Gys og unge redder radiodramaet

Antallet af lyttere til DRs radiodrama er næsten fordoblet siden omlægningen i 2007, hvor mange ellers havde lagt dansk radioteater i graven.

Kobling til TV og PC giver pote hos yngre lyttere. Her er det Cecilie Stenspil, der spiller hovedrollen i første afsnit af »Efterskælv«, der har radiopremiere i morgen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der blev drukket gravøl, og Danske Dramatikeres Forbund indrykkede dødsannonce i Berlingske Tidende, da DR i september 2007 skar medarbejderskaren i Radio Drama ned til bare fem medarbejdere.

Nu var det slut med de timelange hørespil, der helt tilbage fra statsradiofoniens barndom havde »lagt gaderne øde« - med »Gregory Mysteriet« i 1954 som et af de mest mindeværdige - og dermed også et farvel til dansk radioteater, lød det.

Så galt er det ikke gået. Radiodramaet lever fortsat og har det efter omstændighederne godt, fortæller Thomas Hedemann, producent i DR Fiktion, der i morgen har premiere på den nye radiodramaserie »Efterskælv« med bl.a. Cecilie Stenspil og Henning Jensen i hovedrollerne.

»I modsætning til flere andre lande i Europa har vi oplevet voksende lyttertal de seneste år,« siger han.

»Det skyldes dels, at vi har fået nogle nye platforme, først og fremmest podcast, hvor vi når ud til nye lyttere. Men det handler også om, at vi siden 2007 har valgt nogle andre og mere tilgængelige formater, typisk serier på fire afsnit á en halv times varighed, som passer bedre til moderne radiolytteres behov end de gamle hørespil på op til halvanden time ad gangen.«

Gys trækker godt

Det er også en del af strategien at brede sig over mange forskellige genrer, fra dokudrama til krimi eller gyser.

Lige nu trækker gyserserien »Hjemsøgt« rigtig mange lyttere, men det, der for alvor fik interessen til for radiodrama i vejret, var, da TV-serien »Sommer« med bl.a. Lisbet Dahl og Jesper Langberg i hovedrollerne i 2009 fortsatte som radiodrama i ti afsnit.

»Det gav et enormt løft,« siger Dennis Christensen fra DR Medieforskning. Samme tendens gjorde sig gældende for serien »Uden for Borgen«, der uden at være en direkte fortsættelse lagde sig i kølvandet på den populære TV-serie »Borgen.«

I 2005 havde Radioteatret sammenlagt godt 50.000 lyttere om ugen. I dag er det tal næsten fordoblet - til gennemsnitligt 93.000, når man regner udsendelserne på P1 og P2 samt antallet af downloads fra internettet sammen. Og selv om mange af lytterne på P1 pg P2 er lidt oppe i årene, vidner antallet af downloads – f.eks. de flere end 40.000 downloads af »Uden for Borgen« – ifølge Thomas Hedemann om, at et stigende antal unge har taget radiodramaet til sig:

Fremtid i nye formater

»Vi havde bl.a. en gymnasieklasse fra Svendborg til at anmelde serien, og det interessante var, at de opfatter radiodrama som noget meget nyt og spændende,« siger han.

 »Det er meget positivt i betragtning af, at radioteater i mange år er blevet skudt i skoene, at det var gammeldags. Men jeg tror, at der ligger store fremtidsmuligheder i lydfiktion, ligesom vi har set stigende interesse for lydbøger. Ikke mindst hos de unge i mobil- og MP3-generationen, der er vant til at lytte. Samtidig er de en generation af multitaskere, der næsten ikke kan holde ud kun at foretage sig én ting ad gangen. Jeg kan sagtens forestille mig, at man f.eks. vil løbe en tur og høre radiodrama på sin iPod på samme tid.«