Hele København bliver til en scene måneden ud

Metropolis Festivalen udfordrer byens rum ved at lade kunstnere kaste nyt lys over dem. Festivalen begynder onsdag aften.

Gruppen Le G. Bistaki fra franske Toulouse åbner Metropolis Festivalen onsdag aften med deres syrede, humoristiske vandreudstilling. Foto: Pierre Sisson Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Midt på Strøget. På et forladt skibsværft. På en forladt grund på kanten af byen. I en privat lejlighed. Foran Domhuset. I Kunststyrelsens indgangshal.

Onsdag aften begynder festivalen Metropolis, som de næste uger foregår på et væld af utraditionelle steder over hele København. Metropolis er sat i verden for at genfortolke, udfordre og byens rum. Men også det liv, vi lever i storbyen.

»Vi bruger hele byen som scene,« fortæller programansvarlig Katrien Verwilt fra Københavns Internationale Teater, som står bag festivalen.

»Vi vil derud, hvor folk er. Og vi vil gerne præsentere nogle forestillinger, som sætter de særlige problematikker, man har i byen, i perspektiv. Som er specifikke for det at leve i en moderne storby. Så vi har inviteret nogle kunstnere, hvis værker fortæller om det at leve i byen. Og om det sted, hvor de præsenterer deres forestillinger,« forklarer hun.

København i rivende udvikling

Kunsten kan nemlig bidrage med at kaste nyt lys over storbyens udfordringer og løsninger, mener hun.

»København er inde i en rivende byudvikling i disse år. Cirka 1.000 nye indbyggere flytter til byen hver måned. Men hvilke byrum skaber vi? Og hvordan skaber vi en god by, der er til at leve i? Kunstnere kan – lidt ligesom en akkupunktør – levere nogle små stik. Via kunsten kan de give nogle bud på, hvilken forandring, der kunne ske.«

En helt almindeligfamilies lejlighed danner rammen om »Et dukkehjem«, som duoen Fix & Foxy præsnterer som led i Metropolis Festivalen. Foto: Per Morten Abrahamsen. Fold sammen
Læs mere

Metropolis Festivalen finder sted for femte gang, men afvikles kun hvert andet år. Dels skal arrangørerne finde de rigtige kunstnere, men står også over for nogle produktionsmæssige udfordringer, når de projekter, der indgår i festivalen, skal udspille sig alle mulige andre steder end i et traditionelt teaterrum.

De år, hvor festivalen ikke kan opleves i byens rum, forbereder Københavns Internationale Teater sig i Metropolis Laboratory.

Ofte inviteres kunstnere, som et år har deltaget i laboratoriet, til at præsentere deres forestillinger i den kommende sommers festivalprogram.

»Vi ser laboratoriet som en tænketank, hvor man frit kan tænke sammen, forske og debattere. Vi inviterer arkitekter og sociologer ud over teaterfolk, så man har et møde på tværs.«

Mange af projekterne i festivalen blander da også kunstgenrerne godt og grundigt i helt nye konstellationer.

»Vi bevæger os hele tiden på kanten af, hvad scenekunst er,« forklarer Katrien Verwilt.

Publikum skal selv på banen

Ikke nok med, at samtlige forestillinger, som er en del af Metropolis, foregår på anderledes steder i byen, fjernt fra det traditionelle teatersals trygge mørke.

I mange af dem skal den, der løser billet, også selv aktivt på banen :

»Det er især spændende med den slags kunstnere, som tvinger os til at komme ud af plyssædet og ikke bare betragte, men også til at tage stilling i en debat om byen eller de problemstillinger, der præger den,« mener Katrien Verwilt.

»De involverer publikum på en elegant måde. I mange forestillinger tager man på vandring, opsøger nye steder eller skal selv tage stilling undervejs« siger hun.

Samtidig spiller publikums aktive medvirken også sammen med ideen om demokrati og dialog som dét, der er med til at holde sammen på den moderne metropol:

»Det er vigtigt, at man tager et ansvar som borger i en by,« mener Katrien Verwilt, der tror, at et stort publikum vil hilse de interaktive teaterformer velkommen.

»Danskerne vil jo gerne deltage, have deres at skulle have sagt«.