Guldalderen til revision: Vejret var faktisk bedre i gamle dage

Vi har vænnet os til, at farverne på guldaldermaleres malerier er gyldne, harmoniske og afdæmpede. Men sådan var de ikke fra starten. Et romantisk aftenbillede af Købke viser sig oprindeligt at være malet med stærke blå farver ved højlys dag. Ny forskning reviderer opfattelsen af guldalderen.

Her ses en farve-rekonstruktion af Christen Købkes »Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro« – himlen er klart blå og rosa nuancer i søen. Se længere nede i artiklen, hvordan billedet efter mange års lyspåvirkning ser ud i dag. SMK Foto/Inger Marie Helgasdatte

Afsløringen kom, da konservatorerne på Statens Museum for Kunst (SMK) for seks år siden lempede guldrammen af Christen Købkes  »Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro«.

»Vi kunne se, at malingen under rammen havde helt andre og stærkere farver, end malingen inden for rammen havde, og det blev starten på en udforskning af både det billede og billeder af andre malere. Vi kan nu se, at det samme gør sig gældende i mange andre billeder fra guldalderen,« siger Troels Filtenborg, der er 1. konservator på SMK.