Hassans digtsamling er blevet supermarked-sællert

Yahya Hassans digtsamling har nået supermarkedernes hylder.

Yahya Hassans digtsamling sælger langt mere end forventet, også i supermarkederne bliver bogen solgt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Normalt er der ikke digtsamlinger - navnlig ikke dem, der tager fat på ømtålelige emner som integration og Islam - på supermarkedernes hylder.

Men det er der nu. Den 18-årige digter Yahya Hassans nye digtsamling forhandles nemlig både i Dansk Supermarkeds og Coops butikker.

»Det er en af de seneste års mest omtalte digtsamlinger, og det mærker vi også til. Salget går godt,« siger Mads Hvitved Grand, pressechef i dansk Supermarked.


Digtsamlingen, der er udgivet af forlaget Gyldendal,  har netop nået et historisk højt oplag på 100.000, og salget bæres nu også frem af supermarkeder, hvor bogen bliver eksponeret for et meget stort publikum.
 
Mads Hvitved Grand fortæller, at digtsamlingen er til salg i Bilka og de største Føtex-butikker.

»På et tidspunkt var der et rygte om, at vi havde taget digtsamlingen ud af butikker i områder med mange nydanskere af frygt for reaktioner, men det kan jeg klart afvise,« siger Mads Hvitved Grand.

Bogen er f.eks. til salg i Bilka i Tilst, som ligger tæt på Aarhus Vest og Gellerup Planen, hvor der bor mange nydanskere.

»Bogen er jo næstmest blevet en bestseller, men det kunne vi jo ikke vide, da vi købte den ind,« siger Mads Hvitved Grand, som oplyser, at det ikke er første gang, at Dansk Supermarked har en digtsamling i sortimentet.


Også Kvickly-kæden sælger Yahya Hassans digtsamling, og også her går salget godt.

»Vi har solgt den i store mængder. Når først en bog bliver så stor, at vi tager den ind i sortimentet, så øger det jo tilgængeligheden, og det er med til at øge salget yderligere. Ét er, at folk går ind i en boghandel og har planlagt at købe den. Noget andet er at gå i et supermarked for at købe dagligvarer og så se en bog, man lige har hørt om på f.eks. tv og så købe den impulsivt. Det medfører et stort ekstrasalg,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

TV: Hør tidens mest omtalte digter