt også skal stresse over, hvad man dog skal finde på at give konen, tante Anna eller mor i julegave. Traditionen tro har ingen af dem været til at hive juleønsker ud af. Ethvert forsøg på at fåønsker vristet ud af dem er blevet besvaret med et »Jamen, jeg har jo ikke brug for noget« eller det endnu mindre fantasifulde »Det ved jeg ikke«.

Men tag det roligt. Træk vejret dybt, sæt dig foran computerskærmen og tast www.findengave.dk - og dine kvaler er snart slut. Hjemmesiden er nemlig en virtuel personlig shopper, hvor man ved at indtaste ganske få oplysninger får en række skræddersyede gaveforslag med link til de netbutikker, der sælger gaverne.

Så måske er en halv time alt, der skal til, for at julefreden kan sænke sig.

Bag FindEnGave.dk står Selectioneers. Det nystartede danske firma benytter såkaldt personaliseringsteknologi, som kombinerer en kæmpe database fodret med viden fra diverse forbrugerundersøgelser med et netværk på 50 mennesker, der til daglig beskæftiger sig med livsstil og segmenter - de såkaldte »selectioneers«, som virksomheden er opkaldt efter. Forbrugerundersøgelserne og eksperternes viden gør tilsammen computeren i stand til at agere forbrugerekspert i stil med et fjernsynsprogram som »Kender du typen«. Det fortæller Morten Bay, der er manden bag Selectioneers. Computeren kan så ud fra få personlige oplysninger - alder, postnummer, foretrukken bil, tøjstil eller sportsgren - finde frem til de helt rigtige gaver. Sitet åbnede 30. november i år, og den foreløbige statistik viser, at seks ud af ti gaveforslag rammer rigtigt.

Morten Bay, der tidligere startede musikdatabasen Phonofile, som i dag leverer musik til iTunes og mange andre danske musikbutikker på nettet, fik idéen efter at have tænkt over, hvad det næste store på nettet vil blive.

»Jeg nåede frem til, at med det enorme udvalg, der er på nettet, måtte det næste store blive hjemmesider, der hjælper folk med at sortere. Det må man kunne lave noget ud af, tænkte jeg, og det blev så til firmaet Selectioneers,« fortæller han.

I starten beskæftigede firmaet sig kun med at udvælge musik, men så slog det ham, at teknologien kunne bruges til alt mulig andet.

»Det første, vi kom i tanker om, var et gavesite. Mænd har jo altid problemer med at finde en gave til konen. Jeg har selv stået i situationen mange gange,« griner han.

Idéen kom til ham ved juletid sidste år, og efter et lille års tid var han klar til at hjælpe desperate ægtemænd og andre, som er løbet tør for gaveidéer. Og ifølge Morten Bay har mange allerede fundet frem til siden.

»Sidste uge havde vi 11.000 besøgende, og ugen inden havde vi 8.000 hits,« fortæller han.

I fremtiden planlægger Morten Bay at føje en kalender til siden, hvor man kan skrive kærestens, venners og families fødselsdage ind og så få en påmindelse pr. mail komplet med gaveforslag til personen og link til den rette netbutik.

www.selectioneers.com