Historie sælger stort

Golden Days festivalen får i år sit folkelige gennembrud med 150.000 deltagere, og historiske bøger storsælger.

Forfatter Tom Buk-Swienty Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

Hvem ville have troet, at to bøger om Danmarks nederlag til Tyskland i 1864 ville blive bestsellere?
 
Meget få, men forfatteren Tom Buk-Swienty er faktisk lykkedes med det. Hans to bøger "Slagtebænk Dybbøl" og "Dommedag Als", der udkom for nyligt, er blevet trykt i et oplag på tilsammen 37.800, viser en ny opgørelse fra forlaget Gyldendal.
 
- Da jeg gik i gang med mit projekt og begyndte at se, at man kunne gøre det til en stor fortælling, følte jeg selv, at stoffet berørte mig dybt. Det er jo en forudsætning for, at man kan røre andre. Jeg følte det næsten som om, jeg selv havde været i krig. Jeg vil gerne fascinere og give historien vingesuset tilbage, så folk siger: »Wow, det her er spændende«. Jeg vil gerne inspirere unge, siger Tom Buk-Swienty.
 
Han er eksponent for en gruppe af historikere og journalister, der fortæller historien på en ny og mere litterær måde. De bringer historien i øjenhøjde med læserne. I Tom Buk-Swientys bøger ser man krigen gennem soldaternes øjne, så man som læser ligefrem føler, at man hører, lugter og fornemmer livet på slagmarken.
 
Flere andre forfattere går samme vej. Det gælder bl.a. Peter Øvig Knudsens bøger "Blekingegadebanden", der til sammen er solgt i et oplagt på over 300.000, og det gør sig også gældende for historikeren Ulrik Langens bøger, bl.a. "Hundemordet i Vimmelskaftet" om København i 1700-tallet.
 
I det hele taget er interessen for historien stigende, hvis den vel og mærkes formidles på den rigtige måde. Golden Days festivalen i København, der slutter denne weekend, er et eksempel på, at historien kan formidles på nye måder og dermed nå et nyt og yngre publikum. Festivalen har i år 1700-tallet som tema, og man har bl.a. lavet saloner - inspireret af 1700-tallets - hvor deltagerne i intime omgivelser hører foredrag og derefter diskuterer, ligesom man har arrangeret eksklusive middage i historiske rammer.
 
- Vi regner i år med at nå vores mål på 150.000 deltagere. Det er det højeste nogensinde, og festivalen har hermed fået sit folkelige gennembrud, siger festivalens chef, historikeren Ulla Tofte.

Ifølge hende er årsagen til festivalens succes, at man fortæller historien, så den relaterer sig til nutiden. Festivalens slagord - globalisering, gossip og grådighed - rammer mennesker i 2010, og derfor er interessen stor, lyder festivalchefens forklaring.
 
- Det har været et historisk spejl på aktuelle problemstillinger. Vi har udfordret folks forestillinger om 1700-tallets historie og trukke en linje fra dengang og frem til i dag, siger Ulla Tofte, som tror, at den historiske interesse er stigende.
 
- Der er i tiden en trang til at dykke ned i historien, reflektere og være klog. Det kommer oven på et 10-år, hvor kultur har handlet om forbrug. Kultur for konsumets skyld. Nu handler det om færdigheder - folk vil være klogere og fordybe sig, siger Ulla Tofte.
 
Magasinpressen betrager også historie som et godt marked. Magasinet Historie, der udkommer 18 gange årligt, har et oplag på 30.000, månedsbladet Alt om historie har et oplagt på 8.000, og til november udsender Aller, der udgiver ugeblade som Se & Hør og Familie Journal, et nyt magasin, Nostalgi & Historie, der fokuserer på livsstil, mode og populærkultur efter Anden Verdenskrig. Bladet retter sig særligt mod kvindelige læsere.
 
-  Vi ved fra undersøgelser, at vores læsere er meget interesseret i historie. Vi ved også, at et blad helst skal være målrettet til enten mænd eller kvinder. Vores konkurrenter går efter mandlige læsere, så vi målretter vores til kvinder, og det har vi store forventninger til,« siger Søren Anker Madsen, chefredaktør for bladene Mad & Bolig og Antik & Auktion og idemand til det nye blad.
 

Læs featureartiklen "En helt ny historie" i Berlingske Tidendes Magasin Lørdag.