Haarder dropper videnscenter for Scenekunst

Dialoggruppe har arbejdet halvandet år på projektet, der blev søsat af fhv. kulturminister Marianne Jelved i 2015 for at sikre bedre udnyttelse af scenekunstmidlerne.

Foto: Henning Bagger. Teatre fra hele landet har været engageret i arbejdet med at etablere Videnscenter for Scenekunst. Her er det Laura Kold og Carsten Svendsen i Aalborg Teaters »Sommer i tyrol«.
Læs mere
Fold sammen

 

I mere end halvandet år har en arbejdsgruppe med repræsentanter fra hele det danske teaterlandskab arbejdet på at etablere et Videnscenter for Scenekunst, som skulle samle eksisterende viden på teaterområdet, yde rådgivning og bidrage til erfaringsudveksling i branchen om bl.a. publikumsudvikling og internationalt samarbejde. Alt sammen med det formål at sikre den bedst mulige udnyttelse af de eksisterende scenekunstmidler.

Projektet blev søsat af daværende kulturminister Marianne Jelveds (R) i foråret 2015, og så sent som i marts i år udtrykte hendes efterfølger, Bertel Haarder (V), sig velvilligt over for planerne og glædede sig over den brede opbakning i miljøet.

Derfor var det det med stor undren, de involverede onsdag modtog en mail fra ministeren om, at han alligevel ikke ønsker planerne om et videnscenter realiseret.

Spild af ressourcer

»Det er forstemmende efter en så lang proces, ikke mindst fordi det her for første gang er lykkedes at samle hele teatermiljøet,« siger Ditte Maria Bjerg, formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst og medlem af den dialoggruppe, Marianne Jelved nedsatte til at arbejde med planerne for et videnscenter.

»Jeg er forundret over, at en minister, der selv peger på strukturelle problemer, ikke ønsker at holde fast i idéen om et organ, der kan samle hele branchen.Det er virkelig spild af en masse gode ideer, folk har lagt ind i det, og jeg har svært ved at forstå den disrespekt fra en minister til en anden. Vi har forsøgt at imødekomme Bertel Haarder mest muligt, bl.a. i hans ønske om at placere centret i Aarhus, og derfor bliver man meget forundret, når det bliver aflivet på den her måde,« siger hun.

»En vigtig agenda, som den nuværende kulturminister også har meget skarpt øje på, er den manglende vidensudveksling mellem land og by. Der kan blive gjort rigtig gode erfaringer på Limfordsteatret, men der er ingen steder, hvor den viden kan blive cirkuleret ind til f.eks. Det kongelige – eller den anden vej. Alle omkring bordet var enige om, at det her projekt med relativt få midler kunne starte den formidling, så de gode erfaringer med at producere på nye måder og ramme nye publikummer kunne deles af så mange som muligt. Det bliver stoppet nu.«

Savner dialog

Også Jakob Højgaard Jørgensen, der som chef for Teater Nordkraft og bestyrelsesmedlem i Teatrenes Lanrsorganisation, TIO, har siddet i dialoggruppen, er uforstående overfor minsiterens beslutning.

»Der har været meget lidt dialog med kulturministeriet, efter at Bertel Haarder trådte til, og derfor er det uklart, hvad der har været årsag til, at ministeren pludselig har skiftet holdning,« siger han. »Det er skuffende set i lyset af, at mange mennesker har brugt ret meget tid på at løse en opgave, som vi oprindeligt blev pålagt af ministeriet. Og ikke mindst fordi teatrene står over for en række udfordringer omkring publikumsudvikling, internationalisering og udvikling af nye formater på teaterområdet.«

Det var planen, at Videnscenter for Scenekunst skulle knyttes til det nystartede Udviklingsplatformen for Scenekunst, som Bikubenfonden og Projektstøtteudvalget for Scenekunst står bag. Derved kunne man opnå en synergieffekt og øge mulighederne for en permanent finansiering efter udløbet af den fireårs projektperiode, der var lagt op til.

Pernille Møller Taasinge fra Aaben Dans i Roskilde er formand for Udviklingsplatformen. Hun er skuffet over at samarbejdet nu ikke bliver til noget:
»Der er el enormt stort behov for at få indhentet og dokumenteret den vide, der er om scenekunstområdet – i øjblikket er den helt fragmentarisk,« siger hun. »Når vi ikke har mulighed for at indhente og formidle den viden, så branchen selv kan benytte sig af den, går vi glip af en stor mulighed for sammen at blive klogere og kvalitativt løfte området – i forhold til publikum, i forhold til samarbejde og til udviklings internationale samarbejdsmuligheder.«”

Marianne Jelved nåede som minister at afsætte et startbeløb på 1,5 mio. kroner til at få projektet i gang, og planen var, at Videnscenter for Scenekunst skulle støttes med tre mio. kroner om året i  perioden 2016-18.

»Det er ikke meget til kvalitetsudvikling af teaterbranchen. Men det kunne have gjort en stor forskel for hele branchen, fra Det Kongelige Teater til de helt små projektteatre,« siger Jakob Højgaard Jørgensen.