Hesseldahl: »Teatret skal op i gear«

Det Kongelige Teaters skuespilchef Emmet Feigenberg træder tilbage efter denne sæson. Teaterchef Morten Hesseldahl mener, at teatret har større potentiale, end det man ser i dag.

Emmet Feigenberg siger om teaterchef Morten Hesseldahs udmelding: »At være skuespilchef er et stafet-job. Man ved fra den dag, man starter, at det ikke varer evigt,« siger Feigenberg. Arkivfoto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere

»Emmet Feigenberg har leveret særdeles fine resultater. Men hvis vi fremover skal nå op på det niveau, jeg synes, vi skal være på, skal der nogle andre kræfter til.«

Det siger teaterchef Morten Hesseldahl om baggrunden for, at han har valgt ikke at forlænge skuespilchef Emmet Feigenbergs ansættelse. Beslutningen kommer bare fire måneder efter, at Morten Hesseldahl satte sig i stolen som Det Kongelige Teaters øverste leder.

Emmet Feigenbergs kontrakt løb til sommeren 2016, men nu er det bestemt, at han holder op som skuespilchef med udgangen af den indeværende sæson, altså et år tidligere.

»Emmet Feigenberg har ydet en helt afgørende indsats i forhold til at markere Skuespilhuset på den danske teaterscene. Men sådan nogle stillinger er jo åremålsansættelser, og når vi skulle overveje en forlængelse, mente jeg, at der var behov for en person med et nyt blik, der kan få teatret op i et andet gear,« siger Morten Hesseldahl.

»Vi har en forpligtelse til at vise, at vi kan folde de ambitioner og potentialer, vi har, ud på et højere niveau end i dag. Jeg synes simpelthen, vi har større potentialer hos os end det, man ser i dag.«

For Emmet Feigenberg er beslutningen ikke kommet som et chok.

»Vi har, næsten siden Morten tiltrådte, talt om, at når han sætter en stor strategiproces i gang, var det måske en god idé at få afklaret tidsperspektivet og fremtidsmulighederne, både teatrets og mine egne. Det har hele tiden ligget i min kontrakt, at den kunne opsiges. At være skuespilchef er et stafet-job. Man ved fra den dag, man starter, at det ikke varer evigt. Det er et grundvilkår,« siger han i telefonen fra Stockholm, hvor han på torsdag har premiere på sin opsætning af Tjekhovs »Tre Søstre«.

Selv om han er ked af at måtte gå, ser han også frem til at få mere tid til at hellige sig arbejdet som instruktør.

Ikke færdig med Det Kongelige

»Jeg elsker Det Kongelige Teater og synes, det indtil videre har været seks et halvt fantastiske år som skuespilchef. Men det har også været en kolossal glæde for mig at opleve det strengt kunstneriske arbejde uden noget andet i den periode, jeg har været her på Dramaten udelukkende for at instruere. Den slags bliver der mere af til mig nu,« siger han.

Emmet Feigenberg håber, at der fremover stadig vil være brug for ham på Det Kongelige Teater, selv om det ikke bliver i rollen som skuespilchef.

»Jeg føler ikke, jeg er færdig på Det Kongelige Teater, og det vil være en stor drøm for mig at komme til at instruere dér. Men det bliver en ny chefs opgave at tage stilling til det,« siger han.

På teatret er nyheden om Emmet Feigenbergs fratræden kommet som »en bombe«, lyder det fra skuespillernes tillidsmand, Henrik Jandorf, der imidlertid har tillid til, at teaterchefen træffer de beslutninger, der er bedst for teatret.

»Vi er inde i en brydningstid, og Morten Hesseldahl har nogle visioner for teatrets fremtid, som, han åbenbart mener, Emmet ikke passer ind i,« sigertillidsmanden.

»Jeg kan kun sige, at Emmet har gjort et fantastisk stykke arbejde, og vi har som ensemble været meget glade for ham. Derfor er vi kede af dette brud, men på den anden side har vi tiltro til, at alt ligger i gode hænder hos Morten Hesseldahl. Jeg stoler på hans dømmekraft.«

Har holdt fanen højt

Teaterforsker Stig Jarl er overrasket over skuespilchefens pludselige fratræden.

»Han har jo virkelig æren for meget af den fornyelse, der har været på Det Kongelige Teater i nogle år med økonomiske stramninger,« siger han.

»Han har formået at holde den kunstneriske fane højt – først og fremmest gennem Det Røde Rum, som jo er noget, der vil gå over i teaterhistorien.«

Når Emmet Feigenberg ikke kan blive på Det Kongelige Teater, må det ifølge Stig Jarl skyldes, at han ikke har været i stand til at skabe de store publikumsucceser på Store Scene.

»Bestyrelsen har formentlig vurderet, at han ikke har været god nok til at fylde salen op. Man er nok begyndt at kigge på bredden i repertoiret og på belægningsprocenter, og med det i tankerne er man nået frem til, at det er bedre at få en anden ind,« siger han.Stillingen som ny skuespilchef vil blive slået op snarest muligt, men Morten Hesseldahl vil ikke på forhånd lægge sig fast på, hvad den nye mand eller kvinde på posten skal kunne.

»Jeg synes, der skal et andet blik på end det, vi har haft hidtil. Men jeg har ikke en fast matrix, vedkommende skal passe ind i,« siger han.

»Jeg vil gerne se, hvilke personer, der kunne være interesseret i jobbet. Det er en invitation til at komme frem på banen og præsentere nogle idéer til, hvordan man vil løfte den vigtige opgave at få bragt Det Kongelige Teater centralt ind på scenen.«

Umiddelbart mener han dog, at den pågældende skal være fortrolig med dansk tradition og sprog.

»Det Kongelige Teater hviler jo på en dansk tradition, men jeg vil ikke afvise nogen på forhånd,« siger teaterchefen.