Fri entre rammer private kunstmuseer

Når det er gratis at besøge Statens Museum for Kunst vil det betyde færre besøgende på andre kunstmuseer i hovedstadsregionen, siger museumsdirektører. På Louisiana, der sidste år mistede 125.000 gæster, mener direktør Poul Erik Tøjner, at kulturministeren bør vurdere, om private museer skal have kompensation.

Stor succes med fri entre på Statens Museum for Kunst og Nationalmuseet får nu direktørerne på flere private kunstmuseer i hovedstadsområdet til at frygte fald i besøgstallene, som vil kunne ødelægge museernes økonomi.

»Hvis man vil ud og se på kunst, og man kan komme gratis ind på Statens Museum for Kunst, som oven i købet ligger midt inde i København, mens man skal betale entre hos os, som ligger i Københavns vestegn, så kan jeg da godt forstå, at der er nogen, der føler sig inklineret til at vælge Statens Museum for Kunst,« siger Christian Gether, direktør på kunstmuseet Arken.

Her var besøgstallet sidste år kun 95.000 mod 175.000 året før. Christian Gether siger, at hovedårsagen til faldet er en igangværende ombygning af museet, men han vurderer, at den gratis entre på de statslige museer kan give hans eget museum et fald i besøgstallet på op til 20 pct.

»Den fri entre er en meget uheldig forskydning af konkurrencesituationen,« siger Christian Gether.

På kunstmuseet Louisiana i Humlebæk havde man sidste år 351.000 gæster, hvilket var et fald på 125.000 i forhold til året før. Direktør Poul Erik Tøjner siger dog, at hovedårsagen er, at museet i flere år har været i gang med ombygninger, som først for nyligt er blevet afsluttet.

»Folk har været trætte af at se stilladser og høre boremaskiner, og det er forståeligt nok. Og besøgstallet dykker ofte efter et succesfuldt år, og i 2005 havde vi den store Matisse-udstilling,« siger Poul Erik Tøjner.

Han udpeger fri entre på Statens Museum for Kunst og Nationalmuseet som den tredje årsag til faldet i besøgstallet i 2006.

»Vi ved jo, at der færdes mange publikumsgrupper på et museum. Nogle er voldsomt dedikerede til stedet, andre kommer for specifikke udstillinger, og så er der nogen, som bare har lyst til at gå på museum. Den sidste gruppe, som måske er lidt mere diffus i sit valg af oplevelser, vil selvfølgelig kigge på, at de kan komme gratis ind på Statens Museum for Kunst og Nationalmuseet,« siger Poul Erik Tøjner, som også kalder den fri entre for konkurrenceforvridende.

Staten favoriserer
»Hvis man fjernede licensen fra DR, så ville nogle af de kommercielle tv-kanaler også kunne mærke det. Det er i princippet konkurrenceforvridende, når der indføres gratis entre på Statens Museum for Kunst og Nationalmuseet. Vi er jo en række kunstmuseer, som bejler til den samme gruppe mennesker, og dér må vi konstatere, at staten favoriserer to museer.«

Først i løbet af foråret vil man kunne opgøre det samlede besøgstal for de danske museer i 2006, og til den tid burde politikerne fordomsfrit vurdere situationen og et evt. behov for økonomisk kompensation til de private museer, siger Poul Erik Tøjner.

»Hvis det samlede tal ikke er markant højere end sidste år, så bliver man nødt til at vurdere, om det er en succes for gratis entre. For så har man flyttet måske 90.000 besøgende fra Louisiana og ind på Statens Museum for Kunst, og nogle andre tusinde ind på Nationalmuseet,« siger Poul Erik Tøjner, som mener, at permanent lavere besøgstal vil undergrave de private museers økonomi.

På Glyptoteket, som er et af Københavns mest besøgte museer, er man godt tilfreds med besøgstallet i 2006. 285.060 gik gennem tælleapparaterne mod normalt ca. 340.000, men faldet skyldes, at museet var lukket en stor del af året pga. ombygning,

»Jeg tror bestemt, at fri entre på Statens Museum for Kunst vil få konsekvenser for os, men jeg har ikke nogen dokumentation for det. Man kunne frygte et faldende besøgstal,« siger direktør Flemming Friborg.