God musik diskvalificeret

Musikken til »Arrival« kommer ikke med i konkurrencen om årets Oscar. Dansk tonemester kalder juryens afgørelser dybt forældede.

Billede fra »Arrival« Fold sammen
Læs mere

Hvem løber med den næste Oscar for bedste filmmusik?

Listen over kandidater er i år på hele 145 partiturer. Nogle fagfolk har »Alice i Eventyrland: Bag spejlet« med musik af Danny Elfman som favorit. Andre tror mere på komediedramaet »Hidden Figures« med musik af Hans Zimmer og Pharrell Williams.

Spændingen udløses først 26. februar ved uddelingerne i Los Angeles, der har komikeren Jimmy Kimmel som vært. Men ét af de mest originale partiturer må slet ikke være med i konkurrencen.

Juryen har nemlig fjernet musikken til Denis Villeneuves science fiction-film »Arrival« fra opløbet og dermed frataget komponisten Jóhann Jóhannsson muligheden for en Oscar ved uddelingen til februar.

Årsag: En films musikspor må ifølge regel nummer 15 II E 1 ikke være »fortyndet ved hjælp af allerede eksisterende musik«. Den aktuelle film åbner og lukker tilfældigvis med sangen »On the Nature of Daylight« af tyske Max Richter. Hvilket altså diskvalificerer hele hans islandske kollegas arbejde.

Jóhann Jóhannsson har i parentes bemærket komponeret godt 85 procent af filmens musik helt fra bunden.

Samme jury vil med samme begrundelse hverken bedømme Lesley Barbers musik til familiedramaet »Manchester by the Sea« eller ægteparret Kathryn og Kim Allen Kluges musik til »Silence«.

Instruktøren bag »Manchester by the Sea« har for eksempel blandet filmens originale musik med klassiske stykker. Men ifølge det amerikanske akademi altså med for mange stykker. Så ingen Oscar til komponisten Lesley Barber i år.

Flere af juryens tidligere afgørelser har været lige så kontroversielle. Det kritikerroste soundtrack til »The Revenant« røg for eksempel ud af konkurrencen sidste år. Lydsporet blev til i et samarbejde mellem tre komponister og var ifølge juryen »sat sammen af musik af mere end én komponist«. Både filmselskabet og instruktøren Alejandro G. Iñárritu klagede over begrundelsen - de kaldte juryen »snæversynet« og beslutningen »skandaløs«.

Heller ikke musikken til »There Will Be Blood« fra 2007 fik en chance. Jonny Greenwoods epokegørende lydspor rendte med en Grammy og høstede megen hæder. Men da juryen bag årets Oscar skulle tage stilling, blev det straks udelukket fra konkurrencen. Ikke fordi lydsporet brugte musik af komponister som Johannes Brahms og Arvo Pärt - men fordi Greenwood havde brugt et par af sine egne sange fra et tidligere album.

Jóhann Jóhannssons musik til »Arrival« har i øvrigt et dansk islæt: Flere passager er indsunget af det københavnsk baserede Theatre of Voices under herboende Paul Hilliers ledelse. Peter Albrechtsen, der er en af dansk films flittigst benyttede tonemestre, har også arbejdet sammen med Jóhann Jóhannsson flere gange. Han tager sig til tonehovedet over akademiets afgørelse. Men han er ikke overrasket.

»Det har været en sag i årevis,« siger han. »Juryen dømmer ud fra et dybt forældet ideal. Akademiets musikafdeling virker som én stor anakronisme. Filmmusik skal i deres øren være indspillet af et orkester og lyde som en symfoni. Men den bedste musik til film er nu engang en musik, der smelter sammen med resten af filmen.«

Peter Albrechtsen savner også en rød tråd i afgørelserne. Akademiets beslutninger er inkonsekvente og dermed uforudsigelige, mener han. Gustavo Santaolalla vandt for eksempel en Oscar for »Babel« med Brad Pitt i 2006 - selv om mange af dén films mest følelsesladede scener var med musik komponeret af andre.

»Jeg tror faktisk slet ikke, man laver film uden materiale fra arkiverne længere,« siger Peter Albrechtsen. »Det er slet og ret vilkårene inden for filmindustrien i dag. Akademiet har bare ikke opdaget det.«