Harry Potter tryllebinder igen: Nu er troldmanden klar til at erobre nyt marked

Selv om teaterforestillingen »Harry Potter and the Cursed Child« først har officiel premiere i morgen i London, har anmelderne allerede smidt stjerner og ros efter stykket. Begejstringen er stor, og billetterne er revet væk, men hvorfor elsker vi Harry Potter så højt?

Trekløveren Harry Potter, Hermione Granger og Ron Weasley blev igennem de otte film spillet af Daniel Radcliffe, Emma Watson og Rupert Grint. Foto: Reuters/Peter Mountain Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

All was well.

Sådan sluttede det sidste bind i serien om Harry Potter, »Harry Potter and the Deathly Hallows«, på dansk »Harry Potter og dødsregalierne«.

Og alt var vel, men ikke vel afsluttet. Den fantastiske fortælling om Harry Potter fortsætter i teaterforestillingen »Harry Potter and the Cursed Child«, der har premiere lørdag på Palace Theatre i London.

Også Harry Potters teaterkarriere skydes vel i gang. Flere engelske medier har allerede anmeldt stykket efter de første forpremierer og kvitterer med roser. Teaterstykket henter for eksempel fem stjerner hos The Independent og The Daily Telegraph. Ifølge The Independent er teaterstykket intet mindre end »fuldstændig fængslende og følelsesladet«.

Heller ikke publikum kan få armene ned i ren ekstase over fortsættelsen af Harry Potter og det mystiske univers. Da billetsalget begyndte i oktober sidste år, blev der solgt 175.000 billetter på 24 timer, og forestillingen er så godt som udsolgt indtil 27. maj 2017 med undtagelse af et begrænset antal billetter, der frigives hver uge.

Der kan ikke herske tvivl om, at J.K. Rowling har ramt noget. En guldåre, en nerve, et behov for magi og mystik.

Rowling mestrer også det realistiske

»I Harry Potter er der på den ene side det overnaturlige og alligevel det realistiske univers. Bøgerne handler om livet som teenager, og alt hvad der følger med. Alle de vigtige emner i et børne- og ungdomsliv bliver vendt. Forholdet til forældrene, til familien, vennerne, skolen og kærligheden,« siger Lisbeth Worsøe-Schmidt, lektor og forsker i litteratursociologi på Københavns Universitet.

Også Jørgen Riber Christensen, lektor på Aalborg Universitet og forsker i fantasygenren, er overbevist om, at det er J.K. Rowlings kombination af magi og realisme, der har gjort historien om Harry Potter til en succes i millionklassen.

»Forfatteren fandt en masse nutidige temaer, problemer og bekymringer, og så pakkede hun dem ind i en rigtigt spændende fantastisk klædedragt. Forbindelsen mellem vores nutid og det fantastiske var nok fidusen bag Rowlings sejrsgang. Hendes skildring af livet som barn, når den traditionelle families funktioner er udtømt, er uhyre aktuel,« siger Jørgen Riber Christensen.

Lisbeth Worsøe-Schmidt mener også, at verdensbilledet i Harry Potter-serien giver os en vis tilfredsstillelse.

»Vi køber historien om Harry Potter og det magiske univers, fordi vi grundlæggende har mistet troen på noget som helst udover den materielle, realistiske verden. Det gør, at vi føler os utroligt usikre i verden. Angsten tager forskellige former. Nogle bliver bange for muslimer og tror, at det er dem, der ødelægger verden. Men i virkeligheden er det jo bare en angst for noget, som er derude, og som ser ud til at ødelægge os. Det er det landskab, som Harry Potter navigerer i. I Harry Potter er det onde meget klart defineret, og det behøver ikke være repræsentant for noget andet end ren ondskab. På den måde kan man inkarnere den angst, som vi lever med,« siger Lisbeth Worsøe-Schmidt og fortsætter:

»Vi vil helst ikke udsættes for noget nyt, hvor vi skal udfordres følelsesmæssigt, intellektuelt og eller moralsk. Det bliver du stort set ikke i Harry Potter. Det er god litteratur, men det er ikke voldsomt besværligt at være med på Harry Potter-universet. Du bliver stort set bekræftet i, at verden ser ud, som du regnede med, at den gjorde, og det kan vi godt lide.«

Harry Potter som faderfigur

»Harry Potter and the Cursed Child« er et todelt teaterstykke. Historien begynder, hvor det syvende bind i serien slutter, 19 år efter at trekløveret Hermione, Harry og Ron har besejret Lord Voldemort.

Harry er blevet ansat i Ministeriet for Magi, har fået kone og tre børn. De to teaterforestillinger, del et og to, centrerer sig om Harry Potter og hans søn Albus Severus Potter.

»Den problematiske faderfigur går igen i alle bøgerne. Harry har hele sit liv haft problemer med at finde en far. Hans egen far, James Potter dør, da Harry er spæd, Dumbledore svigter Harry flere gange, hans gudfar, Sirius Black, dør senere fra Harry, og Harrys stedfar, Vernon Dursley, virker ondsindet og ynkelig. Det spændende er, hvad der nu skal ske i »Harry Potter and the Cursed Child«, når Harry selv skal agere far,« siger Jørgen Riber Christensen.

I »Harry Potter and the Cursed Child« er Harry Potter blevet voksen, og han spilles af den britiske skuespiller Jamie Parker. Foto: EPA/Charlie Gray Fold sammen
Læs mere

Lisbeth Worsøe-Schmidt er spændt på, hvordan magien skal overføres til de skrå brædder, mens Jørgen Riber Christensen derimod er ikke i tvivl om, at det nok skal blive en succes.

»En af de ting som gør, at Harry Potter kan være vellykket på teater, er, at vi slipper for computereffekter. Når vi ser filmene, ved vi udmærket godt, at det fantastiske er lavet digitalt. Instruktøren og iscenesætteren af teaterstykket har udtalt i et interview, at de kun anvender gammeldags magi, altså sceneeffekter, som man lige så godt kunne have lavet i den victorianske periode. Det vil sige, at teatrets tilstedeværelse underbygger det magiske. Det sker foran vores øjne, og på den måde bliver en svaghed fra filmene fjernet,« siger han.

Jørgen Riber Christensen tror, at Harry Potter og resten af slænget nu kommer til at erobre teatret.

»Teatret er en ny markedsplads for Harry Potter-universet. De syv bøger har solgt 450 millioner eksemplarer, og de otte film har indtjent omkring otte milliarder dollar. Selv om børneteatret er etableret for længst, så tyder noget på, at netop »Harry Potter and the Cursed Child« kan få flere til at gå i teatret. Produceren på teatret, Colin Callender, har efter forpremiererne sagt, at halvdelen af deres publikum var førstegangs teatergængere, og at over halvdelen var under 35 år. Der er tale om en ny form for kulturforbrug og en ny gruppe af teatergængere, hvilket er meget interessant.«