Guld- og platinplader er devalueret

Danskerne køber stadig færre cd'er, så nu har pladebranchen igen gjort det lettere for sig selv at sælge musik nok til at blive belønnet med guld- og platinplader. Salgskravene er halveret på ti år.

Det skal være lettere at få gevinst, for dem der graver efter ædelmetaller i den danske musikindustri.

Antallet af cd'er, der skal langes over disken, før musikere belønnes med en guldplade, er netop blevet sænket fra 25.000 til 20.000 eksemplarer. En platinplade kan nu erhverves efter bare 40.000 solgte plader, hvor kravet før var 50.000.

»Det er en naturlig konsekvens af, at vi generelt sælger færre cd'er. Tallet skal jo afspejle en popularitet og med de mængder af musik, der bliver solgt nu, skal der mindre til at opnå en guldplade,« siger Annette Tingstrup, der er marketingdirektør i pladeselskabernes fællesorganisation, IFPI.

Det er anden gang på små ti år, at IFPI regulerer målene for guld- og platinplader nedad. Før den forrige nedskrivning i 1994 skulle der sælges 50.000 for at få guld og hele 80.000 for platin. Der skal altså nu kun sælges halvt så meget musik som i midten af halvfemserne for at få tildelt de prestigefulde forgyldte og platin-belagte skiver.

Annette Tingstrup mener dog stadig, at niveauet i Danmark ligger højt i forhold til det begrænsede befolkningsgrundlag. I Frankrig skal en musiker eksempelvis kun sælge fem gange så mange plader for at få guld, selvom den franske befolkning er ti gange større end den danske.

»Men efter de nye justeringer føler vi, at vi er lidt tættere på internationale forhold,« siger hun.

En branche i krise

De seneste salgstal fra de danske pladeselskaber taler deres tydelige sprog om en branche i krise. I de første tre måneder af 2003 er der solgt næsten 20 procent færre plader i forhold til sidste år. Og over de sidste to år er salget faldet næsten 40 procent.

Selvom kritiske røster har antydet, at mangel på kvalitet og overfodring af markedet spiller ind på det dalende salg, så er pladebranchen ikke selv i tvivl om, hvad der har skylden for krisetiderne: Piratkopiering.

»Det er ikke fordi, folk lytter mindre til musik i dag - tværtimod. Men vi ved, at der nu bliver kopieret så meget, at hvis der er solgt 20.000 eksemplarer af en cd, så er der nok dobbelt så mange, der har den,« siger Annette Tingstrup.