Hele verden sang med på Mews sang

Rockgruppen Mew gik sammen med Microsoft for at kunne synge duet med sine fans fra hele verden og endte med at få masser af opmærksomhed og en nominering til en DMA forårets ide.

Jonas Bjerre fra Mew - sang duet med fans fra 65 lande på Night Believer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe

Fredag aften sænkede den danske rockgruppe Mew guitarerne i Amsterdam med udsigt til en uges pause i en lang turne, der bringer dem det meste af verden rundt og i nærkontakt med fans på diverse kontinenter. Fans, der troligt har fulgt bandet på sociale netværk, men som Mew op til denne sommer længe havde haft et ønske om at tage med ind i det kreative værksted og lave en sang sammen med.

»Det var jo ret omfattende, fordi vi gerne ville involvere alle vores fans i hele verden og give alle muligheder for at uploade deres bidrag,« fortæller Mews frontfigur, Jonas Bjerre.

Intentionen bragte dem via firmaet Volume sammen med Microsoft, der gerne ville gå ind i samarbejdet og levere den tekniske platform. Mew365 blev navnet på projektet, der er nomineret til en DMA for årets bedste idé lørdag aften, og i juni resulterede i singlen The Night Believer med tilhørende video – og en masse omtale verden over.

»Det er en slags duet mellem mig og omkring 1.000 mennesker fra 65 forskellige lande. Der er så mange forskellige stemmer inde over, at det skaber en helt speciel lyd, som jeg aldrig har hørt før,« siger Jonas Bjerre, der er vældig glad for resultatet, og også kan mærke at det er gengældt hos gruppens fans – der også har kunnet lægge deres egne videoversioner af nummeret op på de sociale netværk.

Jonas Bjerre har ingen betænkeligheder ved at samarbejde med private firmaer om at få afkast af ideerne, eller »revenue« som han kalder det.

»Som musiker får man bare mindre revenue i dag, så hvis man vil lave nogle usædvanlige ting, må man gå andre veje. Og så kom Microsoft også med en ekspertise, som var betydelig for projektet. Jeg var faktisk ret imponeret over, at de kunne løfte det på så kort tid, og jeg ved slet ikke, hvordan vi eller skulle gøre det,« siger Jonas Bjerre.

Fra Microsoft er der også kun positive ting at sige om samarbejdet.

»Vi vil jo gerne fortælle en historie om vores teknologi. På en måde har vi jo de samme vilkår som Mew, at vil lever og dør af vores fans, og her kunne vi vise, hvad vores teknologi kunne. Så det gik nærmest op i en højere enhed, at vi kunne lande et projekt, der var fedt både for vores kunder og Mews kunder,« siger Andreas Aksglæde Stahl, produktchef på Office365.

»Det er fantastisk inspirerende at arbejde med kreative og dygtige mennesker som Mew. Men samtidig er de jo en virksomhed som andre. De har en struktur omkring management, de har et produkt og de kommunikerer med kunder. Det kender vi, og det er vi vant til at hjælpe andre typer virksomheder med, så det samme gjorde vi med Mew,« siger produktchefen.

Fra bureauet Volume, der blandt andet formidler partnerskaber mellem musikere og erhvervsliv, ser man store muligheder i den slags samarbejde.

»Et teleselskab bruger måske 20 mio pr. halvår på markedsføring, det samme som det koster at køre landets spillesteder et helt år. Kunne selskabet ikke bruge de penge bedre end på bus- og tv-reklamer, som forsøger at overbevise om en lav pris? Der er et kæmpepotentiale i den tanke,« mener Volumes direktør Martin Buck Hegaard.

https://youtu.be/-ll9hRC-ilg