Gyldendal er ikke gylden nok for Egholm og Sabroe

Endnu en forfatter – Elsebeth Egholm – er gået fra Gyldendal til Politikens Forlag. »Hun fik et tilbud, hun ikke kunne afslå,« siger hendes agent. »Det er jo et udslag af, at der er blevet større kamp mellem forlagene,« sig

Elsebeth Egholm er halvvejs i arbejdet med sin kommende roman, den femte i serien om Dicte Svendsen. Foto: Claus Bjørn Larsen Fold sammen
Læs mere

At udkomme på et fint gammelt forlag er ikke længere godt nok.

For stadig flere danske forfattere betyder kroner og øre og god markedsføring lige så meget som prestigen, og de forlag, der bedst kan levere varen, har størst chance for at score de bedste. Senest har den populære krimiforfatter Elsebeth Egholm valgt at gå fra det hæderkronede Gyldendal til opkomlingen Politikens Forlag, der først for nylig er begyndt at udgive skønlitteratur.

»Elsebeth Egholm fik et tilbud, hun ikke kunne afslå. Der var tale om en pragmatisk og helt udramatisk beslutning,« fortæller hendes litterære agent, Lars Ringhof, der er overbevist om, at man vil se stadig flere forfattere handle på samme måde:

»Der er stor efterspørgsel på gode forfattere. De bedste og mest efterspurgte kan vælge at blive, hvor de er, eller skifte til et andet forlag, hvor de får mere ud af det økonomisk. Det er op til dem selv.«

Spørger man hos Politikens Forlag, hvad det er, der gør forlaget i Vestergade attraktivt, svarer forlagschef Charlotte Weiss, at man først og fremmest kan gøre en ekstra indsats for at markedsføre sine relativt få skønlitterære forfattere. Dén beskrivelse vækker genklang hos forfatteren og journalisten Morten Sabroe, der netop har sagt ja til at udgive endnu en bog på Politikens Forlag, selvom han i mange år har været i stald hos Gyldendal. Han vil ikke kommentere de nærmere omstændigheder omkring forlagsskiftet, men siger generelt om Gyldendals markedsføring:

»Et af de store problemer på Gyldendal – og noget, som jeg tror rammer mange forfattere – er, at de altid lægger en ordentlig pose markedsføringspenge oven i røven på deres stjerneforfattere. Det går ud over en række andre forfattere. Det er ikke noget, som man nogensinde rigtig taler om derinde, men på Gyldendal er der altså et hierarki med de topsælgende forfattere i spidsen og de mindre sælgende forfattere længere nede. Det er meget svært at bevæge sig fra en mellemsælgende eller mindresælgende forfatterposition til en plads i toppen af hierarkiet,« siger Morten Sabroe.

Gyldendals litterære direktør, Johannes Riis, har som kommentar, at markedsføringsbudgettet hos Gyldendal selvfølgelig følger oplaget. Anderledes kan det ikke være.

»Hvis man vurderer, at der kan komme et stort salg ud af markedsføringen, bruger man også flere penge på markedsføring. Vi kan ikke markedsføre alle forfattere lige meget. Man skal passe på ikke at spænde vognen for hesten, og jeg er bange for, at der for tiden verserer nogle helt overdrevne forestillinger om, hvad markedsføring kan gøre for en bog.«

Johannes Riis siger også, at han er ked af, at Elsebeth Egholm er gået fra Gyldendal, men at han ønsker hende held og lykke.

»Jeg har ikke haft indtryk af, at hun har været utilfreds med at være hos os, og hun skal altid være velkommen tilbage.«

Elsebeth Egholm har fået et »tilbud, hun ikke kan afslå«. Hvad siger du til det?

»Det er jo et udslag af, at der er blevet større kamp mellem forlagene om ikke mindst bestsellerforfatterne og de potentielle bestsellerforfattere. Det har vi allerede mærket i en periode.«

Kunne I så ikke for at holde på hende, have tilbudt Elsebeth Egholm nogle mere fordelagtige økonomiske vilkår?

»Der er mange hensyn at tage, og der er nødt til at ligge realistiske vurderinger til grund for de tilbud, vi afgiver.«