Gode film fik de fleste teaterpriser. Men det er måske ikke så underligt

Teater, der byggede på filmforlæg, modtog de største priser ved uddelingen af Reumert lørdag aften. Men det er måske ikke så underligt, siger juryformand.

Hils din mor og Teater Vestvolden modtog prisen Årets børne-/ Ungdomsforestilling for forestillingen »Fucking Åmål«. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Fotos Jesper F. Hansen

For en gangs skyld var filmelskerne helt med, da dansk teater uddelte sin fineste pris, Årets Reumert, ved en stor prisfest i Skuespilhuset lørdag aften.

De allerstørste priser gik nemlig til forestillinger, der byggede på filmforlæg.

Republique modtog prisen Årets Skuespil for forestillingen »Festen« skabt på forlæg af Thomas Vinterbergs film af samme navn.

Hils din mor og Teater Vestvolden modtog prisen Årets børne-/ Ungdomsforestilling for forestillingen »Fucking Åmål«, der bygger på Lukas Moodyssons ungdomsfilm fra 1999, mens Den Jyske Opera modtog prisen Årets Opera for forestillingen »Brødre«, der bygger på Susanne Biers krigsdrama.

Årets Særpris gik til Husets Teater for forestillingen »Rocky!«, der ikke bygger direkte på et filmforlæg, men dog er inspireret af boksefilmen af samme navn.

At så mange vindere havde hentet deres historier i filmens verden, er næppe en tilfældighed, siger redaktør på webmagasinet Scene1, Rie Hammer, der også er medlem af Reumert-juryen.

»Den altdominerende tendens indenfor det seneste år har været teater, der bygger på film og tv.  Der var været enormt meget af det – både godt og mindre godt,« siger Rie Hammer og understreger, at de gode forestillinger ikke bare har overført en film til scenen.

»Festen er en virkelig god historie i sig selv, men på Republique fik den et helt andet udtryk, fordi den blev sat op på teatrets præmisser. Publikum sad og spiste med skuespillerne og var del af forestillingens fest, og det var virkelig godt fortalt«.

Rie Hammer understreger, at det samme gjaldt »Fucking Åmål« og »Brødre«, der tilmed havde fået nykomponeret musik.

»Jeg ved godt, at nogen mener, at det er uopfindsomt, når teatret lader sig inspirere af film og tv, men teatret har altid fået inspiration udefra. Og det er der kommet meget stor kunst ud af,« fastslår Rie Hammer.

Der blev i alt priser i 16 forskellige kategorier samt otte talentpriser ved Reumert-festen.

Elliott Crosset Hove modtog prisen for Årets Mandlige Hovedrolle for sin optræden som »en handlekraftig og begavet« Hamlet på Vendsyssel Teater, mens Ina-Miriam Rosenbaum blev Årets Kvindelige Hovedrolle for sine mange roller i »JOB – et enkelt menneske«.  Juryen roste hende blandt andet for hendes »talende ansigt, præcise bevægelser og eminente musikalitet«.

Årets særpris gik til skuespilleren Olaf Johannesen.