Han er systemkritiker under Putins regime og protesterer via sin kunst. Nu er den fjernet fra dansk kunsthal, fordi han er russer

Den russiske kunstner og systemkritiker Sergei Prokofiev deltog i forårsudstillingen på Kunsthal Charlottenborg. Nu er et værk, der rummer en krigsprotest, blevet fjernet, fordi han er russer. Kulturordfører reagerer.

Den russiske kunstner Sergei Prokofiev havde fået en prominent plads på Charlottenborgs Forårsudstilling. Nu er hans kunst pakket væk, fordi han er russer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Frem til krigen i Ukraine brød ud, kunne man på Kunsthal Charlottenborgs forårsudstilling se et kunstværk af den russiske kunstner Sergei Prokofiev.

På udstillingen var han soloprismodtager. Værket rummer en kritik af systemet i Rusland. Som Berlingskes kunstredaktør, Birgitte Ellemann Höegh, skrev i sin anmeldelse, »agiterer (han, red.) med en ulmende stemning for protest«.

Alligevel er hans kunst blevet fjernet fra den københavnske kunsthal, fordi han er russer.

»Værket er desværre udgået af udstillingen på grund af konflikten i Ukraine,« lyder den eneste forklaring på Kunsthal Charlottenborgs hjemmeside.

I Sergej Prokofievs stille protestvideo eksploderer røgbomber i en russisk sump, skriver Berlingskes kunstredaktør, Birgitte Ellemann Höegh. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sergej Prokofjev.

Og det vækker opsigt hos Radikale Venstres kulturordfører, Zenia Stampe, der langer ud efter, hvad hun kalder »automataflysning af russere«.

»Værket er et vidnesbyrd om, hvor tynd en linje man bevæger sig på som kunstner i Rusland. Jeg tror ikke, de fleste danskere umiddelbart forstår, at det rummer en protest og et frihedsbudskab, hvis ikke de kender baggrunden. Men det er sådan, man må udtrykke den frie tanke i det totalitære, putinske regime. Det er et ekstremt aktuelt og relevant værk lige nu,« siger Zenia Stampe

Et forventningspres

Zenia Stampe understreger, at hun ikke vil kaste Kunsthal Charlottenborg ud i en shitstorm, idet Charlottenborg blot har reageret på det »forventningspres, kulturministeren har skabt«.

Det siger Zenia Stampe i lyset af, at kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) kort efter, at krigen i Ukraine brød ud, opfordrede danske kulturinstitutioner til at afbryde samarbejdet med Rusland.

»Jeg slår en streg på mit område og siger, at al samarbejde med det officielle Rusland på vores statslige institutioner skal ophøre,« sagde hun og bad andre kulturinstitutioner tage stilling til, hvad de »vil lægge navn til«.

Den udmelding er Zenia Stampe egentlig enig i. Hun mener ikke, at danske kulturinstitutioner skal samarbejde med det officielle Rusland og Putins støtter. Men udmeldingen rummer også en udfordring, lyder det fra kulturordføreren.

»Det er en meget uklar udmelding. Det vil lægge et stort pres på kulturinstitutionerne. Det, vi ser tegn på, er, at ministerens udmelding fører til automataflysning af alle russere. Jeg er ikke sikker på, det er den rigtige vej. Ministeren lægger op til at kigge på det fra sag til sag, men det er jo blevet til automataflysninger i stedet for grundige overvejelser,« siger Zenia Stampe.

En større og vigtigere sag

På Facebook oplyser Kunsthal Charlottenborgs direktør, Michael Thouber, at det ikke er ham, der har taget beslutningen om at fjerne Sergei Prokofiev fra udstillingen. Det er i stedet Charlottenborg Fonden, som også udpeger forårsudstillingens jury og kuratorer.

Fonden anerkender, at Sergej Prokofiev er systemkritiker, lyder det i en udtalelse, men alligevel har den valgt at udelukke kunstneren.

»Udelukkelsen skal derfor ses i tråd med Vestens systemkritik af staten Rusland, som vi ser som en større og vigtigere sag end hensynet til den enkelte, ligesom der heller ikke skelnes mellem sportsudøvere, uanset om de er kritiske eller ej over for Putin og krigen i Ukraine,« lyder det i en udtalelse fra fonden.

Fonden understreger, at den håber at lade Sergei Prokofiev deltage i en soloudstilling i Politikens Forhal i 2023, som følger med prisen.

Selv har Sergei Prokofiev udtalt sig om sin kunst i et interview til magasinet Artland. Han fortæller om sin sidste tid på uddannelsen:

»Jeg mærkede presset, der blev pålagt alle kunstnere i Rusland, især set i lyset af de restriktive love i forbindelse med Putins genvalg i de tidlige 2010ere. Det politiske klima var meget bittert, og mange begyndte at tænke på kunstnerne som frihedens sidste gatekeepere

Kunst eller propaganda?

Zenia Stampe betoner, at kulturinstitutioner nøje bør overveje, hvilke russiske kunstnere de lader udgå af udstillinger. Der er i det hele taget flere spørgsmål, de bør stille sig selv, mener ordføreren.

»Er det kunst, Putin kan bruge som propaganda? Eller er den pågældende kunst tværtimod en revne i hans totalitære system? Der er ikke noget at diskutere, når det er Putins støtter, men der er også Putin-kritikere, og de må da være en overvejelse værd.«

Er det i den aktuelle situation, som er betændt, ikke bedre, at man fjerner et navn for meget end et navn for lidt?

»Det hele står og falder ikke med det enkelte navn. Det handler om nuancer. Der er ingen nuancer, når det handler om Putins støtter – der er det sort-hvidt – men når vi taler om systemkritikere, er det en overvejelse værd, om man skal censurere dem på grund af deres nationale ophav, eller om man vil give dem mulighed for at udtrykke friheden i kunsten. Og ikke mindst yde Putins totalitære styre modstand gennem kunsten.«

Du kan se et af Sergei Prokofievs værker her.