En lang række af de største medier i verden bringer i juledagene deres bud på årets bedste tv-serier.
Og trods forskelle synes der at være konsensus om en række af de bedste serier anno 2024. Især tre bliver nævnt flere steder.
En serie, der går igen på tværs af de store medier i USA og Storbritannien, er Netflix-serien »Baby Reindeer«, der havde premiere i april, og som også tog danskerne med storm og fik fem stjerner i Berlingske.
Avisens anmelder skrev i forbindelse med premieren, at »der er ganske enkelt tale om en formidabel miniserie, som man dog ville ønske ikke var baseret på virkeligheden. Det er næsten for meget«.
Den skotske komiker Richard Gadds selvbiografiske serie var én, »alle talte om« i foråret, både på grund af historiens sindsoprivende virkelighed og på grund af den retssag, der fulgte med seriens verdenspremiere.
Hovedrolleindehaveren, Donny Dunn, der bliver spillet af Gadd selv, bliver i serien i en længere årrække udsat for blandt andet grov stalking af »Martha«. Det var i skildringen af denne »virkelighed«, Netflix og Gadd kom i problemer.
Virkelighedens Martha hedder Fiona Harvey, og i juni sagsøgte hun Netflix for injurier. »Det er en løgn, som er blevet skabt af Netflix og seriens skaber, Richard Gadd, på grund af grådighed og begær efter berømmelse,« sagde hun blandt andet i maj.
På trods af det virkelige drama blev serien hyldet ved årets Emmy-uddelinger og med pæne ord af verdens store medier, blandt andre The Guardian:
»Bortset fra skandalen var dette en af de modigste, mest ekstraordinære og mest ubehagelige serier i årevis,« skrev The Guardian.
Og som britiske The Independent skrev: »Intet show i 2024 har startet så mange samtaler, og intet show har fanget så mange seere«. Derfor indtager serien også mediets førsteplads på listen over årets bedste serier.
»Socialbevidste investeringer« og britisk klassesystem
En serie, der ikke har fået meget omtale herhjemme, men som tilsyneladende har gjort sig bemærket i udlandet, er tredje sæson af HBO-serien »Industry«, der havde premiere i august.
I danske Soundvenues femstjernede anmeldelse af seriens tredje sæson hed det, at »HBOs hæmningsløse pengeserie« endelig er blevet »fantastisk nok til at tage over fra »Succession««.
Ifølge anmelderne rundt om i verden har det da også været tredje sæson, der har givet hele serien et tiltrængt ansigtsløft.
The New Yorkers anmelder havde »længe været skeptisk over for instruktørerne Mickey Downs og Konrad Kays »kølige, jargontunge finanssoap«, men ifølge anmelderen har »Industry« »realiseret sit fulde potentiale i sin tredje sæson«.
Anmelderen skrev, at seriens karakterer i tredje sæson »er fantastisk uforudsigelige, seriens løbende kritik af det britiske klassesamfund har aldrig været skarpere, og dens seneste satiriske mål – hykleriet ved »socialt bevidste« investeringer – er ligefrem inspirerende.«
Serien udspiller sig i Londons i en investeringsbank, hvor fem nyuddannede unge mennesker ansættes og skal bevise deres værd.
Og mens første sæson i The New York Times blev kritiseret for dens mangel på originalitet, får tredje sæson kommentarer med på vejen fra Time om, at instruktørerne og serien er »kommet op i niveau og er blevet en af tv's klogeste kommentarer til den tid, vi lever i.«
Det feudale Japan med flere nuancer
En »gammel kending« trak 25 nomineringer til årets Emmy-prisuddeling og går også igen på de store mediers lister over årets tv-serier.
»Shōgun«, der havde premiere i februar, er baseret på James Clavells bog fra 1975, der har solgt millioner af eksemplarer, og som var en af de mest sete tv-serier i USA, da NBC filmatiserede historien i 1980.
Berlingskes firestjernede anmeldelse fremhævede i februar et skift i fortællingens fokus.
»Det er ikke længere den hvide mand, der skal »ændre Japan for tid og evighed«, som det bliver annonceret i traileren til den oprindelige serie,« lød det.
Serien handler kort fortalt om den britiske sømand John Blackthorne, der i 1600-tallet strander i det feudale Japan og ender midt i et politisk magtspil mellem landets magthavere.
At folkene bag 2024-versionen har formået at udrydde de tvivl, man måtte have om den første tv-filmatisering af »Shōguns«, er for The Guardian én af grundene til, at serien skiller sig ud fra resten af årets tv-serier.
De oprindelige betænkeligheder handlede blandt andet om de historiske friheder, man i første omgang tog sig, og om seriens skildringer af de japanske karakterer, skriver The Guardian.
De ti afsnit, der udgør første sæson af Shōgun, er ifølge The Guardian »næsten så perfekte, som tv kan blive«.
Fra The Independent lyder det med lidt flere ord, at serien er »pirrende nogle steder, men eftertænksom andre steder. Den udsøgte balance mellem sex, vold, politik og et overdådigt historiske tidsbillede gør »Shōgun« til et af de mest imponerende nye dramaer i 2024.«



