Måske har du oplevet, at din datter pludselig gerne vil købe en pels fra genbrug.
Selv finder dine gamle guldøreringe frem fra smykkeskrinet.
Og pludselig har lange, knaldrøde negle.
I så fald har hun ligesom millioner af andre unge verden over kastet sig over en ny trend, hvor det gælder om at være alt andet end diskret.
Mob wife aesthetic – mafiakonens æstetik – hedder den nyeste modetrend på sociale medier. Her gælder det om at vise larmende luksus frem med stor pels, læderbukser, højt hår og tung makeup.
Stilen er inspireret af de kvindelige roller i diverse mafiafilm og -serier:
Carmela Soprano og Adriana La Cerva fra »The Sopranos«.
Og Connie Corleone i »The Godfather« og Elvira Hancock fra »Scarface«.
»Clean-girl-æstetikken (naturlig og minimal makeup, red.) er ude, mob wife-glamour er inde. Tusind tak, Gud, for jeg har drukket alt for meget alkohol til at være en clean-girl. Det er Martinis, det er vintagepelse, det er bossbitchattitude,« siger TikTok-brugeren @abbeysadleir i en video.
Trenden har taget ungdommens favoritmedie med storm.
Hashtagget #mobwifewinter og #mobwifeaesthetic har i skrivende stund henholdsvis 37 millioner visninger og 147,2 millioner visninger.
Men den nye trend har en bagside af medaljen. Ikke alle elsker den store hyldest til de stærke mafiakvinder.
Popkulturelt fænomen
Mob wife aesthetic-trenden kommer samme år som 25-årsjubilæet for hitserien »The Sopranos«.
I 1999 landede det første afsnit af mafiadramaserien, hvor man fulgte den italiensk-amerikanske mafiaboss Tony Sopranos liv som leder af en kriminel bande.

Serien fortsatte indtil 2007 og vandt en lang række tv-priser.
Det er særligt de to kvindelige karakterer Carmela Soprano og Adriana La Cerva fra serien, som er blevet TikTok-brugernes favoritmodeguruer.
»Det er en vibe. Carmela Soprano gik, så I bitches kunne løbe. Dristig glamour laver et comeback,« siger TikTok-brugeren @ktrivz.
I flere videoer er der guider til, hvordan du kan opnå det vilde look med pels og ikke mindst attitude.
»Hvis det ser ud, som om du er på vej til en begravelse, så er du på rette vej,« lyder det fra TikTok-brugeren @trovlov, der langsomt sætter et sæt tøj sammen i en video.
Selvom der er tale om en TikTok-trend, er det ikke gået ubemærket hen i den virkelige verden.
I januar kastede Nunzia Giuliano, datter af en af 80ernes mest berygtede mafiabosser, Carmine Giuliano, sig ind i trenden ved at lancere en parfume opkaldt efter sin far.
Døbt O Liò – en forkortelse af hans kaldenavn O Lione – blev det første parti udsolgt inden for få dage.
»Ved at købe denne duft viser du respekt for min far, fordi han viste respekt over for dig,« siger Giuliano i en video til sine 15.000 følgere.
Instruktøren bag kultfilmene »The Godfather«, Francis Ford Coppola, har selv lagt et billede af karaktererne Connie Corleone og Kay Adams-Corleone fra »The Godfather« op på Instagram med teksten:
»Jeg hører, at »mob wife aesthetic« er på vej tilbage …«
Ud med den synlige luksus
Den nye trend går stærkt imod et af de fænomener, som fik enorm bevågenhed i 2023: quiet luxury.
En stilart, avisen The Washington Post udråbte som »USAs hotteste« på grund af HBO-serien »Succession« og dens portræt af USAs økonomiske elite.
Tendensen, der også kaldes stealth wealth – velstand i smug – eller Successioncore på TikTok, blev beskrevet i flere medier som måden, de ægte superrige klæder sig på:
Man skal være klædt i dyre materialer og mærker, uden at det er tydeligt. Dermed er den eksklusive luksus usynlig for det blotte øje. Det gælder om ikke at gøre for meget væsen af sig.

Men nu er stealth wealth noget, der hører 2023 til.
Nu er det mafiakonens look, de unge leder efter. Og derfor råder flere TikTok-brugere dem til at gå i genbrugsbutikker eller i deres mors klædeskab, fordi tøjstilen også var populær i 80erne.
Ifølge The Guardian har genbrugsappen Depop oplevet en stigning på 213 procent, når det kommer til søgninger på leopardprint og en stigning på 70 procent inden for guldøreringe.
Selvom der er tale om en stiltrend, handler mob wife aesthetic-trenden ikke kun om tøj, men også om at få samme attitude som de populære karakterer i mafiaserierne.
»En mafiakone er ligeglad. Hun har steder, hvor hun selv skal være, hun har mennesker at se, hun er ligeglad med dit bullshit, hun har ikke brug for nogen som helst,« siger TikTok-brugeren @mikaylatoninato og fortsætter:
»Vi vil alle være en mafiaboss’ kone, fordi hun er selv en boss.«
Glorificering af mafiaen
Men ikke alle er glade for den store hyldest til dyreprint og lange negle.
Flere går i kødet på den nye trend og kalder det »kulturel appropriation«, »ikke et kostume« og »et marketingstunt«.
Spørgsmålet er, om det er en hyldest eller decideret respektløst?
Udefra ser den nye trend ganske uskyldig ud: Den opfordrer os til at gå i genbrug og være mere selvsikre.
Men kritikken hagler ned over de mange TikTok-brugere, som er hoppet med på den nye trend.
»Ved I overhovedet, hvad mafiaen er?« har en bruger kommenteret på en TikTok-video, der forklarer det nye modefænomen.
Flere kritiserer også glorificeringen af organiserede kriminelle som mafiaen. Ifølge den amerikanske efterretningstjeneste FBI bliver mafiaen fortsat betragtet som en væsentlig trussel i New York, New England, Philadelphia, Chicago og Detroit.
Æstetikken bliver for romantiseret.
Desuden har flere brugere med italiensk baggrund kritiseret den nye trend for at være kulturel appropriation, eftersom deres »kultur ikke er et kostume«.
»I følger bare blindt den trend, som internettet fortæller jer, at I skal. Og jeg synes, at det er en mærkelig opførsel, og jeg opfordrer jer på det kraftigste til at finde jeres egen stil,« siger @longislandlibra, hvis video har fået over tre en halv million visninger på TikTok.
Ligeledes bliver HBO beskyldt for at stå bag et marketingstunt i forbindelse med 25-årsjubilæet for »The Sopranos«, så de kan trække et nyt, yngre publikum til serien:
HBO har lavet en TikTok-profil, der viser 25 sekunder lange klip fra alle episoder af serien.
Streamingtjenesten har ikke svaret på beskyldningerne ifølge Fox News.
Alt tyder da også på, at de mange TikTok-brugere er bedøvende ligeglade med kritikken.
De vil være boss ladies i store pelse, leopardprint og guldsmykker. Ligesom Carmela Soprano og Adriana La Cerva.